Kirjoitelman ohjeistus ja palautus videona (Päivi Salojärvi)

Suunnitelmani oli tehdä kirjoitelman ohjeistus ja palautus opiskelijoille videon avulla. Opiskelijat olivat lukion b-ruotsin kakkoskurssilaisia ja kirjoittamista ei siis ollut vielä kovin paljon harjoiteltu. Aihepiireinä oli kurssilla käsitelty vaate- ja ruokasanastoa ja tehtäväksi tuli kirjoittaa blogipäivitys liittyen omaan pukeutumiseen ja tyyliin. Toinen vaihtoehto oli kirjoittaa palaute ravintolakäynnistä.

Tein ensin neljän dian Power Point -esityksen, jossa ohjeet olivat lyhyesti suomeksi. Seuraavaksi äänitin Screencast-O-Matic- ohjelmalla ohjeet ruotsiksi diojen päälle.  Käytin vain näytön kuvaa ja ääntä, mutta en laittanut omaa videokuvaani mukaan, mikä olisi ollut myös mahdollista. Harjoittelusta huolimatta hiiren osoittimen käyttö oli hankalaa ja jätin sen lopulta ohjeissa käyttämättä. Latasin ilmaisen ohjelman verkosta ja tallensin valmiin videon ensin omalle koneelleni ja sitten pedanettiin ryhmän sivulle mp4.tiedostona.

Opiskelijat katsoivat videon ja tekivät kirjoitelmat tunnilla ja palauttivat ne pedanetin palautuskansioon word-tiedostona. Opiskelijat kuuntelivat video-ohjeet kiinnostuneina ja monet tekivät innostuneina blogia kuvineen.

Tarkoitukseni oli palauttaa kirjoitelmat opiskelijoille siten, että alleviivaan virheet ja äänitän korjausselitykset Screencast-O-Matic- ohjelmalla.

Koska ryhmä oli suuri ja jakson vaihtuminen kiireineen oli samaan aikaan, päädyin palauttamaan kirjoitelman tällä tavalla vain neljälle opiskelijalle. Ajan puutteen vuoksi kysyin heiltä palautteen video-ohjeistuksesta ja kirjoitelman palautuksesta vain suullisesti tunnilla.

Ohjevideon teko oli teknisesti yllättävän helppoa joskin (ainakin aluksi) aikaa vievää. Oli hyödyllistä kuulla omaa puhettaan ja selityksiään. Tällaiseen opastamiseen video varmaan sopisi parhaiten. Sen sijaan kirjoitelman palautukseen se on hidas ja työläs, ainakin, jos ryhmä on suuri.

Hyviä puolia on että, opiskelijat voivat kuunnella video-ohjeet useampaan kertaan ja myös esimerkiksi kotonaan. Videopalautuksen etuna olisi, että opiskelija kyllä sen avulla saisi ihan henkilökohtaisen palautteen ja varmaankin kuuntelisi sen varmemmin, kuin lukisi opettajan kirjalliset merkinnät, jotka voivat lisäksi jäädä opiskelijalle hämäriksi.

Opiskelijat, jotka saivat videopalautteen, pitivät sitä selkeämpänä, kuin vain kirjallista palautetta, jossa on opettajan merkintöjä. He olivat positiivisesti yllättyneitä.

Oma kokemukseni oli, että oli hyvä kokeilla uudenalaista ohjeistus- palautustapaa. Ohjelman käyttö ei myöskään ollut vaikeaa. Tulen käyttämään tällaista henkilökohtaista tehtävien palautteen antoa valikoidusti tai sitten yleisesti koko ryhmälle. Erityisesti ohjevideoita näen hyödylliseksi tehdä ja kokeilla niistä erilaisia versioita.

Päivi Salojärvi

Olen samaa mieltä Pirjon kanssa siitä, että kokeilusi kuulostaa antoisalta ja oli kiva myös lukea, että pidit itse tästä uudesta tavasta ohjata ja antaa palautetta. Mielestäni olet tehnyt viisaan päätöksen, kun olet päättänyt antaa videopalautteen vain neljälle opiskelijalle. Ohjevideosta ovat hyötyneet kaikki ja lisäksi sait neljän opiskelijan kanssa testattua palautevideota.

Kuten itsekin toteat, videopalautteen antoa pitää miettiä tarkemmin, jotta työmäärä ei kasva liian suureksi, jos/kun ryhmätkin ovat isoja. Mikäli joskus päädyt tekemään videopalautteen koko ryhmälle, vinkkinä voisin antaa sen, että tällöin kannattaa jo etukäteen pohtia tekeekö/miten tekee korjausmerkinnät tekstiin ennen videointia. Mielestäni korjausmerkintöjen ja videon tulee tukea toisiaan ja tällöin työmäärä säilyy myös kohtuullisena kun palaute ei tule tuplana (eli sama palaute ei tule korjausmerkinnöissä ja videossa).

Tanja Tervonen

4.4.2020 15:31

Kokeilusi kuulostaa todella antoisalta sekä opettajan ja opiskelijan näkökulmasta! Ohjevideot ovat varmasti hyödyllisiä opiskelijoille, koska ne, kuten sanoit, voi katsoa moneen kertaan paikasta riippumatta. Lisäksi ne säästävät oppitunnilta arvokasta aikaa, jos opiskelijat katsovat ne omalla ajallaan. Tässä kokeilussa oli kuitenkin mielestäni hyvä, että opiskelijat katsoivat videon tunnilla, jolloin se varmasti tulee jokaisen katsottua. Lyhyen ja ytimekkään videon jaksaa katsoa kerralla loppuun ja asiat jäävät paremmin mieleen. Suomen ja ruotsin yhdistäminen toimi varmasti mainiosti videossa.

Itse olen myös halunnut kokeilla tekstipalautteen ja videon yhdistämistä. Oli mukava kuulla, että opiskelijat tykkäsivät siitä ja kokivat sen selkeäksi ja opettavaiseksi. Aikaavieväähän sellainen palautteen antaminen kyllä on, eli ei sitä kerkeä jokaisesta tehtävästä antaa suurelle ryhmälle. Ryhmätason palaute voisi toimia ajan säästämiseksi, kuten mainitsitkin. Kenties yleisimpiä virheitä voisi koota listaksi ja selittää ne auki suullisesti videossa.

Pirjo Hentinen

11.2.2020 20:12

Hienoa, kun kokeilit uutta työkalua. Varmasti muutamalle opiskelijalle palautteen antaminen näin riittää kokemuksen saamiseksi, koko ryhmällä siihen ei varmasti riitä aikaa.

Merja Saariaho

11.2.2020 17:16