Videotehtävän ohjeistus videomuodossa (Nelli Nyström)

Kurssieni alussa opiskelijat tekevät videon, jossa he esittelevät itsensä ruotsiksi. Yleensä minulla on kirjalliset ohjeet tehtävää varten, mutta tällä kertaa päätin kokeilla ohjeistuksen antamista videomuodossa. Kuvasin puhelimellani opiskelijoille videon, jossa ruotsiksi esittelin itseni ja annoin tehtävän ohjeet

Opiskelijat saivat katsoa videon kotona ja tehdä tehtävän kotitehtävänä. Opiskelijat tekevät kurssin aikana kurssipäiväkirjan ja tehtävänä oli liittää video kurssipäiväkirjaan. Seuraavalla oppitunnilla keräsin opiskelijoilta palautteen Microsoft Formsin avulla ja varmistin, että kaikki olivat ymmärtäneet ohjeet. Kerroin myös, että kirjalliset ohjeet löytyvät tarvittaessa kurssipäiväkirjan ohjeista (yllä oleva kuva Muntlig uppgift 1). Palautteista kävi ilmi, että pari opiskelijaa oli hyödyntänyt myös kirjallisia ohjeita.

Yhteensä 20 opiskelijaa vastasi kyselyyn ja kaikki vastanneet kertoivat katsoneensa videon. Kysyin opiskelijoilta, oliko video hyödyllinen. Vastausvaihtoehdot olivat:

• Mielestäni video oli hyödyllinen, enkä tarvinnut kirjallisia ohjeita (alla olevassa kaaviossa sininen)
  • Mielestäni video oli hyödyllinen, mutta olisin myös halunnut kirjalliset ohjeet (alla olevassa kaaviossa oranssi)
  • Mielestäni video ei ollut hyödyllinen, olisin halunnut pelkästään kirjalliset ohjeet (alla olevassa kaaviossa vihreä)
  • En osaa sanoa, en katsonut videota

Suurin osa koki, että video oli ainakin jonkin verran hyödyllinen. Video-ohjeistuksen avulla opiskelijat kokivat, että he saivat harjoitella kuullunymmärtämistä ja saivat esimerkin siitä, minkälainen video voi olla.

”Videossa oli hyvä esimerkki mitä on tarkoitus tehdä.”

”Ohjeistus oli selkeä, oppii kuuntelemaan ruotsia.”

”Video oli selkeä ja sai suoraan käsityksen millanen oma video pitäisi olla.”

”Auttaa ymmärtämään ruotsin puhetta paremmin, kun tulee enemmän tämmöisiä ohjeita.”

”Sai harjoitella hieman kuullunymmärtämistä ja oli kiva saada tehtävänanto välillä eri muodossa.”

Kysyin opiskelijoilta myös, miten ohjeistusta voisi kehittää. Osan mielestä ohjeistus oli jo nyt selkeä, kun taas osan mielestä ohjeistukset voisivat olla pelkästään kirjallisesti. Tämän lisäksi vastauksissa mainittiin, että ohjeet voisivat olla kirjallisesti ja suullisesti tai videoon voisi lisätä tekstityksen ruotsiksi. Toiveena oli myös, että ohjeet olisivat aina suomeksi.

Tämän tehtävän ohjeet olivat melko yksinkertaiset ja opiskelijoiden vastauksista kävi myös ilmi, että ohjeistus pelkästään videomuodossa toimii hyvin yksinkertaisten tehtävien kanssa. Mikäli kyseessä on vaativampi tehtävä, voisi olla hyvä olla ohjeet myös kirjallisessa muodossa.

Nelli Nyström

Tosi kiva, että teit opiskelijoille oman videoesittelyn (esimerkin) ja näytit mistä tehtävässä on kyse. Samallahan tuo lisää myös opettajan tietoisuutta siitä, millaista tehtävää on tehdä ja kuinka kauan opiskelijoilla mahdollisesti kuluu tehtävää tehdessä (kun vertaa esim. siihen kauanko itselle kului aikaa).

Kokeilusi yhdistää mielestäni hyvin sen, että video-ohjeistus ei ole vain ohje vaan myös esimerkki ja kuullunymmärtämisharjoitus.

Tekivätkö muuten kaikki opiskelijat videon pyydetyssä ajassa?

Tanja Tervonen

1.4.2020 13:19

Aivan huippu tehtävä 🙂 kirjallista esittelyä on niin paljon! On hyvä, että opiskelijat pääsevät heti puhumaan.
T: Maiju

Maiju Vihonen

11.3.2020 13:40

Tässäkin huomaa, kuinka opiskelijoilla on omat ”suosikkikanavansa” ottaa vastaan tietoa, ja ihannehan olisi, että ohjeetkin olisivat monessa muodossa, mutta opettajan työmäärän takia ei realistista. Nuo kuusi, jotka olisivat mielestään kaivanneet kirjallisia ohjeita voivat vallan hyvin olla niitä, joita uudenlainen tehtävänohjeistus muuten vain ”harmittaa”. Suurin osahan näki sen hyödyt.

Merja Saariaho

11.2.2020 17:12

Hei, kiitos kommentistasi! Ohjeet löytyivät kirjallisesti kurssipäiväkirjan ohjeista, mutta mainitsin tämän vasta, kun opiskelijat olivat katsoneet videon. Kokeilun takia halusin nimittäin varmistaa, että kaikki opiskelijat katsoivat videon. Suurin osa koki, että tästä video-ohjeistuksesta oli ainakin jotain hyötyä ja jos ei muuta, niin toi se ainakin vaihtelua tehtävänantoihin. 🙂

Nelli Nyström