Etäopetus- työtapojen pohdintaa ja uusia näkökulmia luokkaopetukseen (Marika Mattila)

Etäopetukseen siirtyminen maaliskuun puolessavälissä herätti minussa monenlaisia tunteita, toisaalta haluan aina oppia uusia asioita työssäni. Useimmiten pelkään, että en hallitse tekniikkaa riittävän hyvin ja teen tyhmiä virheitä opiskelijoiden edessä. Saimme koululla lyhyehkön koulutuksen Teamsin käytöstä ja ison liudan ohjevideolinkkejä, joissa voisi tarkemmin perehtyä Teamsin käyttöön. Tämä pelotti itseäni aluksi, tiesinhän, että huhtikuun alussa minulla oli alkamassa 2 ruotsin suullista kurssia, joissa tärkeintä olisi, että opiskelijat saavat puhua ruotsia aina kun se on mahdollista. Miten tämä olisi mahdollista Teamsissa?

Kuvan lähde: https://www.espoo.fi/fi-FI/Somesuosion_saaneet_kuvat_kertovat_humor(178689)

Onnekseni kaikki sujuikin hyvin. Välillä yhteys ei kaikkien kanssa toimi, ja jollain on vaikeaa päästä Teamsiin, mutta opiskelija ilmoittaa sen minulle yleensä viestinä Teamsissa omalla kanavallaan. Kaikki on sujunut yllättävän hyvin, vaikka kodin nettiyhteyskin on välillä kaatunut, ja opiskelijat ovat joutuneet odottamaan minua. Onneksi Teamsissa voi kirjoittaa opiskelijoille viestin, joka tavoittaa heidät useimmiten heti.

Parhaimpia vinkkejä etäopetukseen ovat mielestäni:

1. Jaa mielipiteitä ja vinkkejä kollegoiden kanssa, kerro missä asioissa olet onnistunut hyvin ja missä et niin hyvin. Jos jokin opetuskokeilu on sujunut hyvin, kerro siitä muillekin, mitä teit ja millä tapaa. Jaa linkkivinkkejä ja opetusmateriaalia työkavereillesi. Kerro, mikä on toiminut hyvin ja mikä ei. Ole rehellinen!

2. Luo opiskelijoille omat parikanavat, joilla he voivat harjoitella suullisia tehtäviä. Käy kanavilla seuraamassa mitä opiskelijat tekevät ja osoita kiinnostusta heidän tekemiselleen. Kommentoi lyhyesti ja kannustavasti heidän ruotsin kielen osaamistaan, vahvuuksia, joita heillä on kielen puhujina. Jos haluat korjata ääntämistä tee se hienovaraisesti ja varovaisesti. Voit myös pyytää opiskelijoita silloin tällöin äänittämään keskustelujaan ja pyytää heitä itse arvioimaan puhetaitoaan.

3. Käytä eri opetusmenetelmiä etäopetuksessa ja eriytä opetusta silloin, kun se on mahdollista. Kaikkien ei joka tunnilla tarvitse yhdessä käydä tehtäviä läpi vaan osa tehtävistä voidaan tehdä ja tarkistaa itsenäisesti. Harjoitelkaa suullista ja kirjallista ilmaisua monipuolisesti. Opiskelijat voivat osan suullisten tehtävien kysymyksistä tehdä siten, että kirjoittavat vastaukset kysymyksiin, ja vastaukset käydään osittain yhdessä läpi Teams-tunnilla. Vaihtele työtapoja riittävän usein.

Marika Mattila

Kommentit

Meillä oli Zoom käytössä ja se oli mielestäni Teamsia parempi. Ryhmiä voi vaihdella näppärästi ja yksityishuoneissa kaikki saivat tehdä ryhmässä hommia ihan rauhassa.

Pauliina Järvelä

27.8.2020 15:36

Hei Marika!

Hienoa, että nostit yhteistyön kollegoiden kanssa ensimmäiseksi vinkiksi. Kuten Pirjo kirjoitti, vinkkaamalla hyvästä ideasta saattaa hyvinkin rohkaista kollegan kokeilemaan jotakin hänelle uutta asiaa opetuksessa.

Teams on selkeästi ollut suosittu lukioissa ja parikanavien sekä nauhoitusten teko kyseisillä kanavilla kuulostaa todella hienolta. Omasta mielestä nuo nauhoitteet kuulostavat todella käteviltä, sillä niiden avulla saa tietoa opiskelijan osaamisesta kurssin aikana eikä haittaa vaikka ei aina ehtisi kaikkia kanavia kiertää, kun tallenteet voi kuunnella tunnin jälkeen.

Monipuolisuus ja erilaiset opetusmenetelmät ovat yksi iso motivaatiotekijä, joten en voisi olla enempää kanssasi samaa mieltä siitä, että monipuolisia toteutustapoja kannattaa käyttää, myös verkko-opetuksessa.

Tanja Tervonen

20.5.2020 17:25

Olen Marika samaa mieltä siitä, että hyvät ideat kannattaa laittaa rohkeasti jakoon. On hyvä jakaa sekä onnistumisia ja niitä epäonnistumisiakin. Monella saattaa olla suuri kynnys kokeilla jotain uutta, mutta se kynnys saattaa madaltua, jos kollega vinkkaa jostain hyvästä ideasta tai näyttää jotain työkalua uhan konkreettisesti.

Pirjo Hentinen

11.5.2020 20:51

Mua jäi nyt häiritsemään tuon kuvan käyttö, vaikka se aika suttuinen onkin. Niina Sivonen tekee noita upeita kuvia mutta missään ei nyt näy hänen nimeään. Saako toisen kuvaa käyttää lupaa pyytämättä, vaikka nimen mainitsisikin? Ja sitten ei kai ainakaan, jos ei mainitse? Laitan tämän tänne kommentiksi, koska liittyy mielestäni näihin digitaitoihin.

Itse olen käyttänyt Teamsia valtavasti suullisen kielitaidon harjoittamiseen ja mittaamiseen. Erittäin hyvä foorumi ja tätä jään kaipaamaan. Tallenteiden katsominen käy yllättävänkin nopeasti!

Kirsi Siren

11.5.2020 17:52

Hei,

paras tapahan on käyttää vapaasti käytettävissä olevia kuvia, esim. pixabay.com sivulta löytyy paljon kuvia, joita voi käyttää kuvituskuvina. Myös Googlesta voi hakea kuvia eri käyttöehdoilla. Tärkeää on myös aina merkitä lähde mukaan, eli mistä kuva on, kuten Marika oli tehnytkin. Jottei jää epäselvyyttä kuvan tekijästä, päivitin kuvatekstin linkin.

Tanja Tervonen

20.5.2020 17:36

Hei Kirsi!

En ajatellut loukkaavani ketään, vaikka kuvan lainasinkin, ja lähde oli ilmoitettukin kuvan alla. Tarkoitus ei ollut pahoittaa sinun ja kenenkään muun mieltä tai loukata tekijänoikeuksia. Anteeksi, jos niin tein.

Terveisin Marika Mattila

Marika Mattila

12.5.2020 14:28

Hei Marika!

Kuulosta siltä, että etäopettaminen on alkanut sujua oikein hyvin! Luulen myös, että alun kangertelu tekniikan kanssa ei suuremmin haittaa opiskelijoita, sillä kaikilla tuntuu olevan aina välillä jotain säätöä teknisten asioiden kanssa.

Tuo nauhoitustoiminto sopiikin varmasti hyvin suullisen kielitaidon kurssille. Jos tunnin aikana ei ehdi riittävästi kuunnella kaikkia, niin nauhoite jää kuitenkin myöhemmin kuunneltavaksi. Ehkäpä pääset hyödyntämään tätä tai jotain muuta etäopetuksen menetelmää myös myöhemmin kursseillasi!

Anna Tunkkari

11.5.2020 09:08

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *