Carpe diem – tartu verbeihin (Päivi Salojärvi)

Päätin tehdä digipedagogisen käsikirjoituksen lukion ruotsin b-kielen neloskurssiin, joka alkoi lokakuun alussa. Tein aluksi suurpiirteisemmän suunnitelman, jossa alkuperäiseen kurssisuunnitelmaan lisäsin kurssilla pääsääntöisesti käytettävät digitaaliset alustat.

  Oppilaat löytävät kaiken kurssiin liittyvän kurssin omalta pedanet-sivulta. Kurssiselosteen, jossa kerrottiin kurssin tavoitteet, työskentelytavat ja arvioinnin perusteet, opiskelijat saivat jo etukäteen ja kurssin alussa he saivat esittää siihen lisäyksiä ja muutoksia.

Linkkilistaan kokosin tehtäviä, joilla opiskelijat voivat testata nykyistä osaamistaan ja edetä oman oppimisensa ja osaamisensa mukaan yksilöllisesti seuraaviin tehtäviin.  Samalla osaavammat ja motivoituneemmat ja nopeammat voivat tutustua vaativampiin tehtäviin, esimerkiksi ylioppilastutkinnossa vaadittaviin asioihin.

Erilaisia palautettavia tehtäviä tulee tehtäväksi kaikista oppikirjan teksteistä. Ne tehdään vaihdellen yksin, parin kanssa tai tiiminä. Palautteen annan suullisesti tai kirjallisesti. Tässä kokeilen suullisen palautteen antamista  jollakin digitaalisella välineellä. Kirjoitelmatehtävään merkitsen alleviivaamalla virheet ja opiskelija korjaa parin kanssa oman kirjoitelmansa ja palauttaa sen minulle haluamallaan tavalla. Viikko-ohjelmaan kuuluvat  verbikuulustelut, jotka opiskelijat korjaavat toisiltaan ja antavat siitä palautetta toisilleen.

Opiskelija seuraa ja arvioi omaa uusien asioiden oppimistaan Wilman arviointikysymysten avulla. Opettaja näkee opiskeltujen asioiden perillemenon kurssin aikana ja voi tarvittaessa palata takaisin, muuttaa suunnitelmaa tai edetä suunnitelman mukaan.

Carpe diem sopinee hyvin tämän kurssin pedagogiseksi käsikirjoitukseksi, koska kurssilla on selkeät laajemmat mutta myös helposti pienempiin osiin jaettavat tavoitteet. Osatavoitteiden saavuttamista opettajan on mahdollista seurata yksilö- ja ryhmätasolla.

Kurssilla opiskelijat voivat keskittyä perusasioiden opettelemiseen tai kertaamiseen (esim.aikamuodot, epäsäännölliset verbit) mutta myös opiskella uutta (esim.johdosverbit) Myös viestinnällisissä tavoitteissa (erilaisten tekstien ymmärtäminen ja tuottaminen) eriyttäminen ja yksilöllinen eteneminen on järkevää.

 

Päivi Salojärvi

Kommentit

Hei Päivi!

On hyvä idea aloittaa suurpiirteisemmällä suunnitelmalla ja sitten täydentää sitä yksityiskohtaisemmaksi. Mielestäni on myös oikein hyvä idea, että opiskelijat saavat kurssiselosteen jo etukäteen, jolloin ensimmäisellä tapaamisella voidaan keskittyä kysymyksiin ja kommentteihin.

Hienoa, että olet myös löytänyt ideoita miten kehittää opetustasi, esim. suullisen palautteen antaminen. Reetta kirjoittikin tähän liittyen jo monta ideaa, ehkä niistä jokin valikoituu kokeiluun myös sinulle.

Wilman formatiivinen arviointi-työkalu kiinnostaa selvästi monia, joten kerro ihmeessä lisää kokemuksistasi työkalun kanssa.

Tanja Tervonen

15.11.2019 13:15

Vaikutti oikein kiinnostavalta. Kiinnostuin myös tuosta Wilman toiminnosta ja en sitä äkkiseltään löytänyt, ja kävikin ilmi, ettei se ole Tampereella lukioilla käytössä. Tätä voisi kyllä pohtia, olisiko tämän työkalun käyttöönotto tarpeen heti vai hetken päästä, esim. uuden opsin yhteydessä. Toinen kysymys on se, tuleeko velvoite tätä käyttää vai onko se vapaaehtoista. Itseäni kyllä kiinnostaisi kokeilla tätä.

Maarit Luhtala

30.10.2019 14:58

Hei!
Sanoit, että aiot kokeilla jotain digitaalista sovellusta suullisten tehtävien palautuksessa. Oletko kokeillut pyytää wap-viestinä tekstipätkää tai paritehtävää ja antaa mikrofonin kautta itsekin siitä lyhyen palautteen? Kuuntelemiseen menee tosin jonkin verran aikaa, samoin palautteen antamiseen jokaiselle puhumalla wap-mikkiin, mutta tästä opiskelijat ovat kyllä tykänneet.
Joskus teen niin, että on suullinen laajempi tehtävä ja tekevät 4 hengen ryhmissä ja antavat kirjallisesti pikkulapuilla toisilleen palautteen, jotka minä sitten kerään. Kierrän tällöin kuuntelemassa luokassa ja se on sillä kertaa opettajan rooli eli arviointiin tulee vain nuo vertaispalautteet (strukturoitu palautelomake, jossa eri osa-alueisiin tulee palaute).
Linkkilista opiskelijoille on hyvä ja se, että saavat edetä omaan tahtiinsa. Samoin tuo Wilman Formatiivinen arviointi -työkalu. Mietin vain, onko se kovin työläs opettajalle vai miten usein itse käyt kurssin aikana klikkaamassa kunkin opiskelijan edistymisen vaiheet?

Reetta Almqvist

25.10.2019 12:59

Hei!

Wilmassa on kohta Formatiivinen arviointi, johon voi ryhmäkohtaisesti tehdä kysymyksiä/kohtia ja oppilaskohtaisesti voit tarkastella vastauksia.

Päivi Salojärvi

10.10.2019 13:02

Kiinnitin heti huomioni näihin Wilmalla tehtyihin arviointiin liittyviin kysymyksiin. Miten ne tehdään? Alan heti selvitellä asiaa. Vaikuttaa loistavalta, jos opettaja jotenkin helposti näkee ryhmänsä etenemisen Wilmasta.

Kirsi Sirén

9.10.2019 11:54

Vastaa käyttäjälle Reetta Almqvist Peruuta vastaus

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *