Harjoittelijana Fiiliskeskuksessa

Liiketalouden opinnot olivat siinä pisteessä, että ensimmäinen harjoittelu olisi hyvä pitää kesällä. Kyselin kavereiltani, missä he ovat olleet harjoittelussa. Fiiliskeskus pomppasi esiin.

Sain edelliseltä harjoittelijalta tietää mahdollisuudesta suorittaa osa harjoittelusta TAMKissa, Fiiliskeskuksessa ja terveys- ja sosiaalipalveluissa. Hetken aikaa emmin asiaa, sillä en juurikaan tiennyt terveysalasta – mutta ei tarvinnutkaan, sillä harjoittelijan tehtävät eivät niihin liittyneet. Ja hyvin olen pärjännyt.

“Ongelmana” Fiiliskeskuksessa oli mielestäni sen tuntemattomuus niin ulkopuolisille kuin opiskelijoillekin. Ensi töikseni Fiiliskeskuksessa tein “omine lupineni” palautekyselyn Fiiliskeskuksesta opiskelijoille, jotka tällä hetkellä olivat siellä. Olin jo tähän mennessä kuullut jos jonkinlaista kommenttia Fiiliskeskuksen toiminnasta, ja koska toiminta oli niin alussa, en ollut yllättynyt tuloksista. Kritiikkiä sateli melkein jokaiselta kyselyyn vastanneelta. Kysely auttoi varmasti koordinaattoreita kehittämään toimintaa oikeaan suuntaan niin palvelujen kuin viestinnänkin suhteen, ja toivommekin, että kun kysely uusitaan syksyn mittaan, ovat tulokset jo positiivisempia. Kyselyn tarkoituksena oli myös miettiä, miten hankkeista ilmoittaminen olisi helpointa.

Olen omilla töillänikin tähdännyt siihen, että opiskelijoiden työskentely Fiiliskeskuksessa olisi mahdollisimman mukavaa ja yksinkertaista. Olen päivittänyt muun muassa opiskelijoiden Moodle-alustaa niin, että sieltä löytää tarvitsemansa infon nopeasti. Olen tehnyt erilaisia ohjetekstejä ja jopa videon. Laitoin myös tietoa palveluista itse Fiiliskeskuksen tiloihin, jotta opiskelija tietäisi, mihin on tullut.

Fiiliskeskuksessa tilat eivät kertoneet mitään toiminnasta. Nyt, toivon mukaan, mainoksineen kertovat. Muutenkin tilan viihtyisyyttä on parannettu. Uudistin myös hanketarjottimen, joka on nyt myös kännykkäystävällinen.

Pääsin myös toteuttamaan markkinointia Fiiliskeskuksen sosiaalisissa medioissa (Facebook ja Instagram). Jotta postaukset jatkuisivat myös minun jälkeeni johdonmukaisina, tein ohjetta somen päivittämiseen mahdolliselle seuraavalle harjoittelijalle. Toiveena olisi myös, että itse opiskelijat päivittäisivät Fiiliskeskuksen Instagramia, jotta seuraajat saisivat autenttisen kuvan Fiiliskeskuksesta! Tein myös yhteistyötä TAMKin markkinoinnin kanssa, jotta saimme valmiiksi virallisia, korkeakouluyhteisön mukaisia mainoksia. Näitä varten sekä opiskelijat, koordinaattorit että minä etsimme kuvia ja kirjoitimme mainoslauseita. Fiiliskeskus tuntuu heti paljon konkreettisemmalta, kun on omia mainoksia!

Valmiita mainoksia Fiiliskeskuksen palveluille.

Terveys- ja sosiaalipalveluiden hallinnon harjoittelijana sain myös Fiiliskeskuksen ulkopuolelta joitain tehtäviä: näistä esimerkkinä osallistuin pääsykoejärjestelyihin, olin pääsykokeiden valvojana ja uusin lomakkeita. Tutustuin moneen eri terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijään. Suurimmaksi osaksi kuitenkin työskentelin Fiiliskeskuksen tiloissa ja sen kehittämisen parissa.

Työpisteeni yleisimmin Fiiliskeskuksella. Erityisesti pidin maisemasta, josta näki Näsinneulan. Niin, ja ilmastoinnista hellepäivinä!

Opin harjoitteluni aikana muun muassa tekemään sisältöä netti- ja blogisivuille, videon editointia, Moodle-alustan käyttöä, nettiajanvarausjärjestelmän käyttöä, viestintää suuressa organisaatiossa sekä markkinointia sosiaalisen median osalta. Pääsin hyödyntämään liiketalouden opintojani, esimerkiksi tutkimus- ja kehitys-, markkinointi- ja projektiopinnoista oli paljon hyötyä. Oli myös mukavaa olla kuten oikea TAMKin työntekijä, jolla on työtietokone ja -puhelin ja kulkukortti.

Kaksi kuukautta on kulunut nopeasti, hommia on ollut paljon (enemmän kuin mitä tässä olen maininnut) mutta ne ovat myös tulleet hoidetuiksi! Toivotan Fiiliskeskukselle ja opiskelijoille menestystä tulevaisuuteen!

-Matias

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *