28.10.2024 johtoryhmä – Management group meeting

ITC Research Afternoon 24.10.2024.
ITC Research Afternoon 24.10.2024.

 

Aloitamme koulutuksen kehittämisohjelmasta, aiheena on kansainvälisen tutkintokoulutuksen kehittäminen, vieraana on Joanna Kumpula (Kansainvälinen opiskelu ja integraation tuki, päällikkö)

Kumpula esitteli tulevan talven kehittämisen työkaluja ja niiden toteuttamisaikataulua koskien englanninkielisiä perustutkinto-ohjelmia. Kehittämisprosessin tavoitteena on tuottaa tiedekuntakohtainen tilannekuva kv-ohjelmien kehittämistarpeista, opiskelijatyytyväisyydestä sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista. Tavoitteena kuulla tiedekunnan johdon tarpeita kehittämiseen.
Tampereen yliopiston koulutuksen kehittämissuunnitelma 2024-2026.

Keskustelimme myös engalnninkieleisten tutkinto-ohjelmien tulevaisuudesta. ITC:ssä on noin puolet Tampereen yliopiston kansainvälisistä opiskelijoista. Hallituksen päätös EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukuvuosimaksun täyskatteellisuudesta tulee pientämään kansainvälisten opiskelijoiden määrää lyhyellä aikavälillä. Näin on käynyt esimerkiksi Norjassa.
”Täyskatteellinen EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukuvuosimaksu tulee yliopistojen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön omien arvioiden mukaan vaikuttamaan negatiivisesti kv-opiskelijoiden määrään. Toivottua tulovirtaa tai riittävää osaajien määrän kasvua ei ole realistisesti odotettavissa.”

Ajankohtaiset asiat

Ari Laitinen kertoo talouskeskusteluista rehtorin kanssa. ITC:n tavoitteena parantaa opiskelijoiden valimistumista. Olisi mahdollista hakea rahoitusta, joka tukisi tavoitetta. Mietimme keinoja. Mitä mahdollisella lisärahoituksella tulisi tehdä ja kuinka kohdentaa, että siitä olisi eniten hyötyä. Mitkä ovat suurimmat esteet valmistumiselle? Opintorahanleikkaukset yms. saattavat vain lisätä valmistumisen haastaeita.

Mari Jäätteelä kertoi, että suunnittelussa on eri vaiheissa oleville opiskelijoille ”apupaketteja”.

Viestintätieteiden tiedekunta on kehitellyt opintopalvelupolkua, jossa tarjolla olisi tukea, neuvoja ja apua.

Kielten yksikössä on kiinnitetty huomiota myös opettajakoulutuksen ”pullonkaulan” aiheuttamaan opintojen  viivästymiseen.

 

Tiedoksi:

  • Muistutus suoriutumisen arviointiprosessista:
    • esihenkilöiden esitykset yksiköiden päälliköille viim. to 30.10.
    • yksiköiden päälliköiden käsittely viim. to 7.11.
    • dekaanin 1. käsittely 12.11. ja toimittaminen työnantajalle viimeistään ma 18.11.

 

//

We will begin with the educational development program, focusing on the development of international degree education. Our guest is Joanna Kumpula (Head of International Student and Integration Support).

Kumpula presented the tools for development planned for the coming winter and their implementation schedule concerning English-taught bachelor’s degree programs. The goal of the development process is to create a faculty-specific overview of the development needs of international programs, student satisfaction, and future opportunities. Tampere University’s Educational Development Plan 2024–2026.

We also discussed the future of English-taught degree programs. About half of Tampere University’s international students are in the ITC Faculty. The government’s decision to implement full-cost tuition fees for non-EU/EEA students will reduce the number of international students in the short term. This has already happened, for example, in Norway.
“A full-cost tuition fee for non-EU/EEA students is expected, based on evaluations by universities and the Ministry of Education and Culture, to negatively impact the number of international students. The anticipated revenue stream or significant growth in the number of skilled professionals is not realistically expected.”

Current Topics

Ari Laitinen discussed financial talks with the rector. ITC’s goal is to improve graduation rates. It may be possible to apply for funding to support this objective. We considered possible actions: What should the potential additional funding be used for, and how should it be allocated for maximum benefit? What are the biggest barriers to graduation? Cuts to student financial aid, among other factors, may only increase challenges related to graduation.

Mari Jäätteelä mentioned that ”support packages” are being designed for students at different stages of their studies.

The Unit of Communication Sciences has been developing a student service pathway offering support, advice, and assistance.

In the Language Unit, attention has been given to addressing the ”bottleneck” in teacher training that causes delays in studies.


For Your Information:

Reminder about the performance evaluation process:

  • Supervisors’ proposals to unit heads: no later than Thu, Oct 30.
  • Unit heads’ processing: no later than Thu, Nov 7.
  • Dean’s first review: Nov 12, and submission to the employer no later than Mon, Nov 18.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *