Koronaa, varainhankintaa ja vuosisuunnittelua / Management group meeting 17th August 2020

Below  in English

Aloitamme kokouksen lukuvuoden aloituksen ohjeistuksella ja yliopiston koronaohjeistuksella (yliopiston ohjeistus 14.8.2020). Kontaktiopetuksena on vain sellaista opetusta, jota ei voi muuten järjestää.

Keskustelimme kuinka järjestämme koronatarvikkeiden sujuvan jakelun. Tiloissa, joissa pitää puhdistaa välineistöä, tarvittavat materiaalit pitää olla lähellä. Kampuksille tiedekunnan tiloihin tulee muutama paikka, joista koronan ”torjuntamateriaaleja” voi tarvittaessa hakea, asiasta tiedotetaan myöhemmin. Joihinkin tiloihin pitää myös toimittaa toimintaohjeita, tilakeskus yleensä hoitaa, mutta poikkeukset, kuten tulkkauslabrat, pitää tarkastaa.

Keskustelemme varainhankinnasta.
Valtio on päättänyt pääomittaa yliopistoja 2,5-kertaisena vastinrahoituksena yliopiston 15.6.2020-30.6.2022 välisenä aikana keräämille yksityisille lahjoituksille. Yliopistonvarainhankinnan ja sidosryhmätyön päällikkö Elina Suojanen-Laine kysyy tiedekunnilta strategisia painopistealueita ja tarpeita. Yliopisto aloittaa varainhankinnan toimenpiteitä ja toivoo nopeaa vastausta. Yksiköiden päälliköiden puheenvuoroissa nousee esille monipuolisesti erilaisia alueita, kuten esim. saavutettavuus, johtamisviestintä, energiatehokas keinoäly, robotiikka, kestävä kehitys, 5G-verkot… Hallintopäällikkö Kirsi Aalto keräsi 15 kohdan listan.

Jatkamme esityksillä tutkimus- ja opetusympäristöjen hankinnoiksi, listat esityksistä on pyydetty jo aiemmin ja niistä on käyty keskustelua maanantaina aamulla. Kaikilla yksikön päälliköillä on jo listat valmiina, pientä hienosäätöä ja ehkä joidenkin hankintaesitysten ryhmittelyä laajemmiksi kokonaisuudeksi tehtävänä.

Loppukokous menee vuosisuunnittelussa. Henkilökunnalle suunnattu lomake on loppusilausta vailla. Toivomme innokasta osallistumista, vaikka lomake onkin pitkähkö. Keskustelemme lomakkeesta, voisiko vielä joitakin kohtia yhdistää, ovat kysymykset selkeitä, onko riittävästi taustatietoa. Mukaan lähtevään saatekirjeeseen ei kukaan ehdota mitään muutoksia.

Vuosisuunnittelua käsitellään myös ensi viikon dekaanin kahveilla.

*****

We start the academic year with guidelines and the university’s corona guidelines (university guidelines as emails on August 14, 2020). As contact teaching, only teaching that cannot be arranged otherwise.

Premises where equipment needs to be cleaned need materials close by. We discussed how we organize the smooth distribution of corona supplies? The campuses will have a place on the faculty premises where corona “control materials” can be got, if needed, details will be announced later. We also need to provide Covid-19 instructions for labs and teaching facilities where those are not yet posted.

We discussed about Finnish universities fundraising. The state has decided to recapitalize the universities 2.5 times for private donations collected by the university between 15 June 2020 and 30 June 2022. Elina Suojanen-Laine, Head of University Fundraising and Stakeholder Work, asks the faculties about strategic priorities and needs. The university is embarking on fundraising measures and hopes for a prompt response. The heads of units will address a wide range of areas, such as accessibility, management communications, energy-efficient artificial intelligence, robotics, sustainable development, 5G networks. Kirsi Aalto, Administrative Manager, compiled a list of 15 items.

We continued with presentations for the procurement of research and teaching environments, the proposal was requested earlier and were already discussed on Monday morning meeting. All unit heads already have lists ready of their units’ proposals.

The final meeting went in the annual planning. The form to be sent to all staff is almost ready. We look forward to extensive participation, even if the form is long. We discussed whether some more points could be combined, the questions are clear, whether there is enough background information etc. As for the outgoing cover letter, no one is proposing any changes.

The annual planning will also be discussed during next week’s dean’s teams meetings with the faculty.”