Keskiviikon 26. ja perjantain 28.8. palavereiden yhteenveto – Management group´s meeting

kuvituskuva

Below  in English

Keskiviikkona 26.8.
Ykkösaiheena oli iltapäivän tapahtuma: ITC tiedekuntaneuvoston ja johtoryhmän yhteinen iltakoulu.
Iltakoulu keskittyy käsittelemään vuosisuunnittelua, kyselyn tuloksia ja johtoryhmän tekemää vuosisuunnitteluluonnosta. Johtoryhmäläiset korostavat, että illalla pitää jäädä tarpeeksi aikaa keskustelulle. Koko iltakoulu kestää vain puolitoista tuntia. Aikataulu on haastava.

Kati Iltanen toi esille myös opetuspuolen kysymyksiä, kuten vuosisuunnittelun prosessien eriaikaisuuden; opetus suunnitellaan ensin ja resursseja mietitään myöhemmin.

Keskustelua työsuunnitelmista ja niiden tekemisestä. Työsuunnitelma on työn suunnittelun väline, ei kontrolliväline! Timo Hämäläinen muistuttaa, että työsuunnitelman tekemisessä pitäisi olla tavoiteperuste, eli sieltä pitäisi nousta esiin se, mitä haluaa saada aikaan.

26.8. Iltakoulu
Iltakoulussa olivat koolla tiedekuntaneuvosto, myös varajäsenet, ja johtoryhmä. Vuosisuunnittelusta, kyselyn tuloksista ja johtoryhmän ehdotuksista käytiin vilkasta keskustelua.

Muutama nosto tiedekuntaneuvoston ja johtoryhmän iltakoulun keskustelusta:
”Vahva sisäinen kilpailu ei johda hyvään tulokseen.”
”Tutkimusympäristöjen on oltava avoimia ja innostuneita.”
”Hyvällä tutkimuksella on muiden tuki.”
”Mitä mitataan sitä saadaan. Palkitseminen ei johda välttämättä haluttuun tulokseen.”
”Miten arvioida eri alojen tutkimuksia, tutkimusaloja ja niiden menestystä näin laajassa tiedekunnassa.”
”Kuinka saada käytännössä toimimaan slogan: tutkijat opettaa, opettajat tutkii.”
”Kuinka saada yliopisto houkuttelevaksi työnantajaksi?”

Perjantaina 28.8.

ITC:n johtoryhmän perjantaiaamun palaverissa keskustelemme hankintaehdotusten priorisoinnista. Staff scientistit Pasi Pertilä ja Poika Isokoski ovat mukana palaverissa ja esittelevät tekemiänsä yhteenvetoja yksiköistä saaduista ehdotuksista ja niiden perusteluista.

Keskustelimme siitä, miten hankintaehdotuksia voisi yhdistellä – ja joistakin hankinnoista voi tehdä suurempia kokonaisuuksia. Esim. laskentatehoon liittyviä tarpeita on useammassa ehdotuksessa.

Useamman ryhmän yhteinen ehdotus on etäopetusalustan hankinta, (voisi toimia pidemmällä tähtäyksellä koko yliopiston pilottiprojektina).

Tunnissa ei ehditty käydä asiaa läpi, mutta onneksi on vielä aikaa. Investointiehdotus pitää jättää 9.9.

Wednesday 26.8.

The number one topic today is the Evening School of the ITC Faculty Council and the management team. The Evening School focuses on annual planning.

The members of the management team emphasise that there must be enough time for discussion in the evening. The whole evening school lasts only an hour and a half, so the schedule is challenging.

Kati Iltanen highlighted the teaching side issues, such as the timing of the annual planning process: teaching is planned before there is a discussion about the resources.

Discussion on work plans. A work plan is a tool for planning, not for control! Timo Hämäläinen reminds us that the plan must show what the author’s goals are.

26.8. Evening school

A few picks from the Faculty Council and the Management Team’s Evening School:
”Strong internal competition does not lead to a good result.”
”Research environments need to be open and enthusiastic.”
”Good research has the support of others.”
”What you measure is what you get. Ie rewarding, for example, does not necessarily lead to the desired result.“ ”How to evaluate research and success in different fields in such a large faculty.”
”How to make the slogan work in practice: researchers teach, teachers research.”
”How to make a university an attractive employer?”

Friday 28.8.

At the ITC Management Team’s Friday morning meeting we discuss the prioritisation of procurement proposals. Staff Scientists Pasi Pertilä and Poika Isokoski are present at the meeting and present their summaries of the proposals received from the units and their justifications.

We contemplate on how procurement proposals could be combined. In particular, more computing power is needed.

The joint proposal of several groups is for the acquisition of a distance learning platform, which could work as a pilot project for the entire university.

There was no time to go through the matter in an hour, but luckily there is still time. The investment proposal must be submitted on September 9.