5 asiaa, jotka yllättivät minut yliopistossa

Kun saa opiskelupaikan yliopistosta, kohtaa paljon uusia muutoksia ja asioita. Arki on erilaista kun muuttaa pois lapsuudenkodista ja aloittaa uudet opinnot uudella paikkakunnalla. Meillä kaikilla on varmasti ennakko-oletuksia yliopisto-opiskelusta. Alla olevaan listaan olen koonnut asioita, jotka yllättivät minut yliopistossa.

1. Itsenäisyys.

Jo lukiossa valmistellaan yhä vain itsenäisempään opiskeluun, esimerkiksi verrattuna peruskouluun. Mutta jos jätät tehtävät palauttamatta, tai et saavu tunnille, joku on aina ottamassa yhteyttä tai hengittämässä niskaan. Yliopistossa harvoin kysellään perään, jos et saavu luennolle tai jos et palauta tehtäviä ajoissa. Tehtävän myöhäinen palautus voi tarkoittaa arvosanan putoamista tai jopa kurssin käymistä uudelleen. Olet oikeasti itse vastuussa omasta opiskelustasi. Miten paljon kursseja on hyvä ottaa, ja missä järjestyksessä niitä kannattaa käydä? Älä kuitenkaan huolestu, sillä apua on aina tarjolla, kun sitä osaa pyytää. Luennoitsijat ovat yleensä joustavia, jos olet ajoissa kysymässä lisäaikaa ja tuutorit auttavat sinua aiempien vuosien kokemuksella.

2. On kivaa mennä opiskelemaan.

Siinä on varmasti lause, jonka moni kyseenalaistaa todella vahvasti. En tarkoita, että olisi aina mukavaa herätä luennolle tai lukea tenttiin, mutta suurimmaksi osaksi ajasta täytyy myöntää, että maanantait ovat jo melkein siedettäviä. Varsinkin kun on saanut suoritettua opintojensa pakolliset kurssit, oma kiinnostus pääsee ohjaamaan opintoja!

3. Vaikein koe on oikeasti pääsykoe.

Tätä hoetaan varmasti joka paikassa, mutta oikeasti se on minusta totta. Pääsykokeeseen tuovat vaikeutta paineet, odotukset ja uusi tapa tehdä koetta. Pääsykokeissa mitataan myös usein tiedon lisäksi motivaatiota, jonka ilmaisu paperilla on haastavampaa kuin faktatiedon.

4. Voit tehdä opinnoista juuri sinun näköisesi.

Tykkäätkö aikaisista aamuista vai oletko yölukija? Yliopistossa voit tehdä arkesi juuri sellaiseksi kuin haluat. Monet luennot ovat katsottavissa verkossa ja kursseilla on monia muitakin suoritustapoja kuin luennot, kuten kirjatentit ja erilaiset kirjalliset osaamista osoittavat työt. Kannattaa myös muistaa, että alakohtaista vaihtelua esiintyy paljon ja ensimmäisen vuoden pakolliset kurssit vaativat yleensä edes jonkintasoista läsnäoloa!

5. Kielet ovat haastavia, mutta eivät mahdottomia.

Kun menet kielten kursseille, sinua yleensä jännittää, ja olet lukenut nettipalstoilta, että opiskelijat ovat uusineet kursseja useita kertoja eivätkä pääse läpi, vaikka ovat kirjoittaneet lukiossa L:n. Tämä ei ole koko totuus ja voin luvata, että ainakin suurinta osaa jännittää. Et ole ainoa! Tämä johtuu siitä, että kaikki kuvittelevat olevansa porukan huonoimpia. Ensimmäisen tunnin aikana tulet huomaamaan, että jokaisella on vaikeuksia jossakin ja monesti Googlen kääntäjää käytetään pöydän alla.

Kaikki nämä asiat yllättivät minut positiivisesti. Olisi väärin sanoa, etteikö yliopistossa tulisi vastaan myös negatiivisia yllätyksiä, mutta itse olen sitä mieltä, että monissa negatiivisissa käänteissä asenne ratkaisee.

– Jenni

Kuva Jennistä
Kirjoittajasta: Minä olen Jenni, 20-vuotias toisen vuoden historianopiskelija Tampereen yliopistosta. Tampere on aina ollut unelmaopiskelukaupunkini ja olinkin hyvin onnekas päästessäni heti lukion jälkeen tänne opiskelemaan. Olen kiinnostunut sotahistoriasta, politiikasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Harrastan ratsastusta ja balettia, josta jälkimmäisen pääsin aloittamaan vasta muutettuani Tampereelle. Myös ensimmäistä olen pystynyt jatkamaan opiskeluiden ohella yliopiston mahtavan harrastekerhotarjonnan myötä!