Aivan aluksi tunnustamme, että tämänkin blogikirjoituksen teossa on ollut mukana Co-pilotin Writing Coach. Mutta ei hätää, kaikki teksti on kuitenkin kirjoittajien hyväksymää ja yksityiskohdat täyttä totta.
Dippatyöbotin ensiaskeleet yhteistyössä GPT-Labin kanssa
Tampereen yliopiston Porin kampuksella on käynnissä innostava kehitystyö, jossa tekoälyä hyödynnetään opetuksen tukena. Lähestymistapanamme on ”kädet saveen” eli emme vain puhu tekoälystä, vaan käytämme sitä arjessa ja testaamme sen mahdollisuuksia käytännössä. Ensimmäinen konkreettinen askel on ollut dippatyöbotin lanseeraus. Kyseessä on tekoälypohjainen apuri, joka tukee opiskelijoita opinnäytetyöprosessissa – olipa kyse aiheen rajaamisesta, lähteiden etsimisestä tai rakenteen hahmottamisesta. Dippatyöbotin kehitystyö jatkuu tiiviissä yhteistyössä Porin GPT-Labin kanssa. Labin toiminnasta vastaa professori Pekka Abrahamsson, joka tunnetaan kansallisesti tekoälyn huippuosaajana. Yhteistyömme mahdollistaa sen, että botti ei jää pelkäksi kokeiluksi, vaan kehittyy aidosti hyödylliseksi työkaluksi opiskelijoille ja opettajille.
Kehitystyötä tehdään yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Botti on nyt pilotointivaiheessa, josta saadun palautteen pohjalta opetamme sille uusia asioita. Botin opettamisella tarkoitamme sitä, että lataamme sille lisää tietoa tutkimusartikkelien, kirjojen ja nettisivujen muodossa. Luonnollisesti botille järjestettiin nimikilpailu, joka keräsi runsaasti ehdotuksia ja herätti keskustelua opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa. Nimi paljastetaan pian – pysy kuulolla!
Opetuksen kehittäminen on yhteinen matka
Seuraava suunniteltu askel tekoälyn hyödyntämisessä on esseiden arvioinnissa. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille entistä kohdennetumpaa palautetta, joka tukee oppimista ja kirjoitustaitojen kehittymistä.
Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta voi auttaa tunnistamaan tekstin vahvuuksia ja kehityskohteita nopeasti ja systemaattisesti.
Tekoäly ei ole taikatemppu, mutta se voi olla erinomainen työkalu opetuksen kehittämisessä. Porin kampuksella haluamme tehdä tästä kehityksestä avoimen ja matalan kynnyksen prosessin, johon kaikki voivat osallistua. Kehitystyö tapahtuu muun opetuksen ohessa, ja sen ytimessä on halu parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta.
Mitäpä opettajilla, kun tekoäly hoitaa hommat?
Tekoälyn tarkoitus ei suinkaan ole vapauttaa opettajia ”konttorikuukkelointiin” tai ”yliopistonseisontaan”, vaan toimia yhtenä työkaluna opetuspakissa, jotta opiskelijat saavat aiempaa yksilöllisempää ohjausta varsinkin diplomityövaiheessa. Maailma ja sen mukana työelämä on muuttunut yhä monimutkaisemmaksi, joten mentorointia ja suoraa vuorovaikutusta tarvitaan kasvussa asiantuntijana. Opiskelijamäärien kasvaessa opetusresursseja on kohdennettava järkevästi ja siksi teknologiaa hyödynnettävä opettajien ja opiskelijoiden apuna jokaisella tieteen harppauksella.

Anu Suominen, yliopistonlehtori

Krista Sorri, yliopisto-opettaja
Kommentit