Kansainvälinen vaihto Dublinissa, osa 2

Toinen osa kolmen röntgenhoitajaopiskelijan kansainvälisestä vaihdosta Dublinissa.

Viikko 7-8

Seitsemäs viikko ei alkanut hirveän hyvissä tunnelmissa. Yksi meistä sai maanantai iltapäivällä positiivisen koronatuloksen ja hänellä alkoi kymmenen päivän eristys tästä päivästä lähtien. Kaksi meistä kerkesi olla maanantaina harjoittelussa. Modaliteetteina olivat leikkaussali ja toimenpideradiologia. Kuitenkaan kummassakaan ei ollut toimenpiteitä sinä päivänä, joten molemmat olivat natiiveilla koko päivän. Jouduimme kaikki olemaan karanteenissa tämän jälkeen, jonka vuoksi emme menneet harjoitteluun noin viikkoon. Viikko kului koulutehtäviä tehdessä ja elokuvia katsellessa. Seuraavan viikon loppupuolella pääsimme takaisin harjoitteluun. Modaliteetteina tällä viikolla olivat MRI ja toimenpideradiologia.

Perjantaina lähdettiin viikonlopuksi vaihtokavereiden kanssa Galwayhin, joka on noin kolmen tunnin matkan päästä Dublinista. Perjantaina käytiin ravintolassa syömässä ja vietettiin aikaa yhdessä. Lauantaina lähdettiin ’Arran Island’ saarille. Sinne matkustettiin Galwaysta ensin bussilla 45 minuuttia ja sen jälkeen vielä lautalla toiset 45 minuuttia. Lauttamatka oli mielenkiintoinen kokemus sään vuoksi ja hyvin erilainen Suomen lauttamatkoihin. Merellä tuuli paljon, jonka takia lautta keinui. Kierrettiin koko saari ympäri ja näimme paljon erilaisia eläimiä ja kauniita maisemia. Sunnuntaina kävimme kiertämässä Galwayn keskustaa, jonka jälkeen matkasimme takaisin Dubliniin.

Galwayssa kivimuurilla
Vaihtokavereiden kanssa Galwayssa

aasi kurkistaa kivikasan tapaa
Matkalla nähtiin aasi

Viikko 9-10

Viikko yhdeksän oli toiseksi viimeinen harkkaviikko, ja tällä viikolla modaliteetteina olivat MRI, CT, leikkaussali sekä uutena modaliteettina sydämen angiografia. Sydämen angiografiassa pääsi seuraamaan erilaisia toimenpiteitä kuten tahdistimen asennus, stentin laittoja ja koepalan otto sydämestä. Yksi huono puoli siellä oli se, että lyijysuojat painoivat paljon ja toimenpiteet olivat pitkiä, jonka vuoksi selkä tuli herkäksi kipeäksi ja jalkoihin sattui. Oli todella mielenkiintoista päästä näkemään uusi modaliteetti. Viikonloppuna kävimme lähikaupungissa Malahidessa. Siellä vierailimme vanhassa linnassa ja puutarhassa, jotka olivat hyvin kauniita. Kävimme myös syömässä ja ostamassa tuliaisia. Loppu viikonloppu meni opiskellessa.

Seuraava viikko oli kouluviikko, jonka aikana oli paljon luentoja sekä ryhmätöitä. Ryhmätöitä oli kaksi ja niiden aiheina oli ruoka ja radiologian tutkimukset. Perjantaina meillä oli aktiviteetti liittyen ruokaan. Meidän piti ryhmissä valmistaa yhden maan perinteinen ruoka ja kertoa siitä. Lauantaina ja sunnuntaina vietettiin koko päivä opiskellen tuleviin tentteihin ja muita koulutöitä tehdessä.

linna
Linna Malahidessa

koristeellinen kaappi
Sisäkuvaa linnasta

Viikko 11-13

Viikko yksitoista oli meillä lomaviikko. Maanantaina käytiin ostoksilla kaupungilla ja opiskelimme. Tiistaina lähdimme päiväreissulle, jonka aikana käytiin Cliffs of Mohereilla, Baby Cliffseilla ja muutamassa linnassa. Sää ei ollut paras mutta reissu kokonaisuudessaan oli mahtava sekä meillä oli todella hauska bussikuski. Torstaina vietettiin Irlannissa Pyhän Patrickin päivää. Dublinin keskustassa oli iso paraati, jota kävimme katsomassa ja keskustassa oli todella paljon ihmisiä. Illalla kävimme vaihtokavereiden kanssa viettämässä iltaa irlantilaiseen tapaan.

jyrkänne meren rannalla
Cliffs of Mohereil
kulkue
St. Patrick’s dayn juhlintaa

Seuraava viikko oli viimeinen harkkaviikko. Modaliteetteina tällä viikolla olivat toimenpideradiologia, leikkaussali ja sydämen angiografia. Viikko meni todella nopeasti, sillä päivät menivät harjoittelussa ja iltaisin luimme tentteihin, joten aikaa ei jäänyt paljon muuhun. Viikonloppuna lukeminen jatkui, mutta kerkesimme kuitenkin lauantaina käymään Phoenix Parkissa. Olimme todella onnekkaita, sillä näimme puiston kuuluisat peurat.

Viimeisen viikon maanantai alkoi sydämen kuvantamisen tentillä. Tenttiin oli tunti aikaa ja kysymykset olivat aika vaikeita. Tiistaina oli vuorossa VR labra koe, jossa piti asetella Cath lab:in henkilökunta ja vastata kysymyksiin, jotka liittyivät säteilysuojeluun. Torstaina meillä oli viimeinen koulupäivä. Kävimme esittelemässä Suomea kolmannen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet vaihtoon lähtemisestä. Torstaina hyvästelimme muut vaihto-opiskelijat ja palasimme pakkaamaan kotiinpaluuta varten.

läpivalaisulaite
Toimenpideyksikön laitteistoa

Vaihtokokemus oli hieno ja voimme suositella kaikille vaihtoon lähtemistä!

Krista, Taru ja Karita