Teksti: Juuso Vallius, Tuukka Ojala, Milko Viirto, Henrik Toivakka ja Hilkka Lammi
Kuvat: Henrik Toivakka ja Juuso Vallius
Opiskelijaryhmä Tikolaisia (3 ohjelmistotuotannosta ja 2 tietoverkoista) suuntasi matkansa 11.–12.11. Helsingissä järjestettyyn SLUSH startup-tapahtumaan voitettuaan konferenssipassit hopeasijasta Affecto Hackathonista Tampereella loppusyksystä.
Slushia on kuvailtu konferenssina niille, jotka eivät konferensseista pidä. Messukeskukseen sisään kävellessä alkoi nopeasti selvitä mitä yllämainittu oikein tarkoitti. Messukeskus oli muutettu valtavaksi usvaiseksi spottivalojen ja musiikin täyteiseksi klubimaiseksi halliksi. Tapahtumassa oli selkeästi panostettu visuaalisuuteen ja se näkyi upeana valosuunnitteluna lavoilla, jotka häikäisivät kirkkaudellaan kävijöitä läpi tapahtuman. Kierrätystäkään ei ollut unohdettu, koska esimerkiksi lavat oli kekseliäästi rakennettu käytetyistä IT-tarvikkeista.
Slush-ohjelmaan sisältyi luentoja, paneeleita ja tietenkin pitchauksia. Alun informaatiotulvan aiheuttaman järkytyksen jälkeen aikataulu otettiin haltuun Slushin omalla sovelluksella.
Simulaatio sai Slushissa huomiota Herman Narulan esitellessä uutta simulaatioalustaa SpatialOS:ää. Ongelmana simulaatiossa on aikaisemmin ollut tietokoneresurssien valtava tarve. Laskentatehon kasvaessa uudet sovellutukset ovat kuitenkin mahdollisia. Samalla esiteltiin SpatialOS:ää hyödyntävä indiepeli Worlds Adrift, joka on vasta kehitteillä. Vaikuttavaa siinä oli loputtomalta vaikuttava pelikenttä, jossa on reaaliaikaiset fysiikat ja joka muuttuu pysyvästi pelaajien vaikutuksesta.
Juuson ja Milkon ehdoton kohokohta oli F-Securen tutkimusjohtajan, Mikko Hyppösen torstai-aamusta pitämä puhe Blackstagella. Hyppönen puhui IoT:sta (Internet of Things) ja tietoturvasta yleensä. Enää ei riitä että suojataan tietokoneet vaan on siirrytty enemmän yhteiskunnan suojeluun. Pelkät mainostajat eivät enää ole ainoita tahoja tietojen perässä, vaan hallitukset ja terroristijärjestöt ovat myös äärimmäisen kiinnostuneita ihmisten datasta.
Hyppösen perään tietoturvateema jatkui Harri Hurstin muistuttaessa luennollaan siitä, että IoT:n yleistyessä laitteisiin tulee uusia vaatimuksia. Samalla myös tietoturvan vaatimukset kasvavat roimasti. IoT-laitteiden kautta pystytään tekemään hyökkäyksiä yrityksien verkkoon, vaikka itse verkko olisikin hyvin suojattu. Laite siis toimii verkossa ns. hyökkäysvektorina.
Koneiden syväoppimisella tarkoitetaan koneiden opettamista algoritmien avulla tekemään jotain tiettyä työtä. Tällä tavalla voidaan korvata ihmistyöntekijöitä roboteilla, jotka tekevät ns. ”likaiset työt”. Slushissa oli mielenkiintoinen demo, jossa oli roskienlajitteluun kehitetty robotti ja sitä käyttämään kehitetty järjestelmä. Järjestelmä voitiin opettaa kolmessa päivässä haravoimaan rakennusjätteestä eri materiaaleista tehdyt jätteet ja lajittelemaan ne. Koneella oli lopulta jopa pienempi erehtymisriski kuin samaa työtä tekevällä ihmisellä.
Mielenkiintoinen paneeli musiikin kuluttamisen tulevaisuudesta keskusteli siitä mihin suuntaan musiikin kuluttaminen on nykyään siirtymässä ja kuinka artisteille saadaan kohtuullinen korvaus internetin ja piratismin muuttuvassa maailmassa. Paneelikeskustelu piti yksimielisesti selvänä kuinka musiikin suoratoisto eli streamaus tulee olemaan musiikin kuuntelemisen tulevaisuus. Keskustelussa väläytettiin myös tekijänoikeuksien muuttumista radikaalisti lähivuosina musiikin kulutustapojen muuttuessa.
Slushissa yksi iso teema oli verkostoituminen, josta hyvänä esimerkkinä jokaisen kävijän kaulalla roikkui valtava nimikyltti, jonka tarkoituksena oli madaltaa kynnystä verkostoitua muiden messuvieraiden kanssa. Suurin kohderyhmä ja hyötyjä tapahtumasta ovat kuitenkin selkeästi startupit. Niille kontaktien luomiseen oli paljon mahdollisuuksia molempina päivinä erilaisissa workshopeissa.
Lisätietoja: http://www.slush.org/