17Tikot ja ensimmäinen sprintti

Kirjoittajat: 17tiko1-ryhmä

Läpi talvisen taivaan kantautuu hermostunutta naputusta ja piirtopöydän kahinaa. Ilmassa on sähköä bittien kulkiessa gittiä pitkin koneelta toiselle ja ärräpäät lentelevät, kun se koodi nyt ei vain jostain syystä käänny tai tekstuuri ei näytä oikealta. Totta tosiaan on Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kevään peliprojektin aika. Ensimmäinen sprintti on nyt ohi, ja tiimit ovat päässeet hyvään tekemisen makuun.

Kick Off

Kevään peliprojektin Kick Off tammikuussa oli jokaiselle ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelyopiskelijalle jännittävä päivä. Jonkinlaisia arvauksia ja teorioita oltiin jo heitelty ympäriinsä siitä, millaista projektia tänä vuonna opiskelijat pääsevät toteuttamaan. Tunnelma oli jännittynyt ja odottava.

Tarkkasilmäisimmät hoksasivat auditorion edessä olevan erikoisen näköisen tuolin ja asiakkaaksi paljastuikin hetken kuluttua tämän kaltaisia kuntoutusvälineitä valmistava Exerium. Toimeksiannoksi annettiin kehittää pelejä Exeriumin GameXR-pelituolille, jolla harjoitetaan keskivartalon syviä tukilihaksia kallistelemalla tuolia. Joillain opiskelijoilla heräsi samantien ideoita mielenkiintoisesta toimeksiannosta, kun taas toisille toimeksianto vaati vielä hieman pureskelua ja pohdintaa. Parin päivän kuluttua Kick Off -päivästä kehitystiimit muodostuivat valittujen scrummastereiden johdolla ja innovointi sai alkaa.

Projekti käyntiin

Kehitystiimien muodostuttua projekti lähti käyntiin innovoimalla. Innovointiin toi uusia haasteita niin suunnittelun kannalta kuin koodaamisenkin näkökulmasta se, että pelien on tarkoitus toimia pääsääntöisesti liikeohjauksella. Lisähaastetta antoi Exeriumin toive kehittää pelejä kolmeen eri kategoriaan: fyysiseen ja kognitiiviseen kuntoutukseen sekä opetukselliseen tarkoitukseen. Projektin tavoitteena on tuottaa pelejä, joissa yhdistyy viihde ja hyöty, ja joilla tehdään näin kuntoutumisesta ja oppimisesta hauskempaa.

KUVA 1. Omnia Gamesin pelissä pelaaja pyrkii kulkemaan kallistelemalla labyrintin lävitse

Kehitystiimit tekivät innovoinnin päätyttyä jokaiseen kategoriaan prototyypin, joista Exerium valitsi sopivimmat. Meillä 17Tiko1:n kehitystiimeissä valmistetaan kaksi fyysisen kuntoutuksen peliä, kaksi kognitiivisen kuntoutuksen peliä sekä yksi opetuspeli. Osa peleistä pyrkii tuomaan jo ennestään toimiviksi ja hauskoiksi todetut ideat nykypäivään mobiililaitteille erityisesti tuolia silmälläpitäen ja osa taas pyrkii tuomaan peli- ja kuntoutusmarkkinoille jotain uutta ja tuoretta. Jokainen peli-idea on tarkkaan ja perinpohjin harkittu.

KUVA 2. Santun Muijat kehittävät kevään aikana pisteestä pisteeseen -pelin.

Prototyyppien esittelyn jälkeen ja pelien saatua asiakkaan hyväksynnän alkoi varsinainen suunnittelu ja joissain ryhmissä jo pikkuhiljaa tuottaminenkin. Kehitystiimeihin oli valittu sopiva tekijä useaan avainrooliin: yksi scrummaster, pari koodinikkaria ja yksi graafinen suunnittelija. Syksyn perusopinnot (mm. Javan perusteet, tietoverkot ja ICT-englanti) toimivat hyvänä pohjana kevään projektissa ja kaikki kevään opinnot on suunniteltu niin, että ne tukevat projektin tekemistä. Opetuksen määrä vähenee kevään mittaan, kun kehitystiimeille annetaan enemmän aikaa itse projektissa työskentelyyn.

Tiimeissä sovelletaan Scrum-projektinhallintamenetelmää. Projekti on jaettu viiteen kahden viikon sprinttiin, joiden jälkeen projekti päättyy Tampere-talossa järjestettäville pelimessuille ja pelit julkaistaan ilmaisina Google Play -kaupassa. Ensimmäinen sprintti käynnistyi 17Tiko1:llä juuri ennen hiihtolomaa ja sprintin päätteeksi tavoitteena oli näyttää asiakkaalle jotain konkreettista osaa pelistä, esimerkiksi grafiikkaa tai jotain toiminnallisuutta.

Yksi tärkeimmistä asioista tiimien kannalta ensimmäisen sprintin aikana oli sisäistää Scrum-menetelmän tarkoitus, oppia määrittelemään yhteen sprinttiin sopiva työmäärä ja kehittyä tiiminä. Ensimmäisen sprintin jälkeen jokainen kehitystiimi on pääsääntöisesti pysynyt asettamissaan tavoitteissa, ja kehitystiimit ovat punoutuneet yhteen oikean tiimin tavoin. Ensimmäinen sprintti on siis opettanut meille paljon. Nyt voimme siirtyä luottavaisin mielin aloittamaan toista sprinttiä, jonka tavoitteena olisikin tuottaa asiakkaalle jo toimiva versio pelistä.