Teksti & kuva: Antti Pehkonen
Olin kesätöissä Microsoft Mobilella jonka Tampereen toiminnan alasajon seurauksena siirryin Microsoft Developer Experience (DX) tiimin alle. Sain tilaisuuden virtuaalitodellisuussovellusten kehitykseen yhteistyöprojektiin Intopalo Oy yritykseen kesäksi ja Microsoftin kesätyön jälkeen siirryin työsuhteeseen Intopaloon. Tämä yhteistyö poiki tutustumismatkan Microsoftin DX Lontoon toimistolle kehittämään sovellusta HoloLens-laitteeseen viikoksi.
Saavuimme Lontoon Heathrown kentälle 12.9.2016 josta siirryimme hotellille Paddingtoniin. Maanantai oli reissupäivä eikä tarkoitus ollut tehdä muuta kuin kirjautua hotelliin ja asennoitua tulevaan viikkoon. Meitä oli kaksi Intopalo-yrityksestä ja yksi Microsoftin kesätyöntekijä joka oli ollut työkaverini koko kesän. Tarkoituksena oli viedä Tampereelle tietoa ja kokemusta onko HoloLens vielä potentiaalinen laite toteuttaa asiakasprojekteja teollisuuden tarpeisiin. Microsoftin näkökulma viikkoon oli kokeilla kuinka VR:lle kehitetty sovellus voidaan kääntää HoloLenssille. Käytännössä suunnitelmamme oli kehittää kesällä tekemämme VR-sovelluksen olennaisimmat osat alusta asti nimenomaan AR näkökulmasta.
Tiistai alkoi ruuhkaisella metrolla kohti Sohoa, Lontoon keskustaa. Microsoftin toimisto oli edustava, koko kerroksen kattava parhaimmilla alueilla hipsterimäisine aulapalveluineen. Tämä ei ollut Microsoftin Lontoon pääkonttori sillä tilat eivät olleet riittävän isot ja ydinkeskustan saavutettavuus ruuhka-aikaan huono. Päivän ohjelma oli 8h tunnin pituinen. Paikalla oli Microsoftin edustajia noin seitsemän joista projektiin osallistuisi kolme meidän lisäksi. Virallisten esittelyjen jälkeen kävimme läpi demoja HoloLenssille, teknisiä ominaisuuksia ja rajoitteita sekä muutamia hyväksi havaittuja interaktiomalleja. Sovimme työkaluista joita käyttäisimme sekä teimme muutamia harjoituksia ideointiin. Teimme hiljaisen aivoriihen jossa kirjoitimme post-it lappuihin ideoita sovellukseen jotka sitten lajiteltiin aihepiireittäin. Käytyämme ideat läpi, otimme suosikki ominaisuuden ja kirjoitimme käyttäjätarinan sen pohjalta. Lounaan jälkeen kirjoitimme yhteisen käyttäjätarinan ja löimme lukkoon Minimum Viable Productin (MVP) vaatimukset ja listasimme Nice To Have ominaisuudet. Söimme illallista koko tiimillä ja tunnelma ja odotukset olivat korkealla.
Keskiviikko oli ensimmäinen koodauspäivä. Aloitimme perinteisellä softapäivityssirkuksella ja versionhallinnan järjestelyillä. Parin tunnin jälkeen varsinainen koodaus pääsi alkuun. Olin kesällä kehittänyt systeemin jolla objekteja voitiin manipuloida ja riittävän lähellä kohdetta objekti irtoaa ja animoituu kohteeseen. Tämä tuntui luonnolliselta hoitaa nytkin, mutta käyttäen HoloLenssin sormielettä. Päivällä söimme pikalounasta tiimin kanssa ja tapasimme muita työntekijöitä aulassa. Päivä oli noin 10h pituinen ja illalla meillä oli suurinpiirtein MVP kasassa. Sovimme aloituksen kello kahdeksan seuraavana päivänä. Illalla lähdimme kukin omille teillemme Lontoon yöhön.
Torstai alkoi odottelulla sillä rakennuksen aulapalvelu ei päästänyt meitä sisään ennenkuin Microsoftin aulapalvelu saapuu 8.30 paikalle. Puolen tunnin odottelun jälkeen saimme saattajan ja pääsimme tiloihin. Huoneemme oli vaihtunut eriksi hieman lähemmäksi aulaa joka kelpasi meille. Espressokoneet ja virvoketarjoilut olivat lähempänä. Torstaina koodasimme pitkään ja päivä venyi yli 14h mittaiseksi. Polttavimpia aiheita oli 3D-mallien optimointi, statemanagerin viimeistely, 3D äänien valinta sekä UI:n viimeistely. Hioimme myös käyttökokemusta, puheentunnistusta, text-to-speech käyttäjäohjeistusta sekä highlightien järjestystä.
Perjantaiaamulla meillä oli tunti aikaa kehittää koko tiimillä jonka jälkeen alkoivat kuvauspäivän järjestelyt. Yksitellen meitä vietiin haastatteluihin ja yhteisiä sessioita videoitiin. Kuvamateriaalia oli kerätty pitkin viikkoa mutta perjantai oli pääpäivä kuvauksiin. Kuvasimme HoloLenssien screencapturella sekä oikeilla kameroilla varsinaista aplikaatiota ja eräässä haastattelussa esittelimme VR sovelluksemme joka toimi pohjana AR sovellukselle. Päivä oli rennompi ja viimeisiä viilauksia tehtiin pitkin päivää. UI jouduttiin valitettavasti karsimaan pois sillä se toimi vain osassa sovellusta eikä sen käyttö ollut riittävän johdonmukainen läpi sovelluksen. Söimme koko laajennetun tiimin kanssa Microsoftin tarjoaman juhlalounaan shampanjalla. Virallisten osuuksien jälkeen jokainen lähti erikseen viettämään aikaa Lontoon perjantaiyöhön.
Lauantaina päivällä oli vielä aikaa käydä muutama nähtävyys läpi ja iltapäivällä lensimme kotiin. Oma tyyny tuntui pehmeältä kello kolmelta aamuyöstä kun vihdoin pääsin kotiin. Kaikenkaikkiaan opin paljon AR:n ja VR:n eroista, laitteiden tämänhetkisistä tilasta sekä kehittämistyönkulusta HoloLenssille Unityllä. Mielekästä oli myös nähdä kuinka suuressa maailmassa tehdään yhteistyötä. Jään kaipaamaan erittäin hyvää ja laajaa ruokatarjontaa Lontoosta. Tekninen tietotaito on Tampereella maailmanluokkaa. Ehkä jonain päivänä Tamperella osataan vaatia ja valmistaa laadukasta ruokaakin.