Kevään 2017 peliprojekti on päässyt hyvään vauhtiin

Takaisin sorvin ääreen

Ollaan juuri ja juuri tammikuun 2017 puolella kun kännykkäni piippaa WhatsApp-viestistä. Muutamien päivien hiljaiselon jälkeen 16tiko1- ryhmässä aletaan kysellä ”oonko mä ainoa, joka toivois että koulu alkais jo?”, ”Tekis mieli alkaa jo tekee jotain.” Ilmassa on havaittavissa kärsimättömyyttä, tahdottais päästä tekemään jo!

Ollaan kunniakkaasti selvitty ensimmäisen vuoden puolikkaasta eikä ihan tiedetä mitä odottaa paljon puhutulta kevään peliprojektilta. Sen on luvattu sisältävän verta, hikeä ja kyyneleitä. Verta ei vielä olla nähty, mutta onneksi opimme sietämään kyyneleitä ja hikeä jo syksyn puolella osan palautellessa viimeisiä ohjelmoinnin projektitöitä all-nighterin jälkeen seitsemältä aamulla kolmen RedBullin voimalla. Siinä kohtaa noviiseimmatkin tikolaiset alkoi tuntea itsensä kunnon tietojenkäsittelyn opiskelijoiksi. (Yleisten ravintosuositusten vuoksi emme kuitenkaan voi suositella yöunien korvaamista RedBullilla.)

Osa on viettänyt joululoman koodaten, osa rentoutuen, kukin milläkin tavalla. Nyt on kuitenkin aika aloittaa toinen puolisko fuksivuodesta. Ensimmäinen puolisko, eli syyslukukausi, vietettiin opiskellen perusteita muun muassa tietoverkoista, tietokannoista, ohjelmoinnista ja tietoteknisestä logiikasta. Puoli vuotta teoriaa, jonka jälkeen toimeksianto asiakkaalta. Ei huono, sanoisin!

Kevään projektin kick Off

Kevätlukukausi alkaa odottavissa tunnelmissa insinöörien siiven auditoriossa. Tikolainen on eksynyt insinöörien valtakuntaan toista kertaa elämässään, mutta osaa tämän vuoksi onneksi suunnistaa rivakasti auditorioon omiensa luokse puhumaan mitä ollaan pelattu ja koodattu joululomalla.

Noin sata tikofuksia odottaa auditoriossa tietoa tulevasta asiakkaasta. Kenelle me tullaan tekemään mobiilipeli? Kenen kanssa me tullaan tekemään yhteistyötä koko kevään ajan? Kertokaa jo! Asiakkaaksi paljastuu Museokeskus Vapriikki. Kuulostaa hyvältä. Ollaan jo syyslukukauden puolella kuultu huhuja, että toimeksianto on hieman erilainen kuin aiempina vuosina. Aiempina vuosina kaikki fuksit ovat tehneet pelin samasta aiheesta asiakkaalle. Nyt toimeksiannot, yhteensä viisi, on jaoteltu museokeskuksen mukaisesti. Näitä ovat Museokeskuksen pelimuseo, Nukkekekkerit-näyttely, Postimuseo, Vapriikki kokonaisuutena ja Luonnontieteellinen museo. Vapriikki tulee siis saamaan yhteensä 25 mobiilipeliä, 5 jokaisesta toimeksiannosta.

16tiko1 tutustumassa pelimuseoon

Kick Off-päivässä asiakkaan kuulemisen lisäksi muun muassa keksimme uusia sääntöjä pelata Kimbleä, tutustumme vähän lisää muihin 16tiko-valmennusryhmiin ja yleisesti yritämme alkaa orientoituman tulevaan. Monilla tuntuu lyövän tyhjää tulevan kanssa. Miten tästä voi keksiä jonkun mobiilipelin?

Ja eikun hommiin!

Viimeisten lähes kuuden kuukauden aikana ollaan ehditty tutustumana toisiimme jo mukavasti. Onneksi tikolaisen sosialisoitumista on tehty hel

16tiko1 tutustumassa pelimuseoon

pommaksi kaiken maailman bileillä, lautapeli-illoilla, haalarimerkkien ompeluilloilla tai kaikkien tikojen tutustumistapahtumilla Haraldissa. Näitä tikolainen on harrastanut erityisen ahkerasti syyslukukauden ajan. Näiden seurauksena ryhmään on kasvanut mukava ryhmähenki ja omien pelinkehitystiimien muodostaminen luonnistuu erittäin sulavasti. Ryhmä on valinnut joukostaan scrummasterit, jotka ovat oman tiiminsä tietynlaisia projektijohtajia ja pitävät huolen, että tiimin kultamuruilla on kaikki hyvin ja homma skulaa. Scrummasterit sitten muodostavat viisi viiden hengen tiimiä, joiden kanssa tulevat tekemään kevään töitä.

Seuraavalla viikolla alettiin hommiin. Vieläkään ei yhtään peli-ideaa. Mistä tyhjästä näitä pitäis nyhjästä? No sieltä juuri. Innovoinnin tunnilla meille opetetaan tekniikoita ja kikkoja, joilla työstää ideoita aivan tyhjästä. Hiljaisia aivoriihiä ja erivärisiä ajatushattuja. Jokaisella ryhmällä on näiden seurauksena vähintään 3 peli-ideaa.

Peliprojektin lisäksi käymme kursseja, jotka tukevat projektin etenemistä. Löytyy innovointia ja projekti-infran hallintaa, on html:ää, css:ää ja photaria, viestintää ja englantiakin. Ja ihan itse projektin hallintaakin opiskellaan. Tikolainen vastustelee ideaa, koska tahtoisi vaan koodata, mutta meille luvataan, että näistä tulee olemaan hyötyä.

Blogikuva3
Paperiprotolla testataan idean toimivuutta

Deadline, deadline, deadline

Deadlineja alkaa sadella. Vaikka viime vuoden Excel-tentti ei kovin hienosti mennyt, on se sen verran hanskassa, että teen taulukon, josta voi seurata tulevia dediksiä kuumotellen. Deadline siellä, deadline täällä. Työelämäsimulaatio. Unohdettu deadline. Työelämäsimulaatiota. Ainiin, ja deadline huomiseksi. Apua, en tahdo kasvaa aikuiseksi. Eikö saatais vaan koodata?

Projektiportaali, projektisuunnitelma, pelisuunnitelma, projektinhallintatyökalut, versionhallintatyökalut, mitä kaikkea näitä voi olla? Projektisuunnitelma versio 1, projektisuunnitelma versio 2, projektisuunnitelman arviointia, projektisuunnitelma versio 3. Kohta projektisuunnitelma tulee jo uniin.

Tikolainen kuitenkin tietää mikä on halvin energiajuomamerkki ja osaa vapaalla kädellä mitata oikean määrän kahvinpuruja luokan kahvinkeittimeen. Tikolainen tietää kuinka selviytyä. PowerPoint-esitelmät ovat tulleet enemmän kuin tutuiksi ja olemme valinneet ne parhaat projektinhallintatyökalut. Pelistäkin on jo jotakin näkyvää… Tikolainen on valmis toiseen sprinttiin!

Kirjoittaja: Annamari Aalto, 16tiko1