TOIMEKSIANTO 7.1.2014
Projektin tausta
Live World Association on kansainvälinen järjestö, joka antaa terveysvalistusta kehittyvien maiden lapsille ja nuorille erilaisia kampanjoita hyödyntäen. Live World Association on tilannut XGames Oy:ltä projektin, jonka aikana on tarkoitus kehittää yhdelle Live World Association -kampanjalle www-sivut ja Live World järjestön yhteistyökumppanin, Nokian, Asha-puhelimeen kampanjan sanomaa tukeva peli.
Tavoitteet
Projektin aikana ideoidaan kampanja yhteistyössä tilaajan kanssa ja luodaan kampanjalle www-sivusto sekä toteutetaan Nokia Storesta ladattava Asha-mobiilipeli, joka linkitetään www-sivustolle. Tavoitteena on luoda peli, joka soveltuu terveysvalistukseen erityisesti kehittyvien maiden nuorille. Pelistä toteutetaan myös traileri.
Projektin esitutkimusvaiheessa tuli esille muutamia kampanja- ja peli-ideoita. Ideoidut kampanjat ja pelit liittyivät
- puhtaan veden hankkimiseen
- tupakoinnin vähentämiseen
- raskauden ehkäisyyn
- tyttöjen koulunkäyntiin
Peli tehdään englanninkieliseksi.
Kehitystiimien odotetaan hyväksyttävän oman peli-ideansa tilaajan edustajalla.
Organisointi
- Projektille perustetaan 4 – 5 hengen tiimi, jossa on sekä peliosaamista että innovointikykyä.
- Tiimi muodostetaan MG:n/ PH:n/ RL:n/ AS:n/ JV:n henkilökunnasta.
- Projektin tilaajana toimii Live World Association, jonka edustajana toimii MH/ AS
- Ohjelmoinnin erikoisasiantuntijana toimii ja laatukriteereistä vastaa JP
- Pelimaailman graafisen toteutuksen erikoisasiantuntijana toimii ja laatukriteereistä vastaa PP/ TP.
- WWW-sivujen toteutuksen erikoisasiantuntijana toimii ja laatukriteereistä vastaa PH/PY.
- Tiimityön sähköisten työkalujen käytön erikoisasiantuntijana toimii TM/ JA.
- Englanninkielisen dokumentoinnin ja kehitystyön erikoisasiantuntijana toimii ML/ PT
- Viestinnän esikoisasiantuntijana toimii HL/MK
- Projektiin liittyviä sisäisiä koulutuksia koordinoi erityisasiantuntijoiden esimies kehityspäällikkö RL.
Toteutustapa
- Sovelletaan ketterää projektinhallintaa ja ohjelmistokehitystä.
- Toteutetaan projektia varten määritellyillä TAMKin välineillä.
- Työskennellään koululla.
- Kehitystiimi ideoi ja toteuttaa www-sivuston ja pelin.
- Tuoteomistajan roolissa toimii Live World Association-järjestön edustaja.
- Scrummasterina toimii kehitystiimistä valittu scrummaster.
- Projekti esitellään viikolla 2.
- Projekti (peli, www-sivusto, pelin traileri ja projektin dokumentaatio) toteutetaan 6 sprintissä viikoilla 5-18.
- Peliä esittelevä traileri on valmis sprintin 5 jälkeen.
- Pelejä ja www-sivustoja esitellään jo ennen messuja trailerien avulla Facebookissa.
- Valmiit projektin lopputuotteet julkistetaan 7.5.2014 (viikolla 19) järjestettävillä pelimessuilla.
- Sprinttien tulokset esitellään tuoteomistajalle ja sprinttien tarkempi sisältö suunnitellaan yhdessä tuoteomistajan ja sprintin asioihin liittyvien erikoisasiantuntijoiden kanssa. Kehitystiimi ja scrummaster suunnittelevat tehokkaat kokoukset.
- Myös eri opintojaksojen oppimistavoitteet kirjataan sprint backlogeihin.
- Työmäärät ja henkilökohtainen kehittyminen raportoidaan päivittäin verkossa esimiehen ja scrummasterin antamien ohjeiden mukaisesti sekä projektin että esimiesten käyttöön. Esimiehet valmentavat tiimejä oikeisiin työtapoihin.
- Scrummaster pitää scrum-palaverit tiimilleen.