14tiko3: Kolmas sprintti

3B Pinta Digital

Kirjoittanut Jani Timonen

Kun kolmas sprintti pyörähti käyntiin, projektin tekeminen oli suurimmalle osalle ollut lähinnä paperien täyttämistä ja erilaisten suunnitelmien laatimista. Tämä oli osaltaan hieman latistanut tunnelmaa, sillä monilla sormet syyhysivät päästä varsinaisen tuotoksen tekoon. Kolmas sprintti kuitenkin muutti suunnan ja pääsimme kunnolla käsiksi itse pelin ja nettisivujen työstämiseen. Seuraavissa kuvissa ruudunkaappauskuvia 14tiko3-tiimin mobiilipeleistä.

3A Fogeli
3A Fogeli

Pikkuhiljaa kaikki oppiaineet olivat antaneet meille tietoa, taitoa ja työkaluja, joilla pystyttiin työstämään tähdättyä lopputulosta. Olimme oppineet koodaaman, tekemään grafiikkaa, kehittelemään ideoitamme ja toimimaan tehokkaasti tiiminä. Projekti tuntui ottavan suuren lähtökiihdytyksen kohti päämäärää. Tähän mennessä pelit olivat olleet lähinnä raakoina protoina olevia testausversioita. Mekaniikkoja täytyi testata ja keskustella mihin suuntaan pelit lähdettäisiin viemään. Nyt kuitenkin tämä vaihe oli aika jättää taakse.

3B Pinta Digital
3B Pinta Digital

Mekaniikkojen ja pelien keskeiset ideat oli hiottu ja oli aika alkaa tuottamaan ja jatkokehittelemään pelejä. Nyt tiimien graafikot pääsivät myös varsinaiseen työhön kun tuotettuja luonnoksia oli aika alkaa luomaan valmiiksi grafiikoiksi. Myös koodareiden työpanokset kasvoivat ja päivät venyivät välillä yllättävänkin pitkiksi. Pelit alkoivat viimein ottaa hieman muotoaan ja saamaan väriä.

3C Massively Epic Hangdogs
3C Massively Epic Hangdogs

Sprintin lopulla saimme tietää, että seuraavalla sprintillä olisi ensimmäinen mahdollisuus käydä esittelemässä pelejä varsinaiselle kohderyhmälle. Tämän avulla saisimme arvokasta tietoa siitä, onko pelejä viety oikeaan suuntaan. Aloitimme siis tapaamisen suunnittelun, joka mielestämme simuloi varsin hyvin oikeassa yrityselämässä tapahtuvaa asiakastapaamista. Laadimme viralliset dokumentit kutsuista ja asialistoista, jotta tapaaminen sujuisi ongelmitta. Tämä myös lisäsi varsinaista työmäärää pelin osilta. Tiimin oli pakko saada vietyä pidemmälle, jotta kohderyhmän oppilaat saisivat käsiinsä muutakin kuin pelkän palikoilla varustetun prototyypin.

3D Overhill Productions
3D Overhill Productions

Kaikille jäi sprintistä hyvä fiilis. Monet saivat itse peliä enemmän eteenpäin kuin aikaisemmin. Innolla jäämme odottamaan tulevaa asiakastapaamista ja kehittelemään peliä eteenpäin. Nyt kun tarvittavat tiedot ja taidot ovat hallussamme, saamme varmasti puskettua projektia kunnolla eteenpäin.