14TIKO5: Viides sprintti

Kirjoittanut Aurora Kuosa

Viides sprintti meni pääsiäistä viettäen, esityksiä ja WWW-tekniikoiden harjoitustyötä tehden ja pelejä kehittäessä. Ajan riittäminen ja koulutöiden määrä stressaa jokaista tiimiä, mutta uskomme selviytyvämme tästä haastavasta keväästä. Keräsin jokaiselta tiimiltä tunnelmia toiseksi viimeisestä sprintistä.

 

14TIKO5A: codeBand

Viidennessä sprintissä teimme peliimme toista kenttää, eli varsinaista pankin ryöstö-kenttää. Sprintin ajasta suuri osa on mennyt pankki-kentän grafiikkojen ja koodin tekemiseen. Viidennen sprintin aikana olemme myös suunnitellut ja tehnyt pelin traileria.
Lisäksi sprintin alkupuolella esittelimme peliämme Krebberille ja muille 14tiko-ryhmille, joilta saimme lisää hyödyllisiä kehitysideoita peliimme. Olemme tämän esityksen palautteen ja asiakastapaamisen testauksessa esiin tulleiden ongelmien perusteelta muokannut ja kehittänyt peliämme. Sprintin aikana kehitimme myös uusia laskuja peliimme, joten nykyisin peli kehittää pelaajansa matemaattisia taitoja entistä monipuolisemmin.

Viidennen sprintin, samoin kuin edellisten sprinttien, aikana on ollut rutkasti myös peliin kuulumattomia koulutehtäviä, jotka ovat syöneet aikaamme. Kuudennelta eli viimeiseltä sprintiltä toivomme, että meillä on tarpeeksi aikaa pelin ja projektin valmiiksi saamiselle. Sprintissä on vielä asiakastapaaminen, jolloin oppilaat pääsevät testaamaan lähes valmista peliä. Odotamme myös puhelinten saapuvan tulevan sprintin aikana.

1

 

14TIKO5B: ArcticBrainCell

Viidennen sprintin tavoitteisiin kuului muunmuassa trailerin tekeminen, äänien ja musiikin hankkiminen ja implementoiminen peliin.  Kuitenkin kaksi tekijää veivät tästä sprintistä paljon aikaa: WWW-tekniikoiden harjoitustyö ja Pääsiäinen. Tätä kirjoittaessa sprintin viimeisenä päivänä täytyy valitettavasti myöntää että trailerista on vasta suunnitelma valmiina, musiikit on hankittu mutta ei implementoitu ja ääniä ei ole ollenkaan.

Toimeettomia emme kuitenkaan olleet vaan peliin tuli lisättyä 6 kenttää, animaatiot toteutettiin, pelin sivut saatettiin melkein valmiiksi ja monia esityksiä valmisteltiin. WWW-tekniikoiden harjoitustyö vei yhden jäsenemme arvion mukaan 27 tuntia työtä kaiken tämän lisäksi. Työelämäsimulaattori-ideaa noudattaen emme myöskään paiskoneet töitä lomalla joka näkyy selvästi burndown chart:issa suorana viivana.

Kaiken kaikkiaan työt etenivät yllättävänkin hyvin vaikka sprintin alku kului lomaillessa, peli on viimeistelyjä vailla valmis ja mitään suuria huolia ei ole. 14TIKO5B/ArcticBrainCell kuittaa ja jatkaa kohti messuja!

 

14TIKO15C: Sunkensoft

Viidennellä sprintillä Sunkensoft urakoi kouluhommia, kehitti peliä eteenpäin ja nautti ansaitusta pääsiäislomasta.

Sprintin aikana tiimille tuli tosiaan melko paljon koulutöitä tehtäväksi, joten pelinkehitys kärsi hieman. Hommaa riitti asiantuntijaviestinnän puheiden parissa, joita on nyt suunniteltu ja pidetty. WWW-tekniikoiden harjoitustyö haukkasi myös ison osan tiimiläisten ajasta. Kurssin sisältöön nähden harjoitustyön vaatimukset olivat sen verran korkealla, että aikaa kului asioiden omatoimiseen opiskeluun. Onneksi kuitenkin ryhmäläiset auttoivat toisiaan tarpeen tullen.

Pelinkehityksessä mentiin hyvää vauhtia kohti beta-versiota. Peliin on nyt saatu lisättyä kunnollista grafiikkaa, joten ulkoasu alkaa näyttää valmiimmalta. Samalla pelistä on tehty traileria valmiiksi, joka on jäänyt roikkumaan gameplay footagen puuttumisen takia. Trailerin pitäisi olla siis valmis lähiaikoina. Peliin pitää vielä tehdä lisää kenttägrafiikkaa ja hahmoja ennen julkaisua.

Koodin puolesta peliin on myös tullut uutta sisältöä. Kenttien vaihtuminen on tehty loogisemmaksi, peliin lisättiin kombomittari ja pelimekaniikat sen ympärille, sekä muuta pientä hiontaa. Kombomittarin täyttyessä pelaajan hahmo työntää vastustajaa suuremmalla voimalla, mutta mittari nollautuu heti väärin laskemisesta. Tämä kannustaa pelaajaa miettimään ja laskemaan oikein.

Pelin verkkosivut alkavat olla myös valmiina. Sivuilta löytyy jo perustiedot tiimistä ja pelistä. Sivuille pitää vielä lisätä yhteydenottolomake ja hieman sisältöä.

Viimeisimmän tiedon mukaan puhelimet pelimessuille ovat edelleen matkalla. Tässä alkaa pikku hiljaa huolestuttamaan, että saadaanko mitään laitteita pelin esittelyä varten. Viimeisellä sprintillä siis toivottavasti saataisiin puhelimet vihdoin ja viimein.

 

14TIKO5D: Hajotus

WWW-tekniikoiden harjoitustyö on aiheuttanut harmaita hiuksia ja väkivaltaista pahoinvointia. Työsarka on ollut todella raskas. Kohtaussuunnitelma ja pelin grafiikat ovat olleet erityisen työn alla, ja paljon ollaankin saatu valmiiksi. Trailerin työstö on vaatinut paljon työtunteja ja monella ryhmän jäsenellä on ollut hermot kireällä.

3

Juuri tällä hetkellä ryhmämme keskittyy harjoitustyön lomassa grafiikoiden ja koodin tekoon, jonka ohella pyritään toteuttamaan pelin äänimaailmaa. Traileri on saatu valmiiksi ääniä lukuunottamatta ja koodin perusta on valmis. Pelin juoni on valmiiksi suunniteltu ja odotamme innolla mitä tuleman pitää.

2

Ryhmällämme on tulevina haasteina ajan kulutuksen hallinta ja pelin kehityksen oikea priorisointi jotta kaikki saataisiin valmiiksi aikamääreisiin mennessä. Ryhmämme on aloittanut valmistautumisen pelimessuja varten, ja puhelimien saapumisesta saatu tieto helpottaa tietämättömyyden aiheuttamaa jännitystä.

Kaiken kaikkiaan ryhmämme on optimistinen ja toiveikas, sillä projektimme on suhteellisesti hyvällä mallilla. Ryhmämme uskoo pystyvänsä toteuttamaan projektin sille asetetuissa rajoissa.4