15tiko Robottisota

Blogin on kirjoittanut tikon 1. vuoden opiskelija Johanna Sankala ja videon on koonnut ja editoinut 1. vuoden opiskelija Tero Saarenheimo.

Toisinaan sitä syöksyy elämässään tilanteisiin, joihin ei ole kunnolla varautunutkaan, vaikka kuvitteli niin. Joskus sitä luulee tietävänsä kaiken, joskus huomaakin olevansa pahasti hakoteillä. Juuri tätä varten syksyllä opintojen alkaessa erityisen hyödylliseksi ja riemukkaaksi osoittautuivat niin sanotut caset, joissa tutustuimme lyhyesti ja ytimekkäästi mitä tietojenkäsittelyn suuntautumispolut voivat meille opiskelijoille tarjota. Luokallemme, 15tiko4lle, erityisen rakkaaksi osoittautui robotti-case.

Tässä kyseisessä casessa käytössämme oli Lego Mindstroms-sarja, joista rakensimme itse robottimme ja latasimme NXT-keskuspalikkaan ohjelman tekemään mitä halusimme robottien mahdollisesti tekevän. Aluksi tutustuimme setin mukana tulleeseen graafiseen ohjelmointityökaluun, josta sitten siirsimme ohjelmamme robottiin ja testailimme näin robottien toimivuutta. Lopuksi julistimmekin sitten robottisodan, josta riemu sitten repesikin.

Casessa tuli mukavasti kokeiltua omaa luovuutta ja kekseliäisyyttä. Sen lisäksi, että meidän piti saada robottimme toimimaan ja yleisestikin kasattua jotenkin niin, ettei se tuhoudu heti alkukättelyssä, jouduimme pohtimaan myös miten päihittää toisten erinomaiset robotit. Luokassa näki vaikka minkälaista väkerrystä, joista osa naurettavuudessaan onnistuikin toimimaan – ainakin hetken. Juuri ennen robottisotaa moni robotti olikin saanut uuden ulkomuodon ja uusi malli osoittautuikin aivan päinvastaiseksi mitä vastustajat olivat ajatelleet, pistäen strategiat uuteen malliin.

Päätimme ikuistaa robottitaistomme, mutta selviääkö ylivertaista voittajaa? Olivatko taitomme mitättömät ja lysähtikö koko show kasaan jo alkumetreillä? Vai olivatko robottimme sittenkin erinomaisuudessaan melkein päihittämättömiä ja nolosti tilanne johtikin aina vaan tasatilanteisiin? Videon ansiosta kaikki selviää eikä epäselvyyksiä muistella enää kahvipöydässä luokkalaisten kanssa.

video: https://m.youtube.com/watch?v=kZFfRN-kxe4

screenshot.26