17Tiko ja kevään peliprojektin loppumetrit

Kirjoittaja: 17tiko3-ryhmän ja ensimmäisen vuoden opiskelija Piia Niemi

Luokassa alkaa olla kiireen tuntua. Ajatus pelien valmistumisesta parin viikon kuluttua tuntuu absurdilta. Vielä hetki sitten tuntui että aikaa projektin tekemiseen on jäljellä runsaasti, mutta viimeistään 4. sprintin puolivälissä aikataulun tiukkuus iskeytyi vasten kasvoja.

Neljäs sprintti tuntui olevan monelle kaikista kiireisin, sillä ensimmäiset deadlinet tulivat vastaan sprintin lopussa trailerin ja www-sivujen muodossa. Jokaisella tiimin jäsenellä on siis riittänyt kiirettä, mutta onneksi tuskallinen tasapainoilu yksilö- ja projektityön kanssa alkoi olla ohi, ja projektille jäi enemmän aikaa.

Työntäyteiset kaksi viikkoa

Traileri ja nettisivujen tekeminen portaalia varten ovat vaatineet grafiikan suhteen aimo harppauksia ja viimeistelyä, jotta markkinointiin saadaan kuvamateriaalia. Trailerin tekeminen olikin jälleen yksi mielenkiintoinen oppimisprosessi niille, joilla aikaisempaa kokemusta videon editoinnista ei ollut, mutta koulun tarjoama trailerikoulutus ja  YouTube pitivät huolen siitä, että videoita syntyy ensikertalaisenkin toimesta. Sprintin aikana tiimit myös pohtivat ja toteuttivat pelin äänimaailmaa, ja kenttäsuunnittelukin edistyi roimasti. Myönnettäköön, että tähän asti osalla tiimeistä on ollut melko viihdyttäviä sijaisääniä peleissään!

Ensimmäisellä Tammenlehväkeskuksessa suoritetulla pelitestauskerralla ilmenneet puutteet piti tietysti myös saada korjattua toista testauskertaa varten. Usein yhden asian korjaaminen rikkoo toisen, joten tiedossa oli paljon ongelmanratkaisua, bug fixiä, hienosäätöä ja hermojen menetystä, toimimattomuutta, taaksepäin palaamista ja uudelleen yrittämistä, mutta lopulta myös oivaltamista ja onnistumisia.

Testing, testing

Pelitestaukset antoivat todella arvokasta tietoa peleistä. Testaustilaisuuksissa kovaan syyniin joutuivat esimerkiksi ohjattavuus ja säädettävyys, mutta myös grafiikan selkeys ja sopivuus, sekä pelin yleinen rytmi. Selkeät grafiikat runsaalla kontrastilla ja rauhallinen tempo olivat valttikortteja.

Monelle tuli yllätyksenä, miten vähän ominaisuuksia peli tarvitsee ollakseen tarkoitukseensa sopiva. Testausten jälkeen osa tiimeistä päätyi karsimaan joitakin suunniteltuja toimintoja, ja muutoinkin pelejä tarkasteltiin kenties aiempaa kriittisemmin. Pelejä on testattu myös aikaisempaa ahkerammin luokassa, niin hihityksen kuin hermostuneen ihmettelynkin säestyksellä.

Katse kohti pelimessuja

Viimeisten sprinttien suunnittelu on vaatinut aikaisempaa enemmän tarkkuutta, jotta kaikki vaadittavat ominaisuudet saadaan toteutettua aikataulussa. Toisaalta myös kaiken suunnittelu on helpottunut ja rutinoitunut loppua kohden. Sprintin lopussa isot kokonaisuudet alkoivat olla paketissa, ja jäljellä on enää kaoottisia rippeitä eri kokonaisuuksista.

Projektin ollessa loppusuoralla myös tiimeistä voi tehdä jonkinlaisia havaintoja. Osa tiimeistä on hitsautunut hyvin yhteen, ja sisäpiirivitsit raikuvat luokassa. Vastoinkäymisiäkin on ollut, mutta kukaan ei onneksi vielä ole luovuttanut, ja projektit tuntuvat valmistuvan ajallaan. Kevennyksenä kerrottakoon, että eräs tiimi ilmoitti isoimmaksi haasteekseen yhteisen sauna-ajan löytymisen.

Kaiken kaikkiaan luokassa tuntuu olevan hieman jännittynyt kuhina, mutta samalla voi kuulla myös helpottuneita huokauksia. Vaikka tiimeillä on peleissä ja projektissa vielä tehtävää, on projekti kuitenkin loppusuoralla, ja monen ajatus siintää jo pelimessuissa ja kesälomassa. Toivottavasti jokainen tiimi voi lopussa olla ylpeä tuotoksestaan. Jaksaa jaksaa, painaa painaa!