2. sprintti

Hommat alkaa hoitua

Ensimmäinen sprintti meni opetellessa scrumia. Kukaan luokaltamme ei ollut aiemmin ollut mukana ketterällä menetelmällä hoituvassa projektissa.

Toisen sprintin aikana projektiin on alkanut tulla selkärankaa. Scrum masterit ovat terävöityneet omaan rooliinsa ja ohjelmoijat ovat päässeet eroon mobiilipeliohjelmointi –kurssin kotitehtävistä ja voineet keskittyä oman projektinsa eteenpäin viemiseen. Samoin graafikot ovat päässet jo kilpailun makuun postereita tehdessä ja ns. handy manien roolit ovat selkeytyneet.

kuva1

Posteri Thunder Cyborg

Lomalta paluu

Lomalta paluu oli toki kaikille yhtä kivuliasta, mutta sen musertavuuden lisäksi 2. sprintin ensimmäiselle viikolle oli saatu sovitettua vielä pari tenttiä. Saatiin siis stressitasot oikeille lukemille heti loman jälkeen. Ensimmäisillä projektinhallintatunneilla käytiin läpi 1. sprintin tuotokset ja todettiin, että ryhmät ovat saaneet hyvin erilaisia tuotoksia aikaan. Kaikilla oli jotakin näkyvää valmiina, kuten pitikin, mutta ryhmät olivat selkeästi panostaneet keskenään hyvin erilaisiin asioihin.

Sprintin 2 tavoitteet

Toisen sprintin tavoitteet ja tehtävät tuli asetettua, joten homma pyörähti ihan mukavasti käyntiin. Ensimmäisen sprintin aikana samassa vaiheessa tavoitteiden asettaminen oli paljon hankalampaa, kun ei tiennyt yhtään mitä niistä voi saavuttaa, miten ja paljonko oikeasti hommia tulee tehtyä, mitä kannattaa asettaa tavoitteiksi yms. Toisen sprintin tavoitteita asettaessa pystyi jo arvioimaan työmääriä ja eri tehtävien hyötyä uudella tavalla, koska oli ensimmäisessä sprintissä nähnyt miten hommat sujuvat. Yhtenä suurimmista tekijöistä tässä oli oman ryhmän tunteminen.

Minun ryhmäni toisen sprintin tavoitteeksi tuli saada kaikki suuret grafiikat valmiiksi ja ohjelmoinnin osalta pelille perusmekaniikka ja päävalikko valmiiksi. Tällä tavalla olisimme aikataulua jopa hieman edellä. Myös verkkosivut aloitetaan, ettei homma veny. On kuitenkin varmaa, että seuraavissa sprinteissä riittää tekemistä, vaikka osa töistä olisikin jo saatu tehtyä. Peliä tehdessä kaikki lisäaika on tervetullutta.

kuva2

Sandman, kuva päähuoneesta

Projektin eteneminen

Projekti-infran ja innovoinnin tentin jälkeen olikin aikaa itse projektille taas enemmän. Ehdittiin miettimään loppuun viimeisetkin asiat, jotka olivat suunnitteluvaiheessa unohtuneet tai jätetty myöhemmäksi.

Tekemistä kuitenkin tuntuu riittävän. Verkkosivujen vaatimukset julkaistiin ja näyttää siltä, että vaikka listaus ei sinänsä näytä kovin vaativalta, verkkosivujen silmää hivelevä puoli tulee vaatimaan paljon pyöritystä. Tämä on kuitenkin vain yksi hyvistä puolista tässä projektissa. Jokainen pääsee tekemään jotakin, jonka saa suoraan portfolioonsa tai ansioluetteloonsa ja samalla opintopisteitä suorastaan satelee omaan kuppiin. Vaikka projektiin jää muilta koulutunneilta yllättävän vähän aikaa, tällaiseen projektiin liikenee yleensä muutama ekstratunti. Sen verran mukavaa puuhaa tämä pääasiassa on. Näin 2. sprintin loppupuolella kaikki ryhmät ovat päässeet päivittäisten scrum tapaamisten kanssa enemmän ja vähemmän vauhtiin ja hommat etenevät hyvää vauhtia.

Luokan ilmapiiri paranee paranemistaan koko ajan kun kevättä mennään pidemmälle. Kelit lämpiää, projekti etenee ja kesätyöt kutsuu. Ei paljon paremmin voisi olla. Projektin aikana on ollut hienoa nähdä jokaiselta ryhmältä ja heidän jäseniltään onnistumisia ja epäonnistumisia. Vaikka kummeli sketsissä sanotaankin: ”Tärkeintä on, ettei tee elämässä lainkaan virheitä”, epäonnistuminen tekee meistä vahvempia. Uskalletaan siis epäonnistua ja annetaan myös muiden! Tärkeintä on, että otetaan opiksi ja korjataan asia.

Aurinkoista kevättä!