Etänä työskentely alkaa / Sprintti 3

Kirjoittanut: Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.

Pelimessut on peruttu ?

Kolmas sprintti alkoi epävarmoissa fiiliksissä, kun tilanne Suomessa muuttui epätodelliseksi COVID19-viruksen takia. Pelimessujen kohtalo oli sillä selvä, kun Suomen hallitus määräsi, että yli 500 henkilön tapahtumat on kielletty toukokuun puoleenväliin asti. Pelimessut olivat tältä vuodelta siis virallisesti peruttu.

Pelien tuotanto ei kuitenkaan tiimeissä pysähtynyt siihen, vaan niiden tekemistä jatkettiin samalla tahdilla kuin aiemminkin. Opiskelijat siirtyivät etätöihin, joka tarkoitti sitä, että kaikki palaverit ja tapaamiset hoidettiin etänä niin tiimin kesken, kuin myös asiakkaan ja opettajien kanssa. Tilanne oli kaikille uusi ja vaati opiskelijoilta uudenlaista sopeutumista.

Onneksi pelien tekeminen onnistuu etänäkin ja Tikon opiskelijoilta löytyy suurimmalta osalta kotoakin välineet projektin jatkamiseen.

Pelimessujen tuotantoryhmältä tuli kuitenkin kaikesta huolimatta pian ilmoitus, että Pelimessut järjestetäänkin, mutta tällä kertaa etänä webinaarin muodossa. Opiskelijoiden tekemiä pelejä halutaan tilanteesta huolimatta päästä esittelemään yleisölle, joten messujen tuotantoryhmän oli mietittävä jonkinlainen vaihtoehtoinen, mutta tässä tilanteessa toimiva tapa konkreettisten Pelimessujen tilalle.

Kokosimme muutaman opiskelijan mietteitä tulevasta Pelimessu webinaarista:

“Vähän jännittää tuleeko webinaariin oikeasti katsojia, koska paikanpäälle on jotenkin helpompi ja luontevampi tulla. Muuten suunnitelmat kuulostavat hyvältä.”

“Vaikuttaa ihan hyvältä. Kuinkahan hyvin yhteydet saadaan toimimaan?”

“Ei ole oikeastaan mielipidettä, kun en hirveästi tiedä webinaarin järjestämisestä.”

Muutamilla peleillä alkoi olla jo valmiita logoja. Logot 19tiko1a:n ja 19tiko2c:n peleistä.

Opiskelijoille järjestettävä peliääni-, sekä trailerikoulutus täytyi myös pitää etänä, sillä TAMKin tilat suljettiin pian hallituksen käskyn jälkeen. Jokaisesta kehitystiimistä ainakin yhden jäsenen tuli osallistua molempiin koulutuksiin. Äänikoulutus toteutettiin tällä kertaa Teams-tapaamisena, jossa käytiin läpi Studio One 4:n käyttö ja trailerikoulutus puolestaan koostui Youtube-videoista ja -tutoriaaleista. Trailerit tuli olla jokaisella tiimillä valmiina muutaman viikon jälkeen koulutuksesta. Näitä trailereita päästään näkemään pian julkaistavassa peliportaalissa, josta pääsee myös myöhemmin lataamaan kehitystiimien tuottamat pelit.

Pelien grafiikan, sekä koodin tuli tässä vaiheessa projektia olla jo hyvällä mallilla. Suurimmalla osalla kehitystiimeistä jo myös valmiina toimiva versio pelistä. Toimiva versio tarkoittaa sitä, että peli on jo suurimmilta osin pelattavissa, vaikka joitakin ominaisuuksia ja lopullista grafiikkaa vielä puuttuisikin.

Pelien kehittäminen siis jatkuu Korona-virus tilanteesta huolimatta!

Kuvakaappaus 19tiko1e pelistä.

Kuvakaappaus 19tiko2e pelin tutoriaalista.

Seuraathan Pelimessuja Instagramissa @pelimessut. Sieltä löytyy mm. lisää materiaalia kehitystiimien peleistä ja pelimessuista!