Ensimmäinen syyslukukausi on nyt siis jäänyt taa ja peliprojektit polkaistu käyntiin. Kyseessä on koko kevään mittainen rypistys, jossa lähes kaikki oppiaineet nivoutuvat tiukasti yhteen. Pelien kehitys ja projektien hallinta on opiskelijoiden omilla harteilla. Projektinhallintamenetelmänä toimii ketterä scrum.
Pelit kehitetään Nokia Asha – matkapuhelimille. Ohjelmointikielenä toimii Java ME. Asha – puhelinsarja sijoittuu älypuhelimien alempaan hintaluokkaan ja se on suunnattu pääasiassa kehittyville markkinoille. Itse sana ”Asha” on sanskritin kieltä ja tarkoittaa toivoa.
Kuten toimeksiannosta saimme lukea, tämän vuoden pelit käsittelevät opetusta ja/tai valistusta. Aihealue on versonut hyvin monipuolisia ja erilaisia ideoita ryhmässämme. Yksikään scrumtiimi ei ole päätynyt samanlaiseen peli-ideaan. Luvassa on siis runsaasti erilaista, opettavaista, viihdykettä keväälle!
Kuten myös aiemmin mainitsin, tapahtuu ohjelmistokehitys scrumin avulla. Jokainen scrumtiimi pitää sisällään neljästä viiteen opiskelijaa ja kussakin tiimissä yksi oppilaista toimii scrummasterina, joka pyrkii osaltaan ohjaamaan projektin kehitystä. Ensimmäisen sprintin, eli kahden viikon mittaisen ajanjakson aikana onkin pääasiassa otettu tuntumaa projektin hallintaan, ohjelmointikieleen, ideoitu peli-ideaa ja luotu suunnitelluista peleistä ”paperiprotot”.
Päivittäisessä opiskelussa ero syyslukukauteen näkyy esimerkiksi siinä, että jokainen työpäivä aloitetaan ”daily meetingillä”, eli 15 minuutin mittaisella palaverilla, jossa käydään läpi projektin tilannetta ja kehitystä.
Tietynlainen kilpailuasetelma tuo myös oman lisänsä kevään opiskeluihin. Parhaan pelin luonut scrumtiimihän palkitaan kevään pelimessujen päätteeksi. Luvassa on siis vähintään mainetta ja kunniaa!
Kohti kevättä!
Olli Havilehto
PJ / 13tiko1, scrummaster of Bitray