Alla 13TIKO5:n pelitiimien mietteitä kevään lähestyessä.
Olipakerran Team Overdo
Team Overdo syntyi perjantaina 24. tammikuuta TAMKin C-talon neljännessä kerroksessa. Tämä vasta elämänsä ensi askelia ottava olento sai tehtäväkseen toteuttaa Live World Associationin kampanjalle webbisivut sekä Nokia Asha puhelimelle mobiilipelin. Team Overdo mietti ja pohti kuinka se pystyisi toteuttamaan tämän kaiken ennen toukokuun seitsemättä päivää, jolloin projektin oli määrä olla valmis. Se ei millään pystyisi siihen, sillä sen taidot rajoittuivat lähinnä Javan perusteisiin.
Kolme päivää Team Overdo vietti suunnitellen ja ideoiden sekä kampanjaa, että peliä. Tiistaina se kohtasi ensimmäisen vihollisensa Product Ownerin. Tämä PO:na tunnettu olento ei tuntunut ymmärtävän Team Overdo:ta. Se odotti häneltä liikaa, eikä ollut halukas antamaan vinkkejä tulevaan koitokseen. Team Overdo oli lannistunut, eikä halunnut jatkaa koko typerän projektin parissa.
Seuraavana päivänä Team Overdon palatessa TAMK:in tiloihin se sai idean. Ehkä peli voisi olla todella simppeli vedenkeruu -peli. Se pitäisi varmasti PO:n sekä muut tahot tyytyväisinä, eikä Team Overdo:n tarvitsisi enää huolehtia mistään. Seuraavan Sprintin alussa se esitteli tuotoksensa Bobo Water Dashin PO:lle, joka piti ideaa mahtavana. Team Overdo oli tyytyväinen itseensä ja lähti uudella innolla kehittämään kampanjaa tämän pelin, sekä sen päähahmon Bobon ja Peggyn ympärille.
Pian syntyivät Live World Associationin webbisivut, jotka saivat osakseen sekä risuja, että ruusuja. Tuloksia syntyi, mutta liian hitaasti. Team Overdo yritti parhaansa, mutta se ei millään pysynyt Product Ownerin vaatimassa tahdissa, sillä sen taidot olivat vielä kovin rajalliset. Kuitenkin se taisteli tiensä läpi ja sai kuin saikin vaatimukset täytettyä, ainakin jotenkuten. Pääasia Team Overdolle oli, että se oli saanut jotain aikaiseksi.
Maaliskuussa Team Overdo puhkui uutta intoa. Muutamia takapakkeja lukuun ottamatta projekti oli edistynyt toivotulla tahdilla, eikä Product Ownerkaan keksinyt mitään negatiivista sanottavaa projektista. Nyt Team Overdolla on edessään enää tuhottomasti koodausta, kasa raportteja sekä lopulta pelin julkaisu Nokia Ovi Storeen sekä 7. toukokuuta järjestettävät pelimessut, joita se odottaa lähes yhtä innolla kuin armeijan käynyt koodarimme odottaa torstain hernekeittoa sekä pannaria.
”Anything worth doing is worth Overdoing and what ever we do, we Overdo it”
Team Overdo
Saana, Ilona, Rasmus, Toni, Henri
13TIKO5B Plan B
Aina täytyy olla varasuunnitelma, kertoo peliryhmä Plan B:n Ville varmuuskopioidessaan uusinta versiota pelin koodista. Hymy nousee Villen poskille, kun komentoriville ilmestyy varmistus tiedostojen päätymisestä palvelimelle.
Ryhmän graafikot Matias ja Mika istuvat sohvalla läppärin ääressä pohtien miten saada ihmishahmo näyttämään luonnolliselta pikseligrafiikan avulla. “Olen tottunut tekemään asiat isossa mittakaavassa vektoreilla ja lähes mikroskooppisen pienen pikseligrafiikan tekeminen on ollut mielenkiintoinen ja opettavainen haaste”, kertoo ryhmän toinen graafikko Mika.
Tiimin ympäriinsä räiskähtelevä scrum master Juuso raapii päätään selaten kalenteria ja kirjaten tehtyjä töitä ylös projektinhallintaohjelmaan. “Aikatauluttaminen, organisointi ja koko paketin kasassa pitäminen on ollut välillä jopa hieman suolaista. Onneksi ryhmämme henki on ollut fantastinen ja olemme selvinneet esteiden yli”, Juuso kuvailee siirtyessään tutkimaan ryhmän www-sivujen koodia.
Kevään lähestyminen aiheuttaa tiimiläisissä ristiriitaisia tunteita. “On mahtava päästä rentoutumaan kun kesä tulee, onhan se ansaittukin”, huokaisee Matias tehdessään viimeistelyjä pelin valikkoikonille. Juuso sen sijaan pohtii miten hän kesällä korvaa päivittäisen annoksensa omalaatuista TIKO-huumoria. Mika suuntaa katseensa jo kohti tulevaa: “Kevään projekti on ollut loistava tilaisuus saada juuri omanlaista materiaalia omaan henkilökohtaiseen portfolioonsa. Uskon siitä olevan hyötyä, vaikka en päätyisikään graafikoksi”
Yhtäkkiä luokan perältä kuuluu huudahdus: “Kahvia!”. Päät kääntyvät ääntä kohden ja näppäimistön tasainen naputus katkeaa. On aika nauttia kuppi kuumaa kevätauringossa.
Juuso, Mika, Ville, Matias, Henri
Heat Mi On, 13TIKO5C
Aurinko lämmittää ulkona talven repimää maata. Linnut laulavat suloisia sävelmiään ja kukkaset alkavat nousta kohti taivasta. Kaikki kuulostaa seesteiseltä ja kauniilta, mutta riippumatossa keinumisen ja kylmän juoman nauttiminen on tänä vuonna vaihtunut hiusten repimiseksi ja epätoivoisiksi huudoiksi. Projekti lähenee jo loppuaan, vaikka tuntuu, että se alkoi vasta eilen. Deadlinet lähestyy joka suunnasta. Elämä tuntuu sairaalta peliltä: mitä enemmän teet työtä, sitä enemmän sitä tulee lisää tehtäväksi. Hikipisaroita valuu yhden jos toisenkin kasvoilta, ja ohjelmoijat näkevät unta koodistaan ja siinä olevista 198:sta bugista. Huolimatta tukalasta tilanteesta, jokaisella ryhmäläisellä on kuitenkin jokin yhdistävä piirre: tulinen päättäväisyys silmissä.
Älkää ymmärtäkö väärin! Vaikka rauhallinen elämä riippumattoineen ja kevätrakkauksineen kuulostaakin välillä houkuttelevalta, tämä adrealiinipainoitteinen sekä jokseenkin hektinen aika on erittäin palkitsevaa. Kun vertaa projektin alkua, ja sitä tuotetta, omaa lastaan jota myös peliksi kutsutaan, kehon valtaa sydäntä lämmittävä tunne: suuri ylpeys. Kaikista vaikeuksista huolimatta, olemme luoneet ryhmässä jotain uutta. Kaikki nämä kokemukset ovat tuoneet jäseniä lähemmäksi toisiaan ja lopputulos on hyvä muisto jokaisesta hikipisarasta ja harmaasta hiuksesta. Avaan ikkunan ja hengitän kevätilmaa. Tuntuu siltä, että kauniit ilmat ovat luonnon tapa sanoa: jaksakaa vielä, sitten saatte levätä.
Suurin asia mistä olemme tämän kevään aikana nauttineet, ovat tukiryhmät. Siitä voimme kiittää teitä kaikkia. Välillä ei tarvitse muuta kuin katsoa muita ryhmiä ja silloin ymmärtää, ettei ole yksin. Tarvitsee vain avata suu apua kysyäkseen ja lukuisat ihmiset ovat jo ympärillä auttamassa. Siitä me olemme erittäin iloisia. Ei tule myöskään unohtaa opettajia, jotka ovat auttaneet meitä etenemään projektissamme ja opettaneet meille tärkeitä taitoja elämälle. Kiitokset kuuluvat myös lukuisille muille ihmisille kuten edustajille, jotka ovat tulleet meitä varten kuuntelemaan ja neuvomaan matkassamme. TAMK onkin jo muodostunut enemmän tai vähemmän toiseksi kodiksi.
Nyt on aika taas palata projektin pariin ja saada se vihdoin ja viimein valmiiksi. Toivomme suuresti, että jokainen tiimi saisi pelinsä ulos ajoissa. Odotamme innolla jokaisen luomuksen katsomista ja kokeilua, ja kutsumme teidät jokaisen kokeilemaan myös meidänkin peliä. Vaikka työtä on vielä jonkin verran edessä, saamme pian jokainen huokaista ja levätä.
Henna Räsänen, Antti Terva, Tom Tilli ja Mikko Suojoki
13TIKO5D Team Cluster
Kello lyö 8:30 ja tiimi kokoontuu paikalle. Scrummaster jakaa päivän tehtävät ja tavoitteet, ja on aika aloittaa työt. Kun Nokia SDK ja Photoshop käynnistyvät, ryhmä hyökkää raivokkaasti koodin ja grafiikan pariin.
Päivän ensimmäiset tuotokset valmistuvat puolenpäivän jälkeen. Piirroksia tutkitaan suurennuslasilla. Graafikot tutkivat ohjelmoijien koodia ja nyökyttelevät ymmärtäväisesti.
Kun graafikot palaavat piirrosten pariin, koodarit jatkavat taistelua Javan kanssa.
Koodarit saavat pelistä valmiiksi uuden version. Ryhmä odottaa jännittyneenä kääntäjän tulosta. Se kääntyy sittenkin! Koodarien riemunkiljahdukset koettelevat muiden jäsenten hermoja. Pitkä ja uuvuttava kamppailu koodin kanssa on ohi! Lämmin mielihyvä valtaa tiimin jäsenet ja hymyä ei voi olla huomaamatta. Myös aiemmin tehdyt grafiikat sopivat moitteettomasti peliin.
Juhliminen kuitenkin loppuu nopeasti koska on aika suunnitella seuraavaa
Iltapäivällä tiimi pitää keskustelun, jossa todetaan päivän olleen onnistunut. Tiimi poistuulepäämään työpisteiden siivoamisen jälkeen. Kaikilla on kevättä rinnassa ja auringonpaiste saa ryhmän runoilemaan:
Kukkasia kedolla,
Aurinko paistaa
Olevaisuuden pehmeä huntu hyväilee meitä
Miksi murehtisimme?
Asha