Teksti ja kuva: 13tiko3
Tässä 13tiko3:n kehitystiimien ajatuksia projektista, keväästä ja tulevista haasteista. Kirjoittajina ovat toimineet tiimien scrummasterit ja kokoajana 13tiko3:n puheenjohtaja Juhana.
13tiko3A eli Lankoski Productions
Projekti on hyvässä mallissa. Kampanja on selvillä ja www-sivut valmistuvat hyvään tahtiin. Peliä on pystytty kokeilemaan jo puhelimessa ja aikataulussakin on onnistuttu pysymään.
Toisen sprintin aikana päätavoitteenamme oli saada kaksi pelimme osaa valmiiksi ja siinä onnistuttiin. Tämän kokemuksen avulla pystymme aikatauluttamaan loput sprintit helpommin. Toisen sprintin keskiväliin osunut opetukseton viikko toi omat hyvät ja huonot puolensa. Takaisin rytmiin pääseminen vei omat veronsa ja tietyllä tavalla “hiihtoloma” keskeytti ajatusvirran pelin suhteen. Mutta tiimi pääsi kuitenkin rentoutumaan ja päästelemään höyryjä ja sai näin uutta puhtia projektiin.
Koko projektista on tällä hetkellä todella hyvät fiilikset, ensimmäiset kaksi sprinttiä ovat kiitäneet älyttömän nopeasti ohi. Pelimessuja ja valmista peliä ja kampanjaa ylipäätänsä odotetaan innolla.
13tiko3B eli Exitium Games
Projekti on lähtenyt erittäin lennokkaaseen nousuun. Olemme pysyneet aikataulussa ja jopa ylittäneet sprinttitavoitteemme selvästi. Pelimekaniikat ovat pääpiirteissään jo valmiit ja niiden hiominen on aloitettu. Ryhmädynamiikkamme on toiminut loistavasti. Kaikille on löytynyt oma paikkansa ryhmässämme ja tämä on omalta osaltaan helpottanut töiden jakoa.
Opetuksettoman viikon aikana oma ryhmämme eteni harppauksittain pelin parissa muiden ryhmien levätessä laakereillaan. Parannettavaa on tosin projektinhallinnan osalta, sillä ryhmämme Product Backlog ei ole mitään kauneinta katseltavaa. Kampanjan/pelin nettisivut ovat erittäin hyvällä mallilla ja olemmekin esitelleet jo neljä erilaista versiota Product Ownerillemme.
Suurimpana haasteena tulee olemaan nykyisen tempon säilyttäminen läpi tulevien sprinttien, mutta tällä hetkellä motivaatio on korkealla.
13tiko3C eli Scrumtime Error
Projektimme on nyt edennyt 3. sprintin alkuun asti ja tähän mennessä ryhmämme on pysynyt hyvin aikataulussa sekä tavoitteissaan kunkin sprintin kohdalla. Meillä ohjelmoinnista vastaa Tuomo Martikainen ja Pyry Nikunen, grafiikasta Jaakko Mäkelä, webbitoteutuksesta Vilho Nummenpää ja scrummasterina toimii Petteri Nieminen. Kampanjamme on suunnattu kehitysmaihin ja etenkin niihin maihin, jotka kärsivät puhtaan veden ongelmista. Ja tästä pääsemmekin kampanjamme ideaan eli lisäämään tietoutta puhtaan veden ja vesistöjen kunnossa pidon merkityksestä. Peli-ideamme on myös kampanjan teemaan sopiva, sillä pelin tavoitteena on auttaa ystävällistä apinaa pelastamaan joki saasteilta.
Ensimmäiseen sprinttiin sisältyi paljolti sekä pelin että kampanjan suunnittelua ja protoilua. Ryhmämme sai suoritettua suurimman osan tarvittavasta suunnittelusta jo ensimmäisen sprintin aikana ja saimme luotua pelin paperiproton sekä tiiviin idean pelin kokonaispiirteistä. Sprintin arvioitu työmäärä kuitenkin oli alun innokkuudesta johtuen hieman yliampuva ja tästä otimmekin opiksemme laskea arvioitua työmäärää hieman toiseen ja kolmanteen sprinttiin.
Ryhmämme toinen sprintti oli enemmän jo toteuttamiseen painottuvaa vaikkakin myös suunnittelutyötä tuli ohessa tehtyä. Edistyimme reippaasti kampanjakokonaisuuden luomisessa ja saimme myös pelin ensimmäiset ohjausversiot, peliobjektit, animaatiot sekä grafiikat luotua ja testattua Nokian Asha-kosketusnäyttöpuhelimella.
Kolmannen sprintin tavoitteiksi asetimme sekä pelin että kampanjan suunnittelua. Teemme käyttöliittymän ensimmäisen version, grafiikkasuunnittelua, grafiikkaohjelmointia, websivujen ensimmäisen version, kampanjaproton ja hankimme tarvittavia kampanjakuvia.
Ryhmämme etenee aikataulun mukaan ja hyvän ryhmähenkemme ansiosta työskentelytehokkuutemme paranee kokoajan.
13tiko3D eli APPRON
Projektin alussa Product Backlog näytti hyvältä ja tehtävät selkeiltä. Tämänhetkiseen sprinttiin mennessä huomasimme, että tehtävää olikin huomattavasti enemmän kuin alkuun saatoimme kuvitella. Tehtävien jako on alusta asti ollut selkeä ja vastuualueet kirkkaana jokaisen mielessä ja paineet harteilla. Roolit jokaisella ovat pysyneet samana vaikka vastuita olemme jakaneetkin eri henkilöiden kesken, jotta kenelläkään ei olisi huomattavasti pidempää tehtävälistaa.
Niin grafiikan kuin www-ohjelmoinnin puolella on joitakin haasteita vaikka osaamista kyllä löytyy aivan joka tehtävään. Www-sivujen ensimmäinen versio on jo saatu valmiiksi ja näyttääkin juuri siltä miltä halusimme. Samoin grafiikka, mitä pelissä tullaan näkemään, on onnistunut loistavasti ja sujuvasti.
Ohjelmoijina meillä on kaksi luokkansa parasta ja siitä kertoo lähes ongelmaton koodi. Projektinhallintakin on sujunut jouheasti. Päätimme dokumentoinnin avuksi ottaa käyttöön päiväkirjan, johon jokainen kirjoittaa mitä on tehnyt ja mitä tulee seuraavaksi tekemään, sekä omia tuntemuksia ja mielipiteitä ilman turhaa sensuuria.
Juuri nyt olemme puskeneet ulos ensimmäisen version pelistä, johon saimme perusobjektit ja mekaniikat kuntoon. Peli tulee olemaan yksinkertainen ja haastava, sille on jo ilmoittautunut moni halukas testaaja ja valmiin pelin pelaaja. Messuilla valmista peliä pääsee varmasti pelaamaan kaikki siitä kiinnostuneet.