Kirjoittanut: Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.
Pelien ideointi jatkuu!
Esituotanto vaiheen jälkeen jokaisella 18 tiimillä oli asiakkaan paperiprototyyppivideoiden pohjalta valitsema yksi peli-idea, jota tiimit pääsivät kehittämään eteenpäin sprintti 1 aikana. Suurin osa tiimeistä sai työstettäväkseen lempi-ideansa, mikä on aina loistavaa, sillä tiimi pysyy parhaiten innokkaana ja motivoituneena, kun tiimin, sekä asiakkaan näkemykset kohtaavat. Kaikissa asiakkaan valitsemissa ideoissa Oras-hankkeen teema on tuotu hyvin esille, peli-idea on helposti lähestyttävä ja myöskin visuaalisesti tyydyttävä.
19tiko2b tiimi kertoo Sprintti 1 aikaisista fiiliksistään:
“Meillä on todella hyvät fiilikset valitusta peli-ideastamme! Idea oli tiimin ensimmäinen ja lemppari heti alusta lähtien. Asiakas valitsi idean varmaan siksi, koska se on helposti lähestyttävä ja tuo annetun teeman hyvin esiin.”
Peli-ideoiden valinnan jälkeen tiimeille esiteltiin kuinka luoda projektisuunnitelma. Projektisuunnitelmaan kirjataan yleisesti, minkälainen projekti on kyseessä, kuinka projekti toteutetaan, sekä ketkä projektin toteuttavat. Tikon ensimmäisen vuoden peliprojekteissa sovelletaan ketterää Scrum metodia. Tiimit koostuvat Scrummasterista, sekä kehitystiimistä. Kehitystiimeissä on tikon ensimmäisen vuoden peliprojektissa yleensä 2 koodaria ja yksi graafikko, sekä suuremmissa tiimeissä lisäksi vielä yksi graafikko/joku muu rooli.
Projekti suunnitelmien ohella tiimien tuli myös aloittaa pelisuunnitelmien kirjoittaminen. Pelisuunnitelma on dokumentti, josta ilmenee yksityiskohtaisesti mm. pelin aihe, pelin näkymä ja tuntuma, sekä pelimekaniikka. Tiimit saivat pelisuunnitelman teon ohella myös jatkaa peliensä ideointia. Pelisuunnitelmien valmistuttua, ne toimitettiin asiakkaalle. Asiakkaan tuli vielä hyväksyä pelisuunnitelma, sillä pelisuunnitelman pohjalta pelin tekoa päästään konkreettisesti aloittamaan Sprintti 2 aikana.
Pelimessuja voi nyt seurata myös Instagramissa @pelimessut !