Pelimessut 2020 - Esituotantovaihe / Sprintti 0

Kirjoittanut: Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.

Tietojenkäsittelyn joka keväiset Pelimessut ovat taas täällä!

1. vuoden tikojen kevät alkaa perinteisesti opiskelijoiden ensimmäisellä mobiilipeliprojektilla. Pelien esituotantovaihe kesti noin kolme ja puoli viikkoa, joiden aikana opiskelijoille kerrottiin hieman siitä, minkälainen kevään peliprojekti tulee olemaan. Opiskelijat jaettiin myös 4-5 hengen tiimeihin ja he saivat tietää, keiden kanssa tuleva peliprojekti tehdään. Pelien tilaajana on tänä vuonna hallituksen Oras-hanke, eli opi ravinteista. Oras-hankkeesta ja pelien aiheesta kerrottiin opiskelijoille muutamilla luennolla, joissa asiantuntijat kertoivat heille ravinteiden kierrosta ja kuinka siitä aiheesta ja sen tärkeydestä voisi muille ihmisille viestiä.

Mikäli haluat lukea lisää Oras-hankkeesta niin käy katsomassa: https://www.hamk.fi/projektit/opi-ravinteista-oras/#perustiedot

Ryhmiin jakautumisen ja aiheeseen tutustumisen jälkeen tiimit saivat alkaa ideoimaan pelejä. Opiskelijoiden tehtävänä oli 6-5-3 tekniikkaa soveltaen ja hiljaisen aivoriihin avulla kehitellä mahdollisimman monta irtonaista ideaa. Ideat käytiin yhdessä tiimin kanssa läpi ja niistä kehiteltiin 5 erilaista peli-ideaa. Näistä viidestä peli-ideasta tiimit lopulta valitsivat kolme parasta.

19tiko2A tiimin jäsenet kertoivat hieman pelien ideoinnista:

“Peli-ideoiden keksiminen oli helppoa, koska tiimimme ryhmähenki oli todella hyvä. Ryhmätyö ylipäänsä sujui mutkattomasti ja pääsimme tiimin kanssa heti vauhtiin. Jokainen tiimin jäsen pystyi tuomaan omat ideansa esiin ilman minkäänlaista pelkoa siitä, että niitä tuomittaisiin. Ideoita saatiinkin kerättyä monta ja ne olivat kaikki toisiinsa nähden erilaisia “

Peli-ideoiden kehittäminen sujui kaikilta tiimeiltä suhteellisen hyvin. Tiimit jalostivat ideoitaan niin koulussa, kuin sen ulkopuolellakin. Ja vaikka aihe onkin vaativa, se ei juurikaan vaikeuttanut ideoiden kehittämistä.

Kolmesta parhaasta ideastaan tiimit pääsivät tekemään paperiprototyyppivideot. Videoiden perusteella asiakas, eli Oras-hanke, valitsi oman suosikki peli-ideansa, jota tiimit lähtevät jatkossa kehittämään mobiilipeliksi. Suurimmalle osalle tiimeistä asiakas onneksi valitsi kehitettäväksi tiimin lempi-idean. Seuraavassa sprintissä, sprintti 1:ssä, valittua ideaa lähdetään jatkojalostamaan.