Tampereen ammattikorkeakoulu tähtää tietojenkäsittelyn koulutusohjelmallaan oppimisen huippuyksiköksi vuoteen 2015 mennessä. Koulutusohjelma on erittäin suosittu ja hakijamäärät vahvassa kasvussa. Myös alan työllistymistilanne on hyvä.
”Uudistimme opetussuunnitelmamme kaksi vuotta sitten ja kokemukset ovat olleet erittäin rohkaisevia. Opiskelun aloittaa vuosittain 100 opiskelijaa, ja heistä muodostetaan viisi 20 hengen valmennustiimiä. Heti ykkösvuodesta lähtien valmennusryhmät ottavat haltuun henkilökohtaiset ICT-välineet ja aloittavat projektityöskentelyn. Pelimessuilla esitellään näiden töiden tuloksia”, sanoo päävalmentaja ja tuleva koulutuspäällikkö Mira Grönvall.
Uusi oppimisen malli edellyttää tiimityötä myös opettajilta. Opetuksen kulmakiviä ovat tiimivalmentaminen, projektioppimismalli ja työpäiväajattelu. ”Työpäiväajattelu tarkoittaa sitä, että opiskellaan pääsääntöisesti yhtä ainetta tai asiakokonaisuutta päivässä ja koko päivä. Opiskelijat ovat tykänneet tästä, koska se mahdollistaa paremman asiaan syventymisen. Myös opintonsa ensimmäisen vuoden jälkeen keskeyttäneiden lukumäärä on saatu puolitettua verrattuna vanhan opetussuunnitelman aikoihin”, yliopettaja Rami Lehtinen sanoo.
Pelimessuilla esillä 20 työnäytettä
Keskiviikkona TAMKin pääkampuksella ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelijatiimit esittelevät kevään projektissa tekemänsä tietokonepelit, esillä on 20 tiimiä ja 20 peliä. Pelien aiheena on vakuuttaminen ja toimeksiantajana kuvitteellinen vakuutusyhtiö. Messuvieraat pääsevät testaamaan pelejä ja äänestämään niistä parasta. Paikalla on myös pelialan yritysten edustajia antamassa opiskelijoille palautetta.
”Kevään projektissa sovelletaan ohjelmistotuotannossa yleisesti käytettyä scrum-menetelmää. Kehitystiimissä on 4–5 opiskelijaa, opettaja toimii ns. product ownerina ja kunkin kehitystiimin yksi opiskelija on scrummaster. Projekti kestää 12 viikkoa, joka on jaettu 2 viikon sprintteihin. Opiskelijoiden työskentelyyn sisältyvät kaikki ketterän projektityöskentelyn elementit samalla tavalla kuin työelämässä”, projektijohtamisen tuntiopettaja Johanna Kalliomäki täsmentää.
Pelimessuille on kutsuttu kaikkien Tampereen lukioiden ja ammattiopistojen ICT- ja pelituotantoalasta kiinnostuneet opiskelijat. ”Tapahtumassa he pääsevät näkemään opiskelijamme ”in action” ja pystyvät tutustumaan TAMKiin ja koulutusohjelmaamme mielekkäämmällä tavalla kuin perinteisin powerpoint-esityksin”, yliopettaja Rami Lehtinen lupaa. Päivän ohjelmaan kuuluu myös viihdettä, vierailevia tähtiä ja sponsoreita.
Joka osaa ohjelmoida pelejä, osaa ohjelmoida mitä vaan
TAMKin tietojenkäsittelyn koulutusohjelman suuntautumisvaihtoehtoja ovat ohjelmistotuotanto, pelituotanto, terveysalan ICT-palvelut, tietoverkkopalvelut ja ICT-yrittäjyys. ”Peliala on kasvuala ja pelituotanto on tällä hetkellä suosituin suuntautumisvaihtoehtomme. Jos kerran pelien tekeminen motivoi opiskelijoita eniten, niin meidän pitää mahdollistaa ohjelmoinnin oppiminen peliprojektien kautta. Ja näin olemme tehneet”, pelituotannon lehtori Toni Pippola linjaa.
Ohjelmoinnin lehtori Jussi Pohjolainen tietää, että ”peliohjelmointi on vaativa laji ja se joka osaa ohjelmoida pelejä, osaa ohjelmoida mitä vaan. Osaamisella on käyttöä, vaikkei pelialalle päätyisikään. Jo ensimmäisen vuoden peliprojekti on saanut useat opiskelijat innostumaan, ja silloin tulosta syntyy. Tänäkin vuonna porukassa on todella lahjakkaita ohjelmoijan alkuja.”
Lisätietoja Pelimessuista
Kommentit