Tietoverkkopalveluiden labratilojen muutot ja muutokset

Teksti: Harri Hakonen ja Toni Männistö

Tietoverkkopalveluiden suuntautumisvaihtoehto, nyttemmin TV-opintopolku syntyi joskus viimevuosituhannen viimeisen vuosikymmenen loppupuolella. Alussa polku oli autio ja tyhjä. Ensimmäinen tehtävä olikin kerätä polulle sopivia ”kiviä” opiskelijoiden ylitettäviksi. Aluksi kiviksi kelpasivat erilaiset yritysten ATK-tuen tehtäväkokonaisuudet kuten ”mikrotuen organisointi” tai ”mikrotietokoneet ja varusohjelmat” sekä monet käyttöjärjestelmät ja niiden ominaisuudet. Nopeasti mukaan tulivat lähiverkkoihin liittyvät opintojaksot. Eloon näistä jäivät vahvimpina Microsoftin ja Linuxin käyttöjärjestelmiin sekä Ciscon verkkoihin liittyvät opintojaksot. Järjestelmien tietoturvaa on opiskeltu niin erillisinä kursseina kuin tiiviisti muihin opintojaksoihin liittyen.

Ei voida edellyttää, että opiskelijoilla olisi käytettävissään useita verkon aktiivilaitteita ja/tai monia PC-laitteita luodakseen itselle opiskeluympäristön, jossa opintojaksoilla omaksutut asiat voidaan realisoida. Siksi heti alusta alkaen TV-opintopolku on joutunut rakentamaan omaa oppimisympäristöä. Ensimmäinen laite oli vanha PC johon asennettiin palvelinkäyttöjärjestelmä. Laite sijoitettiin Finlaysonin vanhan tehdashallin nurkkaan, johon oli sermeillä eristetty pieni tila noin 20 opiskelijalle. Tilaan saatiin myös verkon aktiivilaitteille tarkoitettu laitekaappi ja sinne yksi satsi Ciscon laitteita. Näin saatiin opiskelu käyntiin ja WPK-verkko oli syntynyt (kirjoittaja on vanha palokuntanuori ja opiskeluympäristö laitettiin pystyyn samassa hengessä).

Vuonna 2000 muutettiin Finlaysonilta Teiskontielle. Info-talosta saatiin ihan oikea kokonainen luokka TV-opintopolun käyttöön. Cisco koulutus laajeni käsittäen nyt CCNA:n lisäksi CCNP opintojaksot ja käyttöjärjestelmissä opiskeltiin Microsoftin ja Linuxin ominaisuuksia. Stonesoft-yhteistyö vaati oman opiskeluympäristönsä. Tässä vaiheessa, opintopolun aiheiden opiskelua ohjasi viisi opettajaa kolmessa eri luokassa. Lisäksi kasvanut palvelinkapasiteetti sijoitettiin omaan tilaansa ja kokonaisuutta ylläpitämään palkattiin opiskelija työharjoittelijaksi. Tämän vuosituhannen ensimmäisen kymmenluvun loppupuolella tapahtui jotain odottamatonta. Koko TV-opintopolun kokonaisuuden täytyi muuttaa kimpsuineen ja kampsuineen TAMKin taivaallisen aukion toiselle puolelle A-taloon ja tietotekniikan kanssa samalle käytävälle. Todellinen syy tähän ei koskaan kirjoittajalle selvinnyt. Monenlaisia arvailuja voidaan toki esittää, mutta selkeä fakta on, että päällikkö-tason esimiehet vaihtuivat samaan aikaan. Johtajien ja päälliköiden vaihtuminen edelsi myös viimeistä muuttoamme.

Blogi kuva01
C4-04 – WPK-verkon ylläpidossa oleva kannettavien luokka. Menossa robocase.

Nyt 2014 muutimme kotiin päin. Palasimme siis takaisin INFO-taloon muun tietojenkäsittelyn koulutuksen pariin. Tässä muutossa on myös toimintaedellytyksemme hieman parantuneet. Suurin parannus tuli palvelinlaitteille, jotka pääsivät jäähdytettyyn tilaan. ATK-tuen vanhaan palvelin huoneeseen.

Nykyään WPK-verkon ylläpidon alla on useita luokkia. Pääasiassa luokat on tarkoitettu tietoverkkopalveluiden opintopolun opetusta varten, mutta järjestetään luokissa opetusta muidenkin opintopolkujen osalta. WPK-verkon ympäristö tarjoaa nopeaa joustavuutta. Luokka saadaan kohtuullisen nopeasti pystyyn erilaisiin tarpeisiin. Yksi hyvä esimerkki on tänä lukuvuonna järjestettävä iltakurssi, jossa opiskellaan IBM:n cognos-järjestelmää. Tähän asti joustavuutta ovat tuoneet luokkien koneissa olevat vaihtokovalevyt ja windows 8 virtualisointialusta. Näiden avulla luokkiin taipuu kaikennäköisiä ja kokoisia ympäristöjä.

WPK-verkon ongelmissa voit ottaa yhteyttä ylläpitotyötä tekeviin työharjoittelijoihin, jotka tavoitat osoitteesta helpdesk@wpk.tpu.fi

20141105_094822403_iOS
C3-13 – 13tikotv-ryhmä työn touhussa.
20141105_121327355_iOS
C4-03