Tietoverkoissa todellista harrastuneisuutta: Opiskelija rakensi mediapalvelimen

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman yksi opintopolku nimeltään tietoverkkopalvelut, keskittyy tutustuttamaan opiskelijat erilaisiin tietoverkkoihin ja palveluihin Ciscon NetAcademyn ja Microsoftin Windows server kurssien johtamana. Tietoverkkopalveluiden toisen vuoden opiskelija Juuso Vallius rakensi vapaa-ajan projektina kotiinsa melko vaikuttavan mediapalvelimen. Kysyimme Juusolta ajatuksia hänen projektistaan.

Raspberry

Projekti lähti liikkeelle ajatuksesta rakentaa itse astetta fiksumpi älytv käyttäen avoimen lähdekoodin sovelluksia. Suunnittelu oli tärkeä osa projektia Juuso kertoo: “Projektin esivalmistelut vaativat eniten aikaa, täytyi selvittää miten ylittää tietyt rajoitteet säilyttäen opiskelijabudjetti”. Yhden piirilevyn tietokone Raspberry PI valikoitui projektin pohjaksi sen edullisuuden ja laajan käyttäjäkunnan vuoksi. Kun esivalmistelut oli tehty alkoi näkymään tietoverkkopalveluiden opiskelun tuoma itsevarmuus projektin edetessä. Kaikkiin ongelmiin tuntui löytyvän ratkaisu, viimeistään lyhyen Googlettamisen jälkeen.

Musiikin ystävänä Juusolle oli tärkeää saada media helposti saataville kotonansa. “Mielestäni vuonna 2015 median on oltava helposti käsillä kaikkialla, vain napin painalluksella”, kertoi Juuso Vallius esitellessään Raspberry Pi:n ympärille rakentamaansa mediapalvelinta.

Mediapalvelin

Projektissa yhden piirilevyn tietokoneeseen Raspberry PI:hin liitetään USB-hubin avulla kiintolevy ja digitaali-analogimuunnin, jolla syötetään ääni kodin kaiuttimiin. Raspberry on yhteydessä kodin modeemiin jota kautta sitä voi ohjata puhelimella tai tabletilla. Raspberry toimii myös verkkojakona sisäverkossa, joten Raspberryn tiedostoihin pääsee muualtakin kätevästi käsiksi ilman turhia johtoja.
Juuson yhtenä tavoitteena projektille oli saada ympäristöstä mahdollisimman monipuolinen, joten Raspberryn käynnistyessä ns. “bootloaderista” käyttäjä voi valita mihin käyttöjärjestelmään palvelin käynnistetään. Ympäristöä voi käyttää musiikkisoittimena, äly-tv:nä tai jopa työpöytänä.

Palvelimen käyttö tapahtuu sormen heilautuksella puhelimen sovelluksesta, josta Juuso voi luoda soittolistoja, säätää äänenvoimakkuutta ja muokata palvelimen asetuksia. Palvelinta voi ohjata myös käyttäen TV:n kauko-ohjainta HDMI-CEC protokollan ansiosta.

Kysyttäessä projektin tulevaisuudesta Juuso naurahtaa ja toteaa: “Ei tällaiset projektit taida koskaan olla ohi”. – Ja hyvä niin, aina riittää uutta opittavaa.