TIKO-päivillä mietittiin ICT-alan työn tulevaisuutta

Tietojenkäsittelyn koulutuksen kehittämispäivät (TIKO-päivät) järjestettiin tänä vuonna 21.-22.3.2018 TAMKissa. Päivät kokosivat yhteen alan korkeakoulutuksen kehittämisestä kiinnostuneet toimijat. Osallistujia oli mukana yhdestätoista eri korkeakoulusta sekä tradenomiliitosta.

Päivien aikana kuultiin ja keskusteltiin alan ajankohtaisista aiheista. Valintakoeuudistuksesta kertoi hankkeen projektipäällikkö Marko Borodavkin, Metropoliasta. Keskustelua ja kysymyksiä herättivät niin sähköinen valintakoe kuin todistusvalinta. Sähköinen pääsykoe on tällä tietoa käytössä ensimmäisen kerran keväällä 2020 alkavissa koulutuksissa ja uudistettu todistushaku syksyllä 2020 käynnistyvissä koulutuksissa. Opiskelijavalintauudistuksesta lisätietoa löytyy osoitteesta www.amk-opiskelijavalinnat.fi.

Tampere3 on tietenkin ajankohtainen aihe Tampereella, ja siitä keskusteltiin lähinnä ICT-koulutuksen näkökulmasta. Omat näkemyksensä kertoivat vararehtori Päivi Karttunen ja johtaja Hannu Kivilinna. Tällä hetkellä työn alla ovat uudet opetussuunnitelmat, jotka otetaan käyttöön syksyllä 2019. Erinäiset pienryhmät käyvät läpi yhteisiä osaamisia ja erilaisia profiileja, joita ICT-alan koulutuksissa kolmessa eri korkeakoulussa on. Hankkeen edistymisestä voit lukea osoitteessa www.tampere3.fi.

ICT-alan työn tulevaisuuteen liittyvää keskustelua alusti kehitysjohtaja Petri Takala Gofore Oy:stä otsikolla luottamusta, vuoropuhelua ja asiakkaan kuuntelua. Petri esitti mielenki

Muumimuseossa tutustuimme oppaan johdolla Tove Janssoniin ja muumeihin

intoisen vision ennakoivien ja yksilöllisten palveluiden yhteiskunnasta, jossa yksilö omistaa itseään koskevat tiedot, ja päättää niiden jakamisesta. Data ja sen analysoiminen ja visualisoiminen ovat tulevaisuuden johtamisen lähtökohta, ja mm. mallintaminen, algoritmien muodostaminen ja tietojen yhdistäminen ovat keskeisiä taitoja.

Myytävien TKI-projektien opinnollistamista esiteltiin TAMKin Games Academyn projektien kautta. Yhtä monista pelikoulutuksen opiskelijaprojekteista kävimme katsomassa Muumimuseossa, josta löytyy virtualisoitu Muumitalo.

Selvää on se, että ICT-ala elää ja voi hyvin. Osaajatarvetta on muun muassa erilaisissa ohjelmointitehtävissä ja työllisyystilanne on todella hyvä nyt, mutta muuttuvan maailman myöä varmasti myös tulevaisuudessa.

TIKO-päivillä ol tälläkin kertta semmone mukava rento meininki nääs! Ensi vuonna kokonnutaankin sitten Lahdessa!