TIKOssa opiskelua projekteissa!

Kirjoittajat: Juhana Mäntymaa, Pia Lampinen ja Eemeli Jokiperä; tietojenkäsittelyn 2 ja 3 vuoden opiskelijat.

blogi-kuva

TAMKissa tietojenkäsittelyssä ja varsinkin pelipuolella puhutaan paljon omatoimisten projektien toteuttamisesta osana opintoja. Pelituotannossa tämä tarkoittaa erilaisten pelien tekemistä. Projekteihin annettaa työkalut koulussa, jolloin opiskelijoiden puolelta täytyy vain löytää sopivat ihmiset projektia toteuttamaan ja riittävästi aikaa omasta vapaa-ajastaan. Koulussa projekteja tekemällä kartutamme elintärkeää työtaitoa ja se valmistaa meidät luentoja paremmin oikeisiin työtilanteisiin.

Projektien makuun pääsimme jo ensimmäisen vuoden puolella, kun keväällä teimme mobiilipelin Nokian Asha-alustalle. Peli toteutettiin ketterin menetelmin ja kevään aikana monet saivatkin korvaamatonta kokemusta niin ohjelmoinnin kuin projektinhallinnan osalta. Pelituotanto saa jatkuvaa tukea High Score:lta, joka on tamperelaisten pelinkehittäjien perustama osuuskunta. High Score:n tarkoituksena on pelialan kasvattaminen niin Tampereella kuin koko Suomessa.

Koen itse olevani erittäin etuoikeutettu, että saan työskennellä ja opiskella niinkin hienossa koulussa kuin TAMK, täällä jokainen löytää paikkansa varmasti.

Nykyisen projektin suunnittelun aloitin omatoimisesti jo kesällä, mutta projektiryhmä virallistettiin vasta viime viikolla. Odotankin tästä vuodesta erittäin paljon jo pelkästään projektimme takia. Projekti on erittäin kunnianhimoinen, mutta olen erittäin tyytyväinen keräämäni tiimiin. Projektimme toisella graafikolla Pialla oli tätä sanottavaa: ”Projektin avainsana on ennen kaikkea omatoimisuus! Hienoa miten projektimme johtaja Juhana sai tasapainoisen tiimin kasaan nopeasti. Kunnianhimoiset tavoitteet on ihan ok ja kaikista parasta on kun saamme vielä opintopisteitä mielekkäästä työskentelystä.”

Ryhmämme kolmas jäsen, Eemeli, halusi sanoa projekteista ja opiskelusta TAMKssa seuraavaa: ”Syksyn alettua maksimoidakseen oppimisen, oppilaat jo muodostavat ryhmiä omatoimisesti projekteihin, joissa ei suoraa lähiopetusta ole. Jokainen joko opiskelee projektissa tarvittavat asiat itse tai osaavat ne jo ennestään. Itselläni on muutama rauta kuumana tälläkin hetkellä, mutta kesäprojektin päätökseen saatuani olin valmis ryhtymään uuteen hommaan, kunhan se ei kasvaisi liian suureksi toteuttaa. Pääasiassa olen toiminut aikaisemmissa projekteissa graafikkona tai koodarina, mutta musiikin tekokin minulta onnistuu. Uskoisin silti olevani parempi koodari kuin graafikko, ja tästäkin syystä haluan kehittyä piirtämisen kanssa ja saada käyttööni uusia ohjelmia, koska photoshop alkaa olla jo aika nähty.

Tähän projektiin pyrinkin käyttämään jotain muuta sovellusta kuten esimerkiksi Sketchbook Pro:ta. Emme ole ehtineet vielä pyöräyttää projektia täysin käyntiin, mutta tähän mahdollisuus aukeaa huomenna ja toivon että pääsemme yksimielisiin valintoihin ja saamme projektista jokaista kiinnostavan ja hauskan. Tässäkin projektissa pääpainona on oppiminen, hauskanpito sekä itsensä toteuttaminen. Peli tulee olemaan kaupallinen, mutta rahan takia tätä ei kuitenkaan olla tekemässä. Itse olen vielä avoin koko projektille, mutta uskoisin, että saamme aikaan hienoja asioita.”