Toimivat versiot peleistä / Sprintti 4

Kirjoittanut: Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.

Pelit edistyvät vauhdilla ja tekemistä riittää!

Neljännen sprintin aikana pelien tuli olla pelattavassa muodossa aivan jokaisella kehitystiimillä. Grafiikan oli siis näytettävä suurin piirtein siltä, miltä se pelin lopullisessa versiossa tulee näyttämään. Pelien koodin tuli myös tässä vaiheessa projektia toimia pääosin jo moitteettomasti. Kehitystiimien pelit tuntuivatkin edistyvän huomattavasti nopeammin juurikin neljännen sprintin aikana.

Kuvakaappauksia 19tiko3a kehitystiimin pelistä.

Opiskelijoille järjestettiin 4. sprintin aikana hyödyllinen tekijänoikeuksista kertova etäluento. Luennolla käytiin läpi musiikillisia ja kuvituksellisia seikkoja liittyen pelien tekemiseen, sekä keskusteltiin mm. siitä, mitä musiikkia ja kuvitusta saa vapaasti käyttää ja mistä taas täytyy maksaa. Tikojen peliprojekteissa pyritään yleensä tuottamaan kaikki pelin sisältö itse, mutta aina jokaisessa tiimissä ei välttämättä ole sitä muusikkoa tai taiteilijaa, joten joskus on kätevää etsiä ja käyttää jo valmista materiaalia.

19tiko3d tiimin koodia pelistä Biorunner.

Kehitystiimien peleille järjestettiin myös pelitestaus 2. ja 3. vuoden tikon opiskelijoilla. Pelien testaaminen tiimin ulkopuolisilla henkilöillä on todella hyödyllistä, sillä silloin saa rakentavaa palautetta ja esimerkiksi hyviä muutos ehdotuksia vaikkapa pelin eri ominaisuuksiin, joita ei oman tiimin sisällä tule välttämättä edes ajatelleeksi. Vanhempien opiskelijoiden palautteen perusteella kehitystiimit tekivät peleihin jonkin verran muutoksia, sekä hioivat niitä vielä entisestään.

Monet tikon opiskelijat kaipaavat jo takaisin kouluun, sillä etäopiskelu on tuntunut osalle hankalalta ja työläältä. Kursseja on monta ja peliprojekti vie paljon aikaa. Kehitystiimeissä työskentely sujuu myös huomattavasti helpommin ja hauskemmin, kun tiimin jäseniä pääsee näkemään ihan oikeasti kasvotusten, eikä vain ruudun välityksellä. Onneksi Pelimessut ovat jo ihan nurkan takana ja projektin loppu häämöttää!

Seuraa Pelimessuja Instassa @Pelimessut, sekä kuulumisia Facebookissa @TAMK Tietojenkäsittely !