Valmiit pelit / 5 sprintti ja lopputuotanto

Kirjoittanut: Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.

Projekti on tullut päätökseen!

Viimeinen sprintti eli sprintti 5 kului kehitystiimeillä lähinnä pelien hiomisessa, bugien fiksailussa, sekä tietenkin omaien pelien julkaisuun valmistautuessa. Peleille piti viidennen sprintin aikana viimeistellä traileri Adobe Premiere -ohjelmalla, sekä tehdä omat nettisivut Pelimessujen peliportaalin alaisuuteen.

Adobe Premiere -ohjelman käyttöön opiskelijat saivat vielä lyhyen opastuksen sprintin aikana aiheen asiantuntijalta, joka auttoi opiskelijoita trailerin teossa ilmenneiden ongelmien ratkaisussa. Nettisivuilleen opiskelijoiden tuli asettaa lyhyt kuvaus omasta pelistään, tiimin jäsenten kuvat ja nimet, sekä pelin valmis traileri ja lisäksi pari kuvaa pelistä, joista näkee ja ymmärtää pelin yleisilmeen.

Kuva kehitystiimi 19tiko2d pelistä King’s Feast.
Kuvakaappaus 19tiko2c pelistä Biowaste Champion.

Opiskelijoille järjestettiin myös muutama erityiskoulutus viimeisen sprintin aikana, kun itse peliprojektia ei ollut enää niinkään paljon jäljellä. Nämä luennot liittyivät työnhakuun ja työlainsäädäntöön, jotka ovat hyödyllisiä varsinkin silloin, kun opiskelija hakee esimerkiksi kesätyöpaikkaa tai ensimmäistä harjoittelupaikkaa. Sprintti vitosen aikana tikoilla oli myös lyhyt pääsiäisloma, jolloin kehitystiimit saivat hieman vapaata koulusta sekä peliprojektista, jos tiimin tilanne näin salli.

Kehitystiimi 19tiko1e peli Farm Knight

Viidennen sprintin jälkeen pelimessuihin oli vielä noin 2 viikkoa aikaa, jolloin käynnistyi niin sanottu pelien lopputuotantovaihe. Kehitystiimit saivat mm. ohjeita Pelimessut-webinaaria varten ja hieman lisäaikaa hienosäätää pelejä, ennen kuin pelit tuli ladata pelattavaksi Google Play Storeen. Omien ensimmäisten pelien julkaisu on jännittävää ja opettavaista aikaa kehitystiimeille. Peleille toivotaan mahdollisimman paljon pelaajia, vaikka varsinaisia konkreettisia Pelimessuja ei tänä vuonna pystytäkään järjestämään.

Kuva 19tiko3e-tiimin pelistä Shitionaire.

Kehitystiimi 19tiko3a pelistä Ahti: Sewer Warrior

Kaikkien pelien yhteinen julkaisu oli 30.4. Pelit ovat siis ladattavissa Google Play Storessa ja jokaisen pelin Google Play Storen linkki löytyy tikojen peliportaalista: https://19tiko.projects.tamk.fi/#/

Käy pelaamassa pelejä ja osallistu halutessasi webinaariin tänään 4.5. klo 12 eteenpäin. Ohjeet webinaariin osallistumiseen löytyy myös tikojen peliportaalista.

Nähdään Pelimessut-webinaarissa!