Kirjoittanut Aino Kuismin, Amanda Vanhatalo ja Mari Weckman.
Pelimessut-webinaari
Tikojen Pelimessut-webinaari järjestettiin maanantaina 4.5. klo 12 eteenpäin Zoomissa. Paikalle webinaariin saapui huimat yli 100 henkilöä. Webinaarin ohjelmassa oli mm. muutama ORAS-hankkeen puheenvuoro, joissa avattiin yksityiskohtaisemmin hanketta yleisölle, tikojen opiskelijan jakamassa fiiliksiään opinnoista ja peliprojektista kevään aikana, sekä muutama pelialan ammattilainen kertomassa vinkkejä tuleville osaajille.
Pelimessut startattiin ORAS-hankkeen omalla, sekä tikojen koulutusohjelman lehtorin alkupuheenvuoroilla. ORAS-hankeen puolelta Eija Raimovaara (HAMK) avasi mistä tuotetuissa peleissä on kyse ja miksi ne on tehty. Lehtori Toni Männistön puheenvuorossa kuultiin miten tikojen opiskelu ensimmäisenä vuonna yleisesti sujuu ja kuinka kevään peliprojektiin valmistaudutaan jo ensimmäisen syksyn aikana.
Alkupuheenvuorojen jälkeen ääneen pääsi ORAS-hankkeen puolelta Kati Berninger, Tutkimusjohtaja, Tyrsky Konsultointi Oy:lta. Berninger piti havainnollistavan puheenvuoron ravinteiden kierrätyksestä ja siitä, kuinka jokainen itse voi vaikuttaa ravinteiden kiertoon liittyviin seikkoihin omassa toiminnassaan.
Ravinteiden kierrätyksestä kuulemisen jälkeen saatiin erinomainen puheenvuoro pelialan ammattilaisilta Teemu Hailalta (ex Playraven), Niko Mäkelältä (Traplight) ja Juho Lyytikäiseltä (Bon Games). Opiskelijat saivat varteenotettavia vinkkejä tulevaisuutta ja seuraavia peliprojekteja varten, joista on varmasti hyötyä varsinkin niille opiskelijoille, jotka haaveilevat tulevaisuudesta pelialalla.
Pelialan ammattilaisten terveisten jälkeen Kaisa Tolonen kertoi omassa puheenvuorossaan ORAS-tiimin (HAMK, Lapin AMK, Sykli, TAMK) puolesta, millaista oli olla asiakkaana tikon opiskelijoiden mobiilipeliprojektissa ja minkälaista yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli.
Ennen palkintojen jakoa kuulimme vielä opiskelijan fiilikset peliprojektista Hannu Timoselta, joka oli mukana tekemässä Ahti: Sewer Warrior-mobiilipeliä. Puheenvuorossaan hän kertoi, kuinka peliprojekti sujui opiskelijan näkökulmasta, missä onnistuttiin ja missä olisi vielä parantamisen varaa.
Webinaariin osallistuneilla oli vielä aikaa kysyä muutama kysymys esimerkiksi Oras tiimiltä, pelialan ammattilaisilta tai toisilta opiskelijoilta ennen voittajien julkistamista. Kysymykset olivat hyviä ja varsinkin pelialan ammattilaisille niitä satoikin todella monta, sillä opiskelijoita tietysti kiinnostaa esimerkiksi se, kuinka pelialle pääsee töihin.
Palkintojenjaossa julkistettiin yleisöäänestyksen, asiakkaan ja pelitalojen valitsemat suosikki pelit, sekä muutamat kunniamaininnat. Yleisöäänestyksessä ääniä peleille saatiin yhteensä 99 ja 18 äänellä voittajaksi valikoitui Kolmen tähteen ravintola!
Tiimissä: Amanda Vanhatalo, Luca Virjo, Konsta Koponen, Heikki Gauffin ja Mari Weckman
ORAS-hankkeen eli asiakkaan suosikiksi valikoitui viikonlopun kovan pelailun jälkeen GasChaos!
Tiimissä: Eetu Niittymäki, Emmi Pusa, Aleksi Pynnönen ja Eppu Syyrakki
Asiakastiimi halusi vielä jakaa kunniamaininnat peleille Kings Feast, Grocery Dash ja Just Digging.
Pelitalojen suosikiksi nousi tällä kertaa peli, joka oli viihdyttävä ja jonka pitch-videotakin kehuttiin kovasti. Pelitalojen suosikki oli Grocery Dash!
Tiimissä: Jaakko Joenperä, Lauri Kullas, Ville Heinämäki ja Eetu Pohja
Myös pelialan ammattilaiset halusivat antaa kunniamaininnan pelille Biowaste Champion.
Onnea kaikille voittaja tiimeille!
Kaikki kehitystiimit tekivät mahtavaa työtä ja saattoivat projektit hienosti loppuun. Jokainen kehitystiimi ja tiimin jäsen varmasti kehittyi peliprojektin aikana niin tiimityössä, kuin omissa taidoissaan.
Tästä on jokaisen hyvä jatkaa eteenpäin ensi syksyyn ja seuraaviin opintoihin!