Levutuksella tarkoitetaan yleensä pelihahmon kehittämistä (eng. Level Up). ”Isi menee nyt hetkeksi levuttamaan warrioriansa” -lause saattaa kuulostaa joillekin heprealta. World Of Warcraftia pelaavan teinin korvaan se on ihan ymmärrettävä lause ja saa myös isin katu-uskottavuuden nousemaan. Pelit ovat monessa perheessä arkipäivää. Voisin väittää että pelien pelaamisesta on tullut hyväksyttävämpää kuin se oli aikaisemmin. Kaikki eivät pidä niitä enää lasten leikkinä, myös aikuisille on annettu lupa pitää hauskaa, oppia ja nauttia pelien parissa. Pelit eivät synny itsestään. Niiden tekemiseen tarvitaan monenlaista osaamista: suunnittelu, ohjelmointi, grafiikka, tietoverkot, mallintaminen, markkinointi, tuottaminen ja erityisesti hyvä peli-idea!
Tampereen Ammattikorkeakoulun Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa pelejä on tehty jo reilu kymmenen vuotta. Homma alkoi pienistä hypi-pompi sekä noppapeleistä. Nykyään pelisuunnittelua sekä pelien toteuttamista voi opintosuunnitelman mukaan tehdä pelisuunnittelua, Flash-selainpelejä, mobiilipelejä sekä konsolipelejä. Joustava OPS antaa tällä hetkellä mahdollisuuden opiskella n. 40 opintopistettä pelien parissa. Tulevan OPS-uudistuksen myötä pistemäärä tulee kasvamaan.
Kolme Tietojenkäsittelyn opettajaa nousivat elokuussa lentokoneeseen ja suuntasivat kohti Skotlantia, Euroopan peliskenen kehtoa. Tavoitteena oli saada potkua ja aikaa TAMK:n pelikoulutuksen levuttamiseen. Oli tullut aika siirtyä seuraavalle tasolle!
Vierailu alkoi Abertayn Yliopiston Dundeen yksiköstä. Dundeeta pidetään Skotlannin pelikehityksen kehtona. Dundeen Yliopiston pelikoulutus on myös arvostettua. Joka vuosi n. 250 opiskelijaa aloittavat peliopinnot. Valita voi peligrafiikan, suunnittelun, ohjelmoinnin ja tuottamisen -suuntautumisista. Yhteistyötä alueen pelikehittäjien kanssa on tehty koulutuksen alkuajoista lähtien. Tulevaisuudessa he tekevät yhteistyötä myös TAMKin kanssa.
Matkan aikana tutustuimme myös Ruffiangames -pelistudioon heidän viimeisimmän julkaisun Crackdown 2:n merkeissä. Pääsimme testaamaan myös heidän käyttämiään työvälineitä. Keskustelimme heidän toimitavoista ja ennen kaikkea siitä, millaisia taitoja ja osaamista pelikehittäjät haluaisivat valmistuvilta opiskelijoilta löytyvän. Studion Developer Director, Gareth Noyce on toiminut vierailevana luennoitsijana TAMKin pelisuunnittelukurssilla vuodesta 2005.
Matka onnistui loistavasti! Pääsimme tutustumaan pelikoulutuksen sekä kehityksen huippuihin sekä sopimaan yhteistyöstä heidän kanssaan. Keskustelut sekä suunnittelupalaverit antoivat hyvän näkemyksen siitä mihin TAMKin pelikoulutusta kannattaa suunnata, miten se on hyvä järjestää sekä millaisia opiskelijoita meidän kannattaa kosiskella. On myös todella tärkeää että nyt meillä on selkeä käsitys siitä millaista osaamista pelikehittäjät odottavat meiltä valmistuvilta opiskelijoita. OPS-työ on jo kovassa vauhdissa ja vuonna 2011 meillä on käytössä TIKO-OPS-Level2, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittyä pelisuunnittelun ja pelikehittämisen osaajaksi! Ja kyllä vain, arvasitte oikein, aiomme myös pelata ja pitää hauskaa!
”Fun is the act of mastering a problem mentally” – Raph Kostner 2005.
Kommentit