Tikotiimien CeBIT projektimatka 2. - 8.3.2009

Pitkin talvea suunnittelussa ollut koulutusohjelmamme 1. vuoden CeBIT -ekskursio Saksan Hannoveriin oli starttaamassa. Projektimatkan ansiosta tiimitunneilla oli vallinnut motivoitunut ilmapiiri, mutta viimein 2.3 päästiin kunnolla tunnelmaan, kun TAMKin Kuntokadun puoleisella ovella odotellut bussi lähti kohti Helsinkiä. Satamasta matka jatkui Tallink Superfast VII :n kyydissä kohti Rostockia, josta itse messualueelle oli vielä muutama sata kilometria matkaa. Matkalla ehdittiin kuitenkin ihastella mm. Lübeckin nähtävyyksiä.

Itse messualueelle saavuttaessa meitä odotti melkoinen informaatiotulva. Cebit näytti luonnossa vielä laajemmalta, kuin messualueen kartan perusteella oli osannut kuvitella. Pienen tutkimusmatkan jälkeen kuitenkin ryhmien omat aihealueet löytyivät ja päästiin työnmakuun. Haastatteluja aloitellessa opimme, että vaikka kyseessä olivatkin kansainväliset messut, olisi paremmasta saksan kielen taidosta usein ollut hyötyä. Englantia puhuvia toki löytyi kun jaksoi kysellä, mutta esitteitä ym. materiaalia oli yllättävän usein saatavilla vain saksaksi. Tämä laittoi projektiryhmät kunnolla henkilökohtaiseen kommunikointiin eri yritysesittelijöiden kanssa.

Päivien mittaan materiaalia IT-alan tulevaisuudesta kertyi kiitettävä määrä. Myös tiimityökokemusta, käytännön kielitaitoa, sekä projektin tunnusmusiikiksi valitun Guru Josh Projectin ”Infinity”-kappaleen kuuntelukertoja kertyi kaikille. Projektityöryhmät olivat motivoituneita, tulosta syntyi ja matka onnistui kokonaisuutena hyvin!

CeBITin tämän vuoden tarjontaan pääsee tutustumaan paremmin 27.4. TAMKissa järjestettävässä infotilaisuudessa, sekä projektiryhmien yhteisten verkkosivujen muodossa.

Tuomo Hyttinen
Eero-Pekka Koppala