Day 6: PLG Midview Academy & Diepsloot

Aamulla matkasimme Centurioniin PLG Midview Academy -koululle. Koulussa opiskelee oppilaita aina esikouluikäisistä 15-vuotiaisiin saakka. Päivämme koulussa alkoi sairaalaleikillä koulun pienemmän väen kanssa. Menoa ja meininkiä totisesti riitti noin 70 innokkaan pienen koululaisen kanssa! Sairaalaleikin jälkeen kokoonnuimme koko konkkaronkka koulun pihamaalle suuren suureen rinkiin, jossa lauloimme niin suomalaisia kuin englanninkielisiäkin laululeikkejä, ja lauluhan raikasi kielestä riippumatta!

Sairaalaleikin tohinaa / Hospital play

Laululeikin riemua / The joy of singing and playing

Pienen hengähdystauon jälkeen alkoikin kahden opinnäytetyön toiminnallisten osuuksien parissa puuhastelu. Essin ja Merin opinnäytetyön kohderyhmänä olivat koulun 13-15-vuotiaat opiskelijat, joita oli paikalla kolmisenkymmentä. Opinnäytetyön aiheena on nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveys ja sen edistäminen. Työn tavoitteena on lisätä nuorten tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä sekä vahvistaa nuorten taitoja huolehtia omasta seksuaalisesta hyvinvoinnistaan. Toiminnallinen osuus koostui oppitunnista, jossa nuoret jaettiin neljään pienryhmään, joissa he kiersivät neljä erilaista rastia. Rastien aiheet olivat seksuaalisuus, seksuaalinen häirintä, turvataidot sekä hiv ja sukupuolitaudit. Opiskelijatoverimme toimivat rastien vetäjinä. Nuoret ylittivät kaikki odotuksemme reippaudellaan, aktiivisuudellaan ja rohkeudellaan esittää kysymyksiä herkistä aiheista.

Nuorten preppausta rasteille / Preparing the teenagers for the stations

Seksuaalikasvatusta nuorille / Sex ed for the teenagers

Sillä välin, kun muut pitivät nuorille rastikierrosta, ottivat Emilia ja Marjukka hellään huomaansa koulun opettajat. Heidän oppituntinsa pohjautui seksuaalisuuden portaisiin, ja käsitteli sitä, miten antaa ikätasoista seksuaalikasvatusta. Oppitunnin aikana syntyi hienoa keskustelua.

Intensiivisen päivän päätteeksi teimme kotimatkalla pienen koukkauksen kiertoajelulla Diepslootin ”townshipissä”, jossa musiikki raikasi ja grillit olivat kuumana. Ihmisten kasvoilla loistivat kylänomaisella asuinalueella iloiset hymyt, ja värikkäästi maalattuja kampaamoja, pieniä kauppoja ja autokorjaamoja tuli vastaan lukuisia.  Illalla tuttuun tapaan reflektoimme päivän tapahtumia Helin johdolla.

Diepsloot welcomes you

Today we visited the school called PLG Midview Academy where we ran a hospital play for pre-schoolers and learners from Grade 1 and 2. After that we held a class for learners from Grades 7, 8 and 9 (age 13-15 years) about sexual and reproductive health. During the class the learners went through 4 different stations: sexuality, sexual harrasment, safety skills and HIV & STD’s. While the teenagers were on their class two of our students held a class for the teachers about how to give age-appropriate sexual education. Both classes brought up awesome and interesting conversations. After a very busy day at the school we took a short ride in a township called Diepsloot where the atmosphere was joyful and happy.