Day 7: Laezonia Primary School

Aamulla lähtö oli aikaisin kohti Laezonia Primary Schoolia. Matkalla poliisit pysäyttivät ja tarkistivat kulkuneuvon kunnon sekä kuljettajan ajo-oikeuden. Ace, meidän kuljettajamme selvitti asian mallikkaasti. Hän kulki mukana koko päivän.

Vietimme aamupäivän vähävaraisten lasten julkisessa koulussa leikkien sairaalaleikkiä. Alustava suunnitelma oli muuttunut. Olimme varautuneet noin 80 lapsen leikittämiseen, mutta niitä olikin 180.

Lapset pitivät sairaalaleikistä todella paljon, vaikka yhteistä kieltä ei ollut. Elekielellä saatiin opetettua hanskojen ja maskien pukeminen, stetoskoopilla nallen sydänäänien kuuntelu, sidosten laittamista sekä rokotusten ja lääkkeiden antamista.

Sairaalaleikin jälkeen leikitettiin lapsia sutsisatsin tahtiin. Lapset osallistuivat hyvin innokkaasti erilaisten ”opettajien” tuomiin leikkeihin. Eräs opettaja tuli kysymään ylijääneitä injektioruiskuja sekä lääkemukeja opetustarkoitukseen.

Iltapäivällä kävimme Pretorian keskustassa, jossa vierailimme Union Building:n edessä olevalla puistoalueella. Siellä saatiin ryhmästämme kuva ”oikean” Nelson Mandela patsaan kanssa. Puistoalue oli vaikuttava. Paljon upeita istutuksia ja siisti nurmialueet.

Today we were in Laezonia Primary school, where we had the hospital play with 180 kids. This school is public for the poorer families. The kids really loved to play nurses and doctors with us. Now teddybears are getting well and are full of plasters.

At the afternoon we visited the centrum of Pretoria and saw the Union Buildings. We took a group photo with Nelson Mandela statue.

”Education is the most powerful weapon we can use to change the world”

Nelson Mandela