Day 10: Visit to Netcare Unitas hospital

Rennon viikonlopun jälkeen viikkomme alkoi sairaalavierailulla. Pääsimme tutustumaan Netcare Unitas Hospital -nimiseseen yksityissairaalaan, joka on  Etelä-Afrikan isoin yksityisten sairaaloiden ketju.  Saavuttuamme sairaalaan meidät otettiin lämpimästi vastaan osastonhoitajien toimesta. Alkuun he kertoivat meille yleisesti sairaalasta ja sen käytännöistä, sairaalan henkilökunnasta sekä hoitohenkilökunnan koulutuksesta Etelä-Afrikassa. Kävimme yleistä keskustelua Suomen ja Etelä-Afrikan sairaaloiden ja koulutuksen yhteneväisyyksistä ja eroavaisuuksista. Saimme muun  muassa selville, että keisarinleikkausten määrä Etelä-Afrikassa on noin 80%, kun taas Suomessa se on noin 16%.

Tämän jälkeen lähdimme pienissä ryhmissä kiertämään sairaalaa osastonhoitajien johdolla. Pääsimme tutustumaan muun muassa seuraaviin osastoihin, lastenosastoon, synnytyssaliin ja lapsivuodeosastoon. Osa ryhmäläisistämme pääsi tutustumaan myös erilaisiin teho-osastoihin, esimerkiksi traumateholle ja vastasyntyneiden teho-osastolle. Alkuperäinen tarkoituksemme oli osastoilla seurata hoitajia ja havannoida heidän toimintaansa hoitotyötä tehdessä. Tämä ei kuitenkaan toteutunut ja saimme osastoilla vain yleisen esittelyn osastosta ja osaston toiminnasta, mikä ei aivan vastannut odotuksiamme. Yritimme kuitenkin aktiivisesti kysellä hoitajilta mahdollisimman paljon, ja kävimmekin hyviä keskusteluja muun muassa hoitajien koulutuksesta, sairaalamaksuista ja sairasvakuutuksen merkityksestä. Esittelykierroksen aikana silmäämme pisti erityisesti käytävillä esillä olevat potilastietokansiot, teho-osaston tiiviisti vierekkäin olevat sängyt ilman väliverhoa, hoitajien työskentely sormukset sormissa ja käsidesinfektion käytön vähäisyys. Sairaalan tilat olivat kuitenkin siistit ja viihtyisät, potilashuoneet olivat tilavia ja henkilökunta oli kiinnostunut potilaista ja heidän voinnistaan.

Pitkän päivän jälkeen kotiin päästyämme aloimme heti reflektoimaan vierailulla heränneitä ajatuksia yhteisesti Helin johdolla. Reflektiossa pohdimme rahan vaikutusta erilaisiin päätöksiin, esimerkiksi alatiesynnytys Etelä-Afrikassa yktityisessä sairaalassa maksaa 18 000 randia (noin 1125 euroa) ja sektio 32 000 randia (noin 2000 euroa). Mietimme määräävätkö lääkärit sektion useammin, koska saavat siitä enemmän rahaa? Pohdimme myös aseptiikan toteutumista sairaalassa, dokumentoinnin byrokratiaa (sama asia saatetaan kirjata käsin neljään eri paperiin) sekä terveydenhuollon tulevaisuutta Etelä-Afrikassa. Reflektion jälkeen odotimme nälkäisinä pizzojen saapumista, sillä tänään vietimme pizzamaanantaita!

Today we visited Netcare Unitas Hospital. We had a warm welcoming by the hospital´s staff. We devided into four groups in which we went around the hospital and visited different wards. We explored labour ward, pediatrics ward, surgical ward and maternity ward. We learned a lot from nursing staff and also found out a lot of similarities and differences between Finnish and South-African health care. After our stay at the hospital we got home and discussed our thoughts about the visit. In the evening we were all excited about PIZZA MONDAY!