Day 5: Jacob’s Well and LIV Lanseria

Day 5

Jacob’s Well and LIV Village

Kolmas ja viimeinen päivä aloitettiin Jacob’s Wellillä laulamalla eiliseltä tuttuja lauluja. Sutsi satsi satsaa sai aikaan paljon naurua! Laulun jälkeen hoitajat ja isommat lapset toivat leikkikentälle roppakaupalla leluja sekä tarpeet vesileikkiin. Osa porukasta leikki nukeilla ja vietti teehetkeä pöydän ääressä, toiset läträsivät onnessaan vedellä. Otimme myös liikuntarajoitteisia lapsia sylissä vesiastian äärelle, kaikilla oli hauskaa ja vesileikit olivat päivän hittijuttu! Heidi ja Miranna riehaantuivat (vahingossa) vesileikeissään ja vesisota oli väistämätön. 🙂

Veimme yhden vaikeasti vammaisen lapsen pallomereen, kokemus vaikutti aluksi häntä pelottavan mutta opiskelijoiden rauhallisilla otteilla ja suomalaisilla lastenlauluilla hän rentoutui ja nautti laulukuorosta. Isompien lasten kanssa piirrettiin ja eräs hiljainen pyörätuolissa istuva poika yllätti meidät kirjoittamalla ikänsä ja nimensä paperiin ja tunnistamalla piirustuksista vaikka mitä. Leikkikentällä laitettiin ruokaa ja hoidettiin nukkeja, lapset halusivat opiskelijoiden sitovan nukkeja heille kantoliinaan selkäänsä, teimme työtä käskettyä.

Oli mahtavaa huomata, että vuosi sitten vuoteessa maannut lapsi istuu nyt pyörätuolissa, syö itse, konttaa ja osallistuu leikkiin kuin leikkiin! Hoitajat olivat tyytyväisiä kehitykseen, kiittelivät edellisvuoden opiskelijoita työstään. Me kiitimme Jacob’s Wellin työntekijöitä oppimastamme ja heidän arvokkaasta työstään

Sitten suuntasimme LIV Lanseriaan, missä järjestetään vapaaehtoistyöllä ja palkkaamalla paikallisia mm. sijaisperhetoimintaa, vauvojen orpokoti, päivähoitoa ja koulutoimintaa läheiselle yhteisölle. Saimme esittelykierroksen LIV Lanserian kauniille alueelle, ja ihastuimme erityisesti iltapäiväkerhon yhteydessä järjestettyyn SwapShopiin. Kerhon lapset saivat viedä kaupalle kierrätysmateriaaleja, joita vastaan he saivat ostaa ruokaa, hygieniatarvikkeita, leluja, koulutarvikkeita ja muuta hyödyllistä.

Pitkän päivän päätteeksi vietimme rauhallista iltaa kotona, keräämme voimia huomiseen päivään. 🙂

With our driver Ace

The third and last day at Jacob’s Well began with Finnish songs, the kids remembered their favorite song. After the singing the caretakers and the kids brought out lots of toys to the playground. They also brought tubs filled with water and toys and it didn’t take long for a water fight to ensue 🙂

We took one of the disabled children to a ball pool (a tub filled with balls), they were a bit afraid first but with the calm moves and singing of the students, they calmed down and relaxed. We also did some drawing with the children. In the playground bigger and smaller kids were playing with dolls, asking us to help them wrap the babies in slings to their backs.

It was amazing to see one of the children crawl, eat independently, sit in a wheel chair and wheel around though just a year ago they were only able to lie in bed. The caretakers were very pleased with the progress.

In the afternoon we headed out to LIV Village Lanseria, were they organise foster care, a baby orphanage, pre-school programs and education with the help of volunteers and hiring locals. We were excited to see the SwapShop organised together with the afternoon school, were kids collect recyclables and exchange them for food products, toys, pens and papers, hygiene products.

After a long day we took the rest of the night easy at home. 🙂