20.2.2023 johtoryhmä - Management group meeting

Kakkujono Hervannassa 20.2.2023, Jyrkin läksiäiset

Aloitamme viestintä- ja tapahtuma-asioilla, dekaanin seuraavat zoom-kahvit ovat 23.3.2023, aiheena ovat talous ja henkilöstöasiat. Järjestämme myös Chat GPT-tilaisuuden 30.3. klo 14-16. Koko yliopiston  yhteinen Karvi-tilaisuus on 5.4.2023, ITC järjestää aiheesta myös tiedekunnan oman tilaisuuden Karvista huhtikuussa. Dean on Tour -asiaan palataan syksyllä. Tiedekunnan helmikuun uutiskirje lähetetään 27.2.2023

Tiedekunta luopuu osasta tiloja jo tämän vuoden loppuun mennessä. Viestintätieteen ja Tietotekniikan yksiköissä on tehty tilasäästösuunnitelmia. Tiloista luopumisesta on järjestetty palaveri 16.2., paikalla olivat Pertti Iso-Mustajärvi ja Taina Vimpari Tilapalveluista ja Jyrki Vuorinen, Ari Laitinen, Poika Isokoski ja Kirsi Aalto ITC:stä.

Tiina Toikka kävi läpi HR-asioita:
– Tulossa taas työsuunnitelmat sekä tavoite- ja kehityskeskustelut – ITC:n tapa toimia 2023.
– Työsuunnitelmien ohjeistus julkaistaan piakkoin.
– 360-arviointien mahdollisuus Hyödynnä 360-palautetta esihenkilönä kehittymisesi tukena
– Heads up: Työhyvinvointikysely maaliskuussa

Tutkimuksen konttorin aiheita johtoryhmään olivat kevään rahoitushaut  (FIRI ja Lippulaiva) ja Säätiöiden ja rahastojen ry:n vierailu Tampereelle.
Säätiöiden ja rahastojen yliopistokiertue saapuu Tampereen yliopistolle 9.5.2023. Vierailun tarkoituksena on tuoda yhteen säätiöiden ja yliopistojen edustajia. Kiertue vierailee kaikilla kolmella kampuksella ja päivä huipentuu kaikille avoimeen Science-Slush -tilaisuuteen klo 14 alkaen.

Suomen Akatemia järjestää FIRI 2023 rahoitushakuihin liittyvän infotilaisuuden 13.3.2023. klo 13-14.30. Tilaisuus on englanninkielinen ja toteutetaan etäyhteyksin. Tilaisuus tallennetaan ja ilmoittautuneille lähetetään tilaisuuden jälkeen sähköpostitse linkki tallenteeseen. Ilmoittautumislinkki tapahtumaan löytyy täältä: https://www.aka.fi/suomen-akatemian-toiminta/ajankohtaista/tapahtumat/firi2023–hakuinfo/Ilmoittautuminen infoon päättyy 13.3.2023, klo 10.00. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille 13.3.2023 aamupäivällä.

SA avaa huhtikuussa 2023 kaksi FIRI-rahoitushakua:

1. Tiekartan tutkimusinfrastruktuurit ja sellaisiin kansainvälisiin tutkimusinfrastruktuureihin liittyvät hankkeet, joissa Suomi on jäsen
  2. Tiekartan ulkopuoliset tutkimusinfrastruktuurit

FIRI-haku alkaa 5.4. ja päättyy 26.4.2023 (klo 16:15 Suomen aikaa). Hakumateriaali julkaistaan 8.3.2023. FIRI-rahoitushakemuksissa varsinaisena hakijana SA:n näkökulmasta on Tampereen yliopisto. Käytännössä tutkimusinfrastruktuuria johtavalla henkilöllä on kuitenkin hakemuksen laatimisvastuu. Tampereen yliopiston sisäinen haku 29.3.2023 mennessä. Suunnitelmasta tulee käydä keskustelua hakemuksen laatijan omassa tiedekunnassa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lisää intran sivulla SA infrastruktuurirahoitus (FIRI)

Lippulaivaohjelman neljäs rahoitushaku aukeaa, lisää https://intra.tuni.fi/content/news/45988

Tiedekunnan osuus Tampereen yliopiston Vuosikatsaus 2022 -kokonaisuuteen piti olla valmis 20.2., joten yksiköiden päälliköiltä toivottiin johtoryhmän kokouksessa kommentteja ja korjauksia vuosikatsauksen luonnokseen. Saimme mukavasti korjauksia ja ehdotuksia.

Lisäksi tarvittiin ehdotus TESin Nuoren tutkijan palkinnon saajaksi, deadline maanantaina 28.2.2023.

Jyrki Vuorisen läksiäiskahvit olivat tarjolla 20.2. ensin keskustakampuksella 13-14 ja sitten Hervannassa 15-16.

*****

We start with events, the next Dean´s zoom coffee is 23.3.2023, the subjects will be finance and HR. We will also hold a ChatGPT event on 30.3. at 14-16. The University’s Karvi event is April 5, 2023, and the ITC will also organise a faculty’s own event on the subject from Karvis in April. Dean on the Tour thing will be back in the fall. The Faculty’s February Newsletter will be sent on 27 February 2023.

By the end of this year, the faculty will give up part of the working space. Saving plans have been made in the Communications science and Computing Sciences units. A meeting has been organised on 16 February, with Pertti Iso-Mustajärvi and Taina Vimpari and Jyrki Vuorinen, Ari Laitinen, Poika Isokoski and Kirsi Aalto, ITC.

Tiina Toikka went through HR issues:
– Work plans and discussions on objectives and development – ITC way of working 2023
– Guidelines for work plans will be published shortly
– 360 evaluation possibilities. Use the 360 feedback to support your development as a supervisor.
Heads up: Well-being at work survey in March

The research office’s topics for the management team were spring funding applications and the Association of Finnish Foundations  visit to Tampere. https://saatiotrahastot.fi/en/frontpage/. The Association of Finnish Foundations arrives at Tampere 9.5.2023. The purpose of the visit is to bring together representatives of foundations and universities. The tour will visit all three campuses and the day will culminate in an open Science-Slush event starting at 2 p.m.

Information session “FIRI 2023 funding call for national research infrastructures” is arranged on Monday 13 March 2023 at 13.00–14.30. The session will be held in English and is organized as an online event. The session will be recorded. After the session, those who have registered will receive the link to the replay of the session by email. The registration link can be found here: https://www.aka.fi/en/about-us/whats-new/events/firi2023-call-info/Registration closes on the 13th of March 2023 at 10.00. All those who have registered will receive the link to the session in the morning of March 13th. More about FIRI funding application process at Tampere University 2023

Academy of Finland will open the 4th call of Finnish Flagship Programme with a funding period of 2024-2031. The call text will be published in March and applications are invited 14 Apr–16 May 2023. The internal DL for Letter of Intents on March 8th. https://intra.tuni.fi/en/content/news/45988