Esittelyssä kaksi suurta opiskelijatapahtumaa: Symposium ja Kolmiot

Neljä opiskelijakaverusta Symposium-tapahtumassa.
Kuva: ESN FINT

Erilaiset opiskelijatapahtumat ovat perinteisesti hyvin keskeinen osa opiskelijaelämää korkeakoulussa: ne ovat monelle niitä kaikista mieleenpainuvimpia ja ikimuistoisimpia hetkiä opiskeluajoilta. Tampereen yliopistossa opiskeleville järjestetään runsaasti erilaisia tapahtumia ja vapaa-ajan aktiviteetteja, jotka tarjoavat hyvää vastapainoa kaiken opiskelun ohelle. Tällä kertaa tarkastelun kohteena ovat kaksi suurta joka kuukausi järjestettävää opiskelijabiletapahtumaa: Kolmiobileet ja Symposium.

Legendaariset Kolmiot

Kolmiot ovat Tampereen suurin kuukausittainen opiskelijatapahtuma, jonka järjestäjinä toimivat tuotantotalouden kilta Indecs, matematiikan, tilastollisen data-analyysin ja tietojenkäsittelytieteiden ainejärjestö Luuppi sekä hallintotieteiden ainejärjestö Staabi. Tapahtuma järjestettiin nykyisellä konseptilla ensimmäisen kerran jo vuonna 2002, joten Kolmiot täyttivät tänä vuonna 21 vuotta! Tapahtuma järjestetään Ranta & Poro ravintoloissa, yleensä joka kuukauden viimeisenä tai toiseksi viimeisenä torstaina. Kolmiot tarjoavat loistavan mahdollisuuden tutustua eri alojen opiskelijoihin, löytää uusia ystäviä ja pitää hauskaa opiskelukavereiden kanssa!

Viisi opiskelijakaverusta Kolmiot-tapahtumasssa.
Opiskelijatapahtumat ovat loistava keino irrottautua hetkeksi opinnoista sekä tasapainottaa opintoja ja vapaa-aikaa. Kuva: Juha-Matti Hakojärvi

Kolmiobussit ja -merkit

Kaksi Kolmiot-haalarimerkkiä omeltuna opiskelijahaalareihin. Text: Kolmiot 20 vuotta.
Kolmioiden haalarimerkit ovat nimensä mukaisesti kolmion muotoisia, ja kolmion sivuilla lukee tapahtuman järjestävien ainejärjestöjen nimet. Kuva: Maria Vainio-Mattila

Kolmiobussit helpottavat tapahtumasta kotiinpaluuta. Ne lähtevät Ratinan stadionilta ja suuntaavat sitten Kalevan kautta Hervantaan, ja bussista voi jäädä pois millä pysäkillä tahansa. Toinen Kolmioiden erityispiirre on Kolmioaiheiset haalarimerkit: niiden ulkonäkö vaihtelee yleensä riippuen tapahtuman teemasta. Jokaisella tapahtumalla on uniikki teemansa, joista esimerkkeinä voisi mainita esimerkiksi Wappukolmiot, Winter Wonderland -Kolmiot ja Supersankarikolmiot.

Kolmioliput: haluttua tavaraa

Kolmiobileet ovat hyvin suosittu tapahtuma, joka kokoaa yhteen suuren määrän eri alojen opiskelijoita. Itseasiassa liput (hinta 3e, narikkapakon aikana 6e) menevät usein jopa muutamissa sekunneissa, kun Kide.app lipunmyynti alkaa. Jos kuitenkin missaat lipunmyynnin, ei hätää: lippuja on mahdollista saada myös kampuslipunmyynneistä, ja usein ihmisillä on tapana jälleenmyydä lippuja juuri ennen tapahtumaa, esimerkiksi sairastumisen vuoksi. On myös olemassa kolmas vaihtoehto: nimittäin yleensä keskiyön jälkeen ovet aukeavat myös opiskelijoille, joilla ei ole lippua. Jos päätyy tähän ratkaisuun, täytyy tosin varautua jonottamaan. Mutta ei kannata harmistua – myös jonottaminen voi olla mukavaa. Voitte kuunnella musiikkia opiskelukavereiden kanssa, pitää hauskaa ja järjestää niin sanotut jonobileet!

Symposium-bileet

Neljä opiskelijakaverusta Symposium-tapahtumassa.
Tropical night -teema oli viime lukuvuoden Symposiumbileiden ”jäähyväisteema” ennen kesän alkua. Kuva: ESN FINT @esnfint

Symposium on kansainvälinen opiskelijatapahtuma, jonka järjestävät kaksi opiskelija-ainejärjestöä: keskustakampuksella toimiva ESN FINT sekä Hervannassa toimiva INTO. Ainejärjestöt järjestävät tapahtumia, aktiviteetteja ja palveluja erityisesti kansainvälisiä ja vaihto-opiskelijoita varten sekä ajavat heidän etuaan. Symposiumin konsepti on hyvin samankaltainen kuin Kolmiobileiden, ja ne järjestetään yleensä joka kuukauden toisena torstaina (paitsi kesällä). Jokaisella tapahtumalla on jokin tietty teema, joka voi liittyä esimerkiksi kansainvälisiin ajankohtaisiin aiheisiin tai teemoihin, ja tätä kautta yhdistää sekä paikallisia, kansainvälisiä ja vaihto-opiskelijoita. Arvaatko, mikä oli edellisten lokakuun Symposium-bileiden teema? – Tietenkin Oktoberfest!

Opiskelijoilta opiskelijoille

Kuusi kukanmuotoista haalarimerkkiä eri Symposium-tapahtumista. Teksti: Symposium.
Myös Symposium-tapahtumista on mahdollista saada opiskelijoiden suunnittelemia haalarimerkkejä. Haalarimerkit on suunniteltu kuukausittaisen teeman pohjalta. Kuva: Tana Vipavin

ESN FINT ja INTO toimivat kansainvälisten ja vaihto-opiskelijoiden ainejärjestöinä. Vaikka ne toimivat eri kampuksilla, niiden tavoitteet ovat hyvin yhtenäiset ja usein ne järjestävät monia tapahtumia yhteistyössä. Symposium onkin yksi näiden ainejärjestöjen tunnetuimmista tapahtumista. Tapahtumien järjestämisen lisäksi ainejärjestöt ajavat opiskelijoiden etuja – niiden tehtävänä on varmistaa, että jokainen tapahtuma on yhdenvertainen ja häirintävapaa.

Jos haluat tietää enemmän tapahtumista, kurkista tapahtumien Instagram sivut: @kolmiotbileet ja @symposiumparty.

Kirjoittajista:

Maria Vainio-Mattila on kolmannen vuoden opiskelija elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen tutkinto-ohjelmassa. Sivuaineena hän on opiskellut hallintotieteitä, psykologiaa ja yhteiskuntatutkimusta. Vapaa-ajalla hän pitää kuntosalilla käymisestä sekä luonnossa liikkumisesta.

Tana Vipavin on Thaimaasta kotoisin ja hän opiskelee englanninkielisessä Public policy analysis -maisteriohjelmassa. Hän on kiinnostunut yhteisten etujen ajamisesta, ja toimiikin useassa Tampereen yliopiston kansainvälisiin opiskelijoihin liittyvässä hallitustehtävässä. Hänen tarkoituksenaan on edistää ja lisätä monimuotoisuutta sekä osallisuutta opiskelijayhteisössä.