Mediatutkimuksen opiskelu ja oman suunnan löytäminen vapaasti valittavilla opinnoilla

Tienristeys

Mitä on mediatutkimus? Mitkä ihmeen JOO-opinnot ja ristiinopiskelu? Ei hätää, tässä tekstissä pyrin avaamaan mediatutkimuksen maailmaa ja vapaasti valittavien opintojen mahdollisuuksia. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelijat pääsevät muokkaamaan opintosuunnitelmaansa oman näköiseksi, ja oma suunta varmasti löytyy – vaihtoehtojen kirjo on valtava! Opintoja voi suorittaa melko vapaasti yliopiston sisällä eri tiedekuntien välillä, mutta tässä keskityn kertomaan yliopiston ulkopuolisista vaihtoehdoista.

Mitä on mediatutkimus?

Mediatutkimus kuuluu Viestinnän monitieteiseen tutkinto-ohjelmaan, ja on sellaisenaan ollut Tampereen yliopistolla vasta vuodesta 2019 lähtien. Alan perusopinnot ovat yhteisiä viestinnän, journalistiikan ja informaatiotutkimuksen opiskelijoiden kanssa.

Mediatutkimuksen kursseilla keskitytään tutkailemaan median ilmiöitä monista näkökulmista, ja opintojen aikana opiskelijoille kehittyy kattava pohja alan osaamisesta. Opiskelussa mielestäni parasta on se, että jokaiselle opiskelijalle löytyy varmasti oma polku ja omia kiinnostuksen kohteita pääsee hyödyntämään kurssitöissä! Monilla aineopintokursseilla lopputyönä toimii pienimuotoinen projekti, jossa omaa kiinnostustaan pääsee toteuttamaan. Opinnoissa keskitytään muun muassa median tuotantoon ja talouteen liittyviin prosesseihin, mediayleisöihin sekä median moninaisiin vaikutuksiin yhteiskunnassa. Lisäksi jokainen opiskelija saa valita omat erikoistumisopintojaksonsa, jotka vaihtuvat vuosittain. Erikoistumisopintoja voi suorittaa esimerkiksi pelitutkimuksen puolelta, televisiotutkimuksesta tai representaatioiden ja henkilöbrändäyksen parista.

Kandidaatin tutkinnon jälkeen medialaisilla on kaksi vaihtoehtoa maisteriopinnoissa: Media, kulttuuri ja yhteiskunta tai kansainvälinen Game Studies -ohjelma. Oma kiinnostukseni on vahvasti median kulttuurisissa ja yhteiskunnallisissa vaikutuksissa, joten suuntautumiseni on ollut jo opintoihin hakeutuessani selkeä. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, vaan jokainen opiskelija tulee löytämään oman polkunsa opintojen edetessä!

Media, kulttuuri ja yhteiskunta -maisteriohjelmassa pureudutaan yhteiskunnan digitalisaatioon liittyviin kysymyksiin. Lisää tietoa löydät tästä linkistä. Game Studies -maisteriohjelma puolestaan on kansainvälinen ja englannin kielellä toteutettava. Opinnoissa keskiössä ovat peleihin liittyvät ilmiöt laaja-alaisesti. Lisää tietoa löydät tästä linkistä.

Mitä tarkoittaa JOO-opinnot?

Tampereen yliopistolta löytyy valtava tarjonta vapaasti valittavia opintoja, mutta mitä jos se juuri omiin opintoihin osuva, mielenkiintoinen kurssi, on tarjolla toisessa yliopistossa? JOO-opinnot ja ristiinopiskelu ovat mahdollisuuksia, joiden kautta opiskelijana on mahdollista ottaa yksittäisiä kursseja tai kurssikokonaisuuksia muualta kuin Tampereen yliopistolta – ja sisällyttää ne omaan tutkintoon!

JOO-opinnot eli joustavan opinto-oikeuden opinnot ovat mahdollisuus, joka tarjotaan monessa suomalaisessa korkeakoulussa opiskeleville opiskelijoille. Pohdin pitkään itselleni sopivaa sivuainekokonaisuutta, enkä meinannut löytää kiinnostuksiini sopivaa vaihtoehtoa. Lopulta päädyin tutustumaan JOO-opintoihin ja löysin itselleni täydellisen vaihtoehdon Turun yliopistosta. Hakeminen opintoihin oli helppoa, sillä kaikki tapahtui yhden verkkopalvelun kautta. Vuoden 2022 alusta alkaen Tampereen yliopisto siirtyi kuitenkin väliaikaisesti takaisin paperisiin lomakkeisiin, joten hakukäytännöt ovat voineet hieman muuttua oman hakemiseni jälkeen. Hakemusta varten on tiedettävä tarkalleen mille kursseille haluaisi osallistua sekä perusteltava opintojen sopivuus omaan tutkintoon. On kuitenkin huomioitava, että mikäli kyseisiä kursseja löytyy Tampereen yliopistosta, on niihin hakeuduttava ensisijaisesti sitä kautta.

Omalla kohdallani JOO-opinnot osoittautuivat täydelliseksi vaihtoehdoksi. Opiskelen kulttuurien tutkimuksen perusopintoja ja ainakin nyt korona-aikana kaikki kokonaisuuden opinnot ovat olleet etänä, enkä ole joutunut ravaamaan Turun ja Tampereen väliä. Kulttuurien tutkimus on lyhyesti sanottuna erilaisten ihmisten ja näiden rakentamien kulttuurien tutkimusta.  Olen saanut yhdistettyä myös mediatutkimuksen sivuaineopintojeni kurssitöihin ja koen saaneeni uusia näkökulmia omiin opintoihini!

Mahdollisuus ristiinopiskeluun

Entä sitten ristiinopiskelu, mitä se tarkoittaa? Tampereen korkeakouluyhteisöön kuuluu Tampereen yliopiston lisäksi Tampereen ammattikorkeakoulu.  Ristiinopiskelu tarkoittaa sitä, että yliopiston opiskelijat voivat hakeutua joillekin ammattikorkeakoulun kursseille ja ammattikorkeakoulun opiskelijat voivat hakeutua joillekin yliopiston kursseille. Ristiinopiskelun tarjonta vaihtelee vuosittain ja tämän lukuvuoden aikana myös Poliisiammattikorkeakoulu on tullut mukaan Tampereen ristiinopiskelumahdollisuuksiin! Polamk tarjoaa tiettyjä kursseja valittavaksi yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Opiskelualaa pohtiessaan ei kaiken tarvitse olla selvää ja hämmennys kuuluu asiaan. Mediatutkimus tarjoaa laajat mahdollisuudet oman juttunsa löytämiseen, ja vapaasti valittavat opinnot auttavat entisestään ohjaamaan jokaista omaan suuntaansa. Kaikille löytyy oma paikkansa!

Hyödyllisiä linkkejä:

Kirjoittajasta

Nea Laakkonen profiilikuva, nainen mustassa nahkatakissa
Olen Nea, mediatutkimuksen toisen vuoden opiskelija. Olen kiinnostunut mediasta laaja-alaisesti, mutta lähimpänä sydäntäni ovat mediakulttuuri, median yhteiskunnalliset vaikutukset sekä mediakasvatus. Kuva: Jonne Renvall / Tampere University