Millaisilla eri tavoilla voi muokata opintoja yliopistossa? 5 tapaa omanlaisen opintopolun löytämiseen!

Pöydällä kannettava tietokone sekä oppikirjoja.
Itsenäinen toteutustapa voi tarkoittaa esimerkiksi kirjatenttiä tai esseesuoritusta. Kuva: Liisa Siivari.

Yliopistossa opiskelu on hyvinkin itsenäistä: yleensä ei ole valmista lukujärjestystä ja kurssien suoritusjärjestyksessäkin voi olla paljonkin joustoa. Opintojen ja HOPS:in suunnittelu itsenäisesti mahdollistaa kuitenkin myös erinomaisen tilaisuuden muokata opintopolkuaan omanlaiseksi. Tampereen yliopistossa on useita eri tapoja, miten opinnoista voi kasata haluamansa kokonaisuuden. Tsekkaa tästä blogipostauksesta viisi tapaa siihen, millä eri tavoin opintoja voi suorittaa yliopistossa.

1. Suunnittele oma HOPS (sisältää myös vapaan sivuaineoikeuden!)

Oman opintosuunnitelman laatiminen mahdollistaa tietysti sen, että voit itse pohtia sopivan aikataulutuksen kursseille ja siten myös tutkinnon suorittamiselle. Toki peruskurssit tulee suorittaa ennen syventäviä opintoja ja joillakin kursseilla voi olla vaatimuksena muiden kurssien suorittaminen ensin, joten tarkista vaatimukset kurssiesitteestä.

Vapaa sivuaineoikeus takaa sen, että voit lukea varsinaisen tutkinto-ohjelmasi sivussa lähes mitä tahansa opintoja, mitä Tampereen yliopisto tarjoaa! Vapaasti valittavista opinnoista löydät lisää tietoa täältä: vapaasti valittavien opintojen tarjonta.

Mikäli oman HOPS:in suunnittelu aiheuttaa hikikarpaloita otsalle, apua on tarjolla! Käänny tässä tilanteessa tiedekuntakohtaisten ohjauspalveluiden puoleen.

2. Hyödynnä kurssien erilaisia toteutustapoja

Opiskelijoita istuu luentosalissa.
Perinteiset luennot ovat vain yksi suoritustapa kursseille. Kuva: Jonne Renvall.

Monilla kursseilla voi olla erilaisia toteutustapoja tarjolla. Tämä mahdollistaa myös kurssien joustavampaa sijoittelua ja opintojen suunnittelua. Mikäli luentokurssi on menossa päällekkäin toisen kurssin kanssa, voi itsenäinen suoritustapa esimerkiksi esseen muodossa olla sopiva ratkaisu tähän tilanteeseen. Kurssien toteutustapoja voivat olla esimerkiksi perinteiset luentokurssit, itsenäisesti suoritettavat kurssit (verkossa), itsenäisesti kirjatenttinä tai kirjallisena työnä (=essee) suoritettavat kurssit. Lisäksi kursseista voi olla myös esimerkiksi monimuotototeutuksia, joissa luennot voidaan esimerkiksi nauhoittaa ja tallentaa kurssialustalle myös myöhempää katsomista varten.

Kaksi henkilöä skoolaamassa Tampereen Koskipuistossa kesällä.
Kesällä voi skoolaamisen lisäksi myös opiskella! Kuva: Liisa Siivari.

3. Kesäopinnot

Mikäli kesätyöt eivät tällä kertaa osuneet kohdalle tai haluaisit edistää opintoja nopeampaan tahtiin, niin kesäopinnot ovat erinomainen vaihtoehto. Joitakin kursseja (ainakin omassa tutkinto-ohjelmassani) on ollut mahdollista tehdä kesäopintoina. Lisäksi olen suorittanut esimerkiksi virkamiesruotsin kesäiltoina! Suosittelen, mikäli kaipaat nopeampaa toteutustapaa.

Kesän mittainen tauko vastaa kuitenkin helposti kahden periodin opintoja, joten mahdollisuuksien mukaan kesällä voi saada hyvinkin reippaasti opintoja edistettyä. Ja huom! Mikäli suoritettu opintopistemäärä ylittää vuositasolla 60 opintopistettä, KELA:lta voi hakea myös kesälle opintotukea. Muista vain tarkistaa tässä tilanteessa, että tukikuukaudet riittävät vielä loppututkintoon. Lisätietoja opiskelun tuista: KELA:n opintotuki

4. JOO-opinnot

JOO-opinnot = joustava opinto-oikeus. JOO-opinnot tarkoittavat sitä, että Tampereen yliopiston opiskelijana sinulla on mahdollisuus opiskella myös muiden kotimaisten yliopistojen tarjoamia kursseja. JOO-opinnot edellyttävät kuitenkin hakemusta ja puoltoa kotiyliopistolta. Edellytyksenä on se, että kyseisiä kursseja ei voi suorittaa Tampereella ja lähtökohtaisesti puolto myönnetään vasta aikaisintaan toisesta opiskeluvuodesta alkaen. Lisätietoja JOO-opinnoista ja tarkemmat kriteerit löydät täältä: JOO-opinnot.

5. Ristiinopiskelu, TAU + TAMK

Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoiden on mahdollista opiskella myös ristiin. Ristiinopiskelun kautta voit laajentaa mahdollisuuksia vapaasti valittaviin opintoihin! Varmista kuitenkin ensin, että ko. opinnot sopivat omaan tutkinto-ohjelmaasi. Lisätietoja ristiinopiskelusta löytyypi tästä: Ristiinopiskelu.

Tampereen yliopisto tarjoaa hyvin erilaisia mahdollisuuksia juuri sinua kiinnostavien opintojen suorittamiseen – voit opiskella omalla tavallasi.

Mikäli eri suoritustavoista ja opiskelun mahdollisuuksista herää kysymyksiä, voit aina kääntyä ohjauspalveluiden puoleen. Lisätietoja löydät täältä: Tampereen yliopiston ohjauspalvelut.

Tsemppiä opintojen suorittamiseen!

Kirjoittajasta:

Olen Liisa, yhteiskuntatutkimuksen ensimmäisen vuoden maisteriopiskelija. Pääaineeni on sukupuolentutkimus ja sivuaineena luen viestintää. Olen opiskellut myös mm. julkisoikeutta sekä henkilöstöjohtamista ja työhyvinvointia. Minua innostaa itsensä kehittäminen ja kiinnostuksen kohteina on erityisesti yhteiskunnalliset tasa-arvo kysymykset.