Erinäiset mielenterveyshaasteet ovat värittäneet opintopolkuani aina yläasteelta lähtien. Vuosien varrella olen kamppaillut niin stressin, ahdistuksen ja masennuksen kuin myös vakavan syömishäiriön ja uupumuksen kanssa. Koska mielenterveyden ja jaksamisen haasteet ovat tuoneet opiskeluaikoihin niin pienempiä kuin suurempiakin vastoinkäymisiä, on erilaisilla tukitoimilla ollut merkittävä rooli osana haasteista selviämistä. Tässä tekstissä esittelen joitakin keskeisimpiä tukitoimia, jotka ovat olleet merkittävässä roolissa etenkin uupumuksesta toipuessani.
Irti suorittamisen oravanpyörästä
Syksyllä 2021 vuosien ajan lumipalloefektin lailla kasaantuneet suorituspaineet johtivat totaaliseen uupumukseen. Syksyn edetessä elämästä katosivat hiljalleen värit ja kontrastit, eikä jäljelle jäänyt kuin syvä harmaa usva, joka veti minut pohjalle. Lopulta yhtenä marraskuisena tiistaina fyysinen ja psyykkinen toimintakykyni romahti täysin ja jäin lääkärin määräämänä sairauslomalle. Keskeytin juuri syksyllä aloittamani korkeakouluopinnot ja tunsin suunnatonta häpeää siitä, etten jaksanut ja pärjännyt kuten aina ennen.
Hyväksyttyäni sairausloman ja opintojen keskeyttämisen tarpeellisuuden annoin itselleni viimein luvan pysähtyä. Vuoden vaihtuessa uuteen aloin hiljalleen löytää itseni uudelleen niin psykoterapeutin kuin läheistenkin avulla. Värien palatessa elämään keväällä 2022 aloin etsimään opinnoilleni uutta suuntaa. Itsereflektion ja vuosien varrella kertyneiden kokemusten kautta päätin hakea yliopistoon opiskelemaan elinikäistä oppimista ja kasvatusta. Ja mikä onni olikaan, kun sain toukokuun tiedon saamastani koulupaikasta – auringon valonsäteet alkoivat hiljalleen sarastaa kukkivien omenapuiden välistä.
Ammatillisesta kuntoutuksesta joustoa yliopisto-opintoihin
Saatuani opiskelupaikan yliopistosta, lähdin yhdessä psykoterapeuttini sekä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) psykiatrin kanssa suunnittelemaan paluuta korkeakouluopintojen pariin. Kiinnostuin psykiatrin ehdotuksesta aloittaa yliopisto-opintoni ammatillisessa kuntoutuksessa, sillä taustallani oli yli puoli vuotta kestänyt sairausloma vakavan uupumuksen takia. Koulutus ammatillisena kuntoutuksena mahdollistaa opintojen aloittamisen tai niihin palaamisen opiskelukykyyn vaikuttavasta sairaudesta tai muista haasteista huolimatta. Niinpä opiskelupaikan saatuani päädyin hakemaan itselleni ammatillista kuntoutusta ja olin toiveikas tulevaisuuden suhteen.
Parasta ammatillisessa kuntoutuksessa onkin se, että opiskelu on joustavaa ja opintoja pystyy muokkaamaan omien voimavarojen mukaisiksi.
Saatuani Kelalta puoltavan päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta ja päästyäni aloittamaan opintoni ymmärsin, mitä kuntoutustuella opiskelu käytännössä tarkoittaa. Ehkä suurin ero opintotuella ja ammatillisella kuntoutustuella opiskelun välillä on se, ettei kuntoutustuella opiskellessa nosteta ollenkaan opintotukea eikä opintolainaa, vaan opiskelijaa tuetaan rahallisesti kuntoutustuella. Keskeistä ammatillisessa kuntoutuksessa on myös opintojen henkilökohtainen etenemistahti, jota varten Kela haluaa vuosittaisen suunnitelman opintojen suorittamistahdista. Heti orientaatioviikon jälkeen otinkin yhteyttä opintosuuntani koulutussuunnittelijaan, sillä koin tarvitsevani apua opintojeni suunnitteluun. Laadittuamme yhdessä minulle henkilökohtaisen opetussuunnitelman ja päätettyämme opintojen etenemistahdin ensimmäiselle lukuvuodelle, toimitin suunnitelmani Kelaan ja ammatillinen kuntoutus alkoi virallisesti.
Lukuvuoden aikana kaikki ei sujunut täysin suunnitelmien mukaisesti (kuten harvoin mikään elämässä) ja jouduin siirtämään muutaman opintojakson suorittamista tulevaisuuteen. Parasta ammatillisessa kuntoutuksessa onkin se, että opiskelu on joustavaa ja opintoja pystyy muokkaamaan omien voimavarojen mukaisiksi. Rauhallisemmalla ja joustavammalla opiskelutahdilla oli suuri merkitys siinä, että yliopisto-opintojen aloittaminen tuki uupumuksesta palautumista eikä sitä vastoin vienyt takaisin kuilun pohjalle.
YHTS ja yliopiston ohjaus- ja tukipalvelut opiskelijan tukena
Kuntoutustuen lisäksi YTHS:n ja yliopiston tarjoamilla tukipalveluilla on ollut ja on yhä edelleen merkittävä rooli opiskelukyvyn ja -hyvinvoinnin kannalta. Joskus yksittäinen käynti YTHS:n psykiatrisella sairaanhoitajalla tai yliopiston opintopsykologilla voi jo ratkaista mielen pulman, joskus taas opiskelija voi tarvita pidempiaikaista tukea opiskelukykynsä säilyttämiseksi.
Koska ahdistusoireilu on yhä edelleen osa minua ja arkeani yliopisto-opiskelijana, päätin hakea koulutussuunnittelijan kehotuksesta yksilöllisiä opiskelujärjestelyitä. Rauhallisemman tenttitilan ja lisäajan myötä olen pysynyt suorittamaan opintojani eikä esimerkiksi yksittäinen tentti ole estänyt opintojaksolle osallistumistani. Yksilöllisten opiskelujärjestelyiden tavoitteena onkin edistää jokaisen opiskelijan opintojen sujumista ja ne ovat tärkeä osa yliopisto-opintojen saavutettavuutta.
Joskus yksittäinen käynti YTHS:n psykiatrisella sairaanhoitajalla tai yliopiston opintopsykologilla voi jo ratkaista mielen pulman, joskus taas opiskelija voi tarvita pidempiaikaista tukea opiskelukykynsä säilyttämiseksi.
Perinteisten ohjaus- ja tukipalveluiden lisäksi on olemassa lukuisia matalan kynnyksen palveluita, joilla opiskelijan mielenterveyttä ja opiskelukykyä sekä tuetaan, että edistetään. Fuksisyksynä osallistuin yliopiston tarjoaman Opiskelijan hyvinvointi- ja elämäntaidot-opintojakson ryhmätoteutukselle, jossa kokoonnuimme keskeisten hyvinvointiin liittyvien teemojen ympärille. Lisäksi YTHS järjestää mielenterveyttä tukevaa ryhmätoimintaa, kuten esimerkiksi StressLess-valmennuksia ja ryhmiä jännityksen kanssa kamppaileville.
Useiden vuosien ajan mielenterveyshaasteiden kanssa käsi kädessä opintietäni kulkeneena olen oppinut kantapään kautta sen, että apua on aina saatavilla. Välillä omat voimavarat avun hakemiseen ovat olleet vähäiset ja silloin ystävien sekä läheisten merkitys on korostunut entisestään. Uskalla siis olla avoin, herkkä ja haavoittuvainen ja pyytää rohkeasti apua. Avun hakeminen, tapahtui se sitten ystävän olkapäähän nojautumalla, lähettämällä sähköpostiviesti opintopsykologille tai varaamalla aika terveydenhoitajalle, on usein ensimmäinen askel kohti parempaa opiskeluhyvinvointia. Lupaan, että sen askeleen ottaminen kannattaa – nyt ja aina.
Linkkivinkit
Koulutus ammatillisena kuntoutuksena (Kela)
Näin haet ammatillista kuntoutusta (Kela)
Mielenterveyden hoitomalli (YTHS)
Yksilölliset opiskelujärjestelyt (Tuni)
Yksilöllisten opiskelujärjestelyiden hakuprosessi (Tuni)
Yhteiset ohjauspalvelut (Tuni)
Tiedekuntakohtaiset ohjauspalvelut (Tuni)
Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot-opintojakso (Tuni)
Kirjoittajasta
Olen Emilia, toisen vuoden elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelija Tampereen yliopistosta. Jatkuva oppiminen, kasvu ja kehitys inspiroivat minua niin elämässä kuin itse opinnoissakin. Terveys ja hyvinvointi ovat lähellä sydäntäni, ja sivuaineina luenkin kansanterveystiedettä ja psykologiaa. Vapaa-ajalla nautin luontoliikunnasta ja jaetuista arjen hetkistä ystävien seurassa.
Kommentit