Harri Ketamo: “Make engineering great again!“

Akateemisen tutkijuuden ja yrittäjyyden välimaastossa uransa rakentanut Harri Ketamo on tekoälyalustaa kehittävän Headai:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Headain palvelun ansiosta kenellä tahansa on mahdollisuus hankkia tulevaisuudessa tekoäly / botti apulaisekseen tietotyötehtäviin.

Ketamon omassa taustassa yhdistyy ihmistieteet, luonnontieteet ja tekoäly.

-Uutta syntyy vain yhdistelemällä ja laajentamalla vanhaa. Vain harvinaislaatuiset poikkeusyksilöt pystyvät keksimään jotain uutta tyhjästä, joten paras tapa keksiä uutta on hankkia osaamista kahdelta tai useammalta täysin erilaiselta alalta. Tämä on viitoittanut omaa uraani alusta asti.

Ketamo työskentelee alalla, joka kehittyy hurjaa vauhtia. Automaatio ja robotisoituminen eivät ole tulevaisuutta, vaan tätä päivää.

-Alallamme katsotaan pitkälle tulevaisuuteen ja uramahdollisuudet ovat erinomaiset. Olemme nyt kymmenkunta ihmistä työllistävä kasvuyritys ja viiden vuoden sisään tavoitteena on olla paljon suurempi.

Headain liikeidea perustuu siihen ajatukseen, että nykyinen käsityksemme työstä muuttuu. Suurin osa nykyisin tunnetuista työtehtävistä siirtyy roboteille ja tekoälylle.

-Mitä nopeammin automatisoimme vanhaa työtä ja rakennamme uutta työtä tilalle, sitä paremmin selviämme seuraavasta suuresta työelämämuutoksesta. Tulevaisuus on jännittävä, sillä kukaan ei voi opettaa, miten tehdä tehdä jotain sellaista, jota kukaan ei ole vielä tehnyt. Jos tietää suunnan, mihin haluaa, jokainen etappi vie kyllä eteenpäin. Tähän kannattaa uskoa.

Käsityöopettaja ja tohtori TTY:ltä

Ketamon päätyminen robotiikan ja tekoälyn alalle ei ole ollut sattumaa. Harri aloitti opintonsa Turun yliopistossa lukien matematiikkaa ja fysiikkaa mutta valmistui käsityönopettajaksi. Väitöskirjansa hän teki TTY:llä sopeutuvista järjestelmistä.

-Nykyinen urani tieteen ja liiketoiminnan välimaastossa eroaa hieman siitä, mistä lapsena haaveilin. Halusin kaivinkoneenkuljettajaksi, mutta kaivinkoneen puikkoihin en lopulta päätynyt. Minusta tuli kyllä yrittäjä – sitähän ne kaivinkoneenkuljettajatkin tänä päivänä ovat. Ja saan kyllä kaivaa työkseni, mutta en maa-aineista vaan dataa.

Ketamo tekee mahdollisuuksiensa ja aikataulunsa puitteissa yhteistyötä TTY:n Porin laitoksen pelitutkimuksessa sekä osallistuu alansa hankkeiden johtoryhmätyöskentelyyn laitoksella.

-Kokemukseni useammasta yrityksestä ja niiden kulttuurista antavat opiskelijalle laajan ymmärryksen työelämästä.

Ketamo kannustaa opiskelijoita hankkimaan osaamista ja kokemusta monipuolisesti ja kaikilta aloilta.

-Työelämässä arvostetaan myös vapaaehtoistyötä ja harrastuneisuutta, joten jos oman alan kokemusta ei ole hankittavissa, sitä voi kerryttää myös kolmannelta sektorilta. Tärkeintä on päästä tekemään asioita käytännössä teorian lisäksi.

Ota ensimmäinen askel

Ketamo kannustaa tekniikan ja teknologian ammattilaisia olemaan rohkeasti yhteydessä työnantajiin.

-Kannattaa laittaa postia, soittaa ja sopia tapaaminen. Kaikki lähtee siitä, että otat jonkun viestintävälineen käteen ja toimit. Normaalit hyvät käytöstavat ja positiivisuus auttavat matkalle.

Yhtenä vinkkinä Harri muistuttaa, että esimerkiksi lempinimellä allekirjoitettu, random@mail.com -osoitteesta lähetetty kysymys ”Onx töit?!?” tuottaa melko varmasti kieltävän vastauksen. Näitäkin posteja toisinaan näkee. Sen sijaan tiivis sähköposti jossa esittelee itsensä ja kysyy mahdollisuutta keskustella työ- tai harjoittelupaikasta, saa ainakin meidän yrityksessä positiivisen vastaanoton, vaikka valitettavasti aina työ- tai harjoittelupaikkaa ei lopulta löydykään. Muista että työnhakuprosessi on tapa luoda mielikuvaa sinusta ammattilaisena ja osaajana. Siihen kannattaa panostaa.

Ketamo korostaa opiskelijan itsensä vastuuta omista opinnoista ja niiden etenemisestä sekä työelämään siirtymisestä:

-Ole opintojen aikana tekemisissä myös muita aloja opiskelevien kanssa, jotta saat erilaisia näkökulmia asioihin. Jos uusien näkökulmien huomioiminen on helppoa, niin mieti esimerkiksi yrittäjyyttä yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona. Jos edellinen tuntuu turhan helpolta, niin mieti esimerkiksi yrittäjyyttä yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona. Suuri osa uusista työpaikoista syntyy pieniin, kasvuhakuisiin yrityksiin. Tarvitsemme uusia työpaikkoja. Diplomi-insinöörin opinnot antaa mainiot valmiudet rakentaa uutta työtä!