TTY Porissa monimuoto-opiskelu on ollut arkipäivää jo vuodesta 2013. Matematiikan lehtorit Juha Tanttu ja Frank Cameron yhdistävät opetuksessaan sujuvasti verkko-opintoja ja perinteistä kontaktiopetusta. Mahdollisuus etäopiskeluun on monelle tärkeä kriteeri opiskelupaikkaa valitessa, eivätkä Tanttu ja Cameron ole säästelleet vaivaa kehittäessään matematiikan monimuoto-opetuksesta aidosti toimivaa niin tekniikan kuin sisällönkin osalta.
“Youtubessa on minua fiksumpia ihmisiä, jotka jakavat ilmaiseksi matematiikkavideoita. Sisällön puolesta olisin voinut koostaa kurssin vaikka vain näistä englanninkielisistä videoista. Silti minä olin yksi ensimmäisistä täällä TTY Porissa, joka aloin tehdä videoita suomeksi, vaikka äidinkieleni on englanti. Sillä tiesin, että monelle vieras kieli on vielä lisähaaste matematiikan haasteiden päälle”, Cameron kertoo.
Cameron sai työstään tunnustukseksi lukuvuoden 2015-2016 opetustekopalkinnon. Hänen tekemiään videoita on kiitelty selkeiksi ja erilaiset oppimistavat huomioiviksi. Opiskelijapalautteen mukaan Cameronin tavoitteena on saada opiskelijat aidosti ymmärtämään matematiikkaa.
Matematiikan rooli kasvaa entisestään
Matematiikan tärkeys ei digitalisoituvassa maailmassa ainakaan vähene. Koneet voivat hoitaa mekaaniset laskutehtävät, mutta on tärkeää ymmärtää logiikka niiden takana. Esimerkiksi itseohjautuvan auton suunnittelijan täytyy ymmärtää kiihtyvyyden ja pysähtymisen lainalaisuudet ja osata laskea ne. “Maailma muuttuu yhä enemmän laskennalliseksi. Sellaisetkin ihmiset, jotka eivät itse tarvitse matematiikkaa, käyttävät laitteita, joissa on todella paljon laskentaa”, Tanttu huomauttaa.
Tanttu kertoo itse opiskeluaikoinaan nauttineensa siitä, ettei matematiikassa tarvita niin paljon ulkoa opettelua kuin monissa muissa oppiaineissa. “Olen aina ollut kiinnostunut erityisesti matematiikan monista sovelluksista. Yritysten kanssa olemme päässeet soveltamaan matematiikkaa varsinkin tilastotieteen ja matemaattisen optimoinnin ongelmiin.”
Vaikka Tantun luennot videoidaan etäopiskelijoille, osa haluaa ehdottomasti tulla paikan päälle katsomaan todennäköisyyskeisariksikin tituleeratun opettajan luentoja. Cameron kertoo, että harjoituksiakin yritettiin pitää netissä, mutta vain harva suostui kirjoittamaan tekemäänsä harjoitusta samalla verkkoon. Ilman mitään tietoa siitä, mitä opiskelijat kirjoittivat, oli mahdotonta auttaa. Nyt harjoitukset pidetään pääsääntöisesti paikan päällä.
Virheitä ei kannata pelätä
Kumpikaan opettajista ei osaa vastata, miksi jotkut kokevat matematiikan erityisen hankalana aineena. Videomuotoiset luennot mahdollistavat paitsi opiskelun itselle sopivaan aikaan, myös hankalien kohtien katsomisen useaan kertaan. Tanttu haluaa lähettää tuleville oppilailleen terveisiä, ettei matematiikkaa tarvitse pelätä: “Kursseista selviää kyllä, mutta töitä kannattaa varautua tekemään. Matematiikkaa oppii tekemällä!”
Cameron on samaa mieltä, matematiikan opiskelijoiden kannattaa rohkeasti tarttua paperiin ja kynään. “On sellaisia neroja kuin Stephen Hawking, joiden ei tarvitse kirjoittaa, mutta suurimman osan kannattaisi”, hän neuvoo pilke silmäkulmassa. Opiskelijat myös oppivat usein opettaessaan toisiaan, moni asia kirkastuu, kun sen joutuu selittämään jollekin muulle. “Jos kysyttäisiin vaikkapa omilta lapsiltani, he näkisivät varmaan omien opiskeluaikojeni kirjastossa tai tyhjässä luokassa yksin istumiset erittäin tylsinä”, Cameron miettii. “Tein paljon virheitä, mutta juuri virheiden kautta oppii! Ymmärrän tavallaan, jos yritysmaailmassa virheitä pelätään, mutta opiskellessa ainoa mitä virheen tullen menetetään, on aika.”