Opiskelija bloggaa: Sinustako DI – Motivaatiokirjeen voima

kaksi ihmistä työskentelee tietokoneiden äärellä

Täällä taas! Mukavaa, että innostuit lukemaan. Toivottavasti kevääsi on sujunut valoisasti. On kolmannen blogitekstin aika. Eero Keski-Petäjä jatkaa johtamisen ja tietotekniikan maisterivaiheen opiskelusta työn ja yrittäjyyden ohella.

Oleellisin tieto heti kärkeen – opiskelijahaku on nyt auki!

Hakuajan myötä kysynkin, että oletko Sinä koskaan pohtinut jatko-opiskelemista? Olettaisin, että olet, kun luet tätä tekstiä. Avaan tässä ajatuksiani juuri hakemiseen liittyen. Kun kaipaat vinkkejä itse opiskelusta tai vaikkapa ajankäytöstä, niin kurkkaa ihmeessä aiemmat kirjoitukset.

Mistä lähteä liikkeelle, kun jatko-opinnot kiinnostaa?

Ensinnäkin selvitä oletko hakukelpoinen, tarkempia ohjeita löydät yliopiston sivuilta. Minulla esimerkiksi on aiempi tutkinto rakennus ja yhdyskuntatekniikan insinööri (Tampereen ammattikorkeakoulu).

Kun huomaat olevasi hakukelpoinen ja pohdit janoasi uutta tietoa kohtaan, kannattaa mielestäni kiinnostavaan tutkintoon hakea. Motivaatiokirjeen ohjeessa pyydetäänkin pohtimaan oivallisia kysymyksiä. Esimerkiksi miksi päätit hakea tähän koulutukseen, millaiset opiskelutapasi ovat ja millaisia tavoitteita sinulla on uraasi liittyen. Nämä ovat sellaisia kysymyksiä, joita meistä jokaisen olisi hyvä pohtia aina silloin tällöin.

Itse hain juuri Porin monimuotototeutukseen sen aikatauluvapauden vuoksi. Pääaineeni tuotantotalous kiehtoo minua valtavasti ja haluan laajentaa ymmärrystäni juuri rakennusalan tuotannon taloudesta. Kiinteistöjen ja työmaiden rahavirrat, kannattavuuslaskelmat, investointilaskelmat, käyttöasteiden parantamiseen liittyvä innovointi ja rakennusalan johtaminen vievät mieleni mennessään!

Selvitä omat kiinnostuksen kohteesi

Aikanaan kun aloin opiskelemaan talonrakentajan perustutkintoa Valkeakoskella lukion ohessa, minua kiinnosti konkreettisesti rakentaminen ja remontointi. Myöhemmin insinööriopinnoissa kiinnostuin johtamisesta, detaljiikasta, lämmön ja kosteuden liikkumisesta rakenteissa, sekä lujuusopista. Nyt minua kiinnostaa työmaan, rakennusyhtiön ja valmiin rakennetun kiinteistön muodostama liiketoiminta. Aina pääkäsitteenä on ollut rakentaminen tai rakennusala, mutta jokin sen osa on vienyt mennessään, kun osaamista karttuu ja aikaa kuluu. Luonnollisesti nämä tietotaidot yhdessä luovat toimivan kokonaisuuden, joka palvelee urasuunnitelmiani eivätkä syventyminen alan sisällä eri asioihin sulje toisiaan pois.

Tunnistin itse halun laajentaa osaamistani ja ymmärrystäni sekä helpottaa tiedonjanoani.

Tämän myötä urasuunnitelmani ja haaveeni myös terävöityivät. Jatko-opiskelu monimuotona tukee kehittymistäni työelämässä ja toisinpäin. Toisinpäin siksi, että pystyn sitomaan työtehtäviäni kurssien case-harjoituksiin ja tehtävänantoihin. Ihan parasta!

Kuten totesin aluksi, motivaatiokirjeen teemoja on hyvä pysähtyä pohtimaan ja jo hakuprosessin käynnistäminen ja motivaatiokirjeen laatiminen saattaa terävöittää omia ajatuksia. Jopa ajatus siitä, että jatko-opiskelu ei ole ainakaan tässä vaiheessa juuri sinun juttusi, voi olla tervetullut!

Myös ymmärrys omista tavoista opiskella ja kyvystä oppia on loistava teema motivaatiokirjeessä. Toivon, että tätäkin pohdit silloin tällöin. Emme nimittäin tarvitse juuri korkeakouluopintoja ollaksemme opiskelijoita ja ollaksemme kiinnostuneita omasta kehityksestämme! Mielestäni korkeakoulu kuitenkin tarjoaa tähän uskomattoman tasokkaat puitteet ja rauhallinen kurssien suorittaminen työelämän ohessa tukee kehittymistä loistavasti.

Kirjoita rohkeasti ajatuksesi ylös motivaatiokirjeen muodossa, vaikka sellaista ei tarvittaisi haun liitteeksi! Kun löydät ajatuksiasi kutittavan tutkinnon – hae siihen.

Hymyilevä nuori mies nojaa tiiliseinään farkkutakissa.

Eero
Verkostoidutaanko Linkedinissä?