– Koko elämäni olen istunut koulunpenkillä ja nyt opiskelen diplomi-insinööriksi.
Näin kokemäkeläinen Merja Keski-Pere tiivistää taustansa. Ensimmäisellä opiskelukierroksellaan Keski-Pere opiskeli yliopistossa matematiikkaa, fysiikkaa ja tietotekniikkaa ja valmistui matematiikan opettajaksi. Lukion opettajana vierähti 12 vuotta, kunnes Keski-Pere alkoi miettiä, voisiko ura tarjota jotain vielä mielekkäämpää.
– Opettajan työssä on aina läsnä tietynlainen riittämättömyyden tunne. Lisäksi minua vaivasi se, etten saanut työstäni palautetta. Oppilaat eivät anna sitä kovinkaan usein.
Keski-Pere on teoreettisesti suuntautunut, ja matematiikka kiehtoo häntä. Hän alkoi haaveilla koulutuksesta ja työstä, jotka vastaisi paremmin hänen vahvuuksiaan, ja josta saisi konkreettista palautetta. Palautteen avulla työssä on helpompi kehittyä ja oivaltaa.
Opiskelun imussa
Kun vanhempi lapsi aloitti koulun, Keski-Pereelle tuli tunne, että oma ura ja elämä olivat tienhaarassa. Jos hän haluaisi muutoksia, nyt olisi hyvä hetki tarttua toimeen. Vuonna 2011 Keski-Pere jäi vuorotteluvapaalle ja löysi tiedon TTY Porin yksikössä järjestettävästä koulutuksesta, joka johtaa diplomi-insinöörin tutkintoon. Ei kun hakupaperit postiin. Vastauksena tuli mukavia uutisia.
Keski-Pere opiskelee TTY Porin laitoksella nyt viimeistä vuotta, pääaineenaan elektroniikan materiaalit ja sivuaineenaan signaalinkäsittely. Opiskeluelämä on imaissut mukaansa aivan eri tavalla kuin parikymppisenä. Mielenkiintoisia kursseja on tarjolla enemmän kuin ehtii opiskella. Keski-Pere on kartuttanut tietojaan niin sähkötekniikasta kuin paikkatietoanalyysistäkin.
Edes vuoden äitiysloma ei hidastanut etenemistä, vaikka Keski-Pere rauhoitti vauvavuoden. Nyt jäljellä on enää konesalien jäähdytysjärjestelmien tehokkuutta käsittelevän diplomityön viimeistely. Keski-Pere valmistuu keväällä 2015. Hän toivoo, että diplomi-insinöörin tutkinto avaisi ovet mielenkiintoiseen työhön teollisuudessa.
Ei enää sitku
41-vuotias Keski-Pere ei halua elää enää sitku-elämää. Harvat asiat elämässä ovat varmoja ja pysyviä. Liika laskelmoiminen on turhaa, koska ihminen ei voi ennustaa esimerkiksi omaa terveyttään.
Hän rohkaisee muitakin työelämässä olevia tekemään irtioton ja opiskelemaan, jos ajatus houkuttelee. TTY Porin yksikössä on paljon etenkin diplomi-insinööriksi jatkokouluttautuvia amk-insinöörejä, jotka ovat olleet jo hetken työelämässä. Aikuisopiskelija ei ole outolintu, ja opinnoista voi saada irti huimasti tehoja ja elämyksiä.
– Olen nauttinut kaikesta, myös läksyistä ja harjoitustöistä. Talouspuolikin järjestyi yllättävän mukavasti, sillä jäätyäni palkattomalle virkavapaalle aloin saada aikuisopintotukea, joka on tavallista opintotukea korkeampi.
Pori on ollut opiskeluympäristönä mukava. Kaupunki oli Keski-Pereelle entuudestaan tuttu. Hän kehuu etenkin vireää urheilu- ja kulttuurielämää. Keskustan kävelykatu, elokuvateatterit, konsertit ja uusi uimahalli saavat häneltä kiitosta. Yöelämä ei ole enää houkutellut, mutta opiskelupäiviin on mahtunut hauskoja hetkiä. Mieleenjäävin kommellus sattui luennolla, jonka vetäjä kirjoitti taululle vahingossa permanent-tussilla.
– Aloitimme sitten kahvitauon vähän aikaisemmin, että opettaja ehti hakemaan spriitä taulun puhdistamiseen, Keski-Pere nauraa.